• Nua

SSA-antikroppar reumatiker

Hejsan!

Skulle bli oerhört tacksam om nån kunde hjälpa mig med några funderingar. Jag är reumatiker och har SSA-antikroppar, vilket kan påverka fostrets/barnets hjärtrytm. Är det nån mer som har det? Hur har ni blivit behandlade under graviditeten? Hur kollar de hjärtrytmen hos fostret och hur ofta?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden SSA-antikroppar reumatiker
  • Nettan m William o Linnéa

Är också reumatiker  med SSA-antikroppar, när jag var gravid så fick jag gå på extra UL under vecka 13,16, 21 och kontrollera hjärtat hos fostren så att de inte drabbades av AV-block, men vi hade tur och barnen påverkades inte. Skulle barnet påverkas finns medicin att ge.

• Nua

Tack snälla för svar. Nu har jag mer att lägga fram när jag pratar med dem på spec.mvc. Har du gått tiden ut med dina barn eller har de kommit tidigt? Jag har en dotter som är 2 år som kom i v.37, alltså full tid, säger de. Men vet att tidigt är vanligt vid vissa reumatiska sjukdomar. Då hade jag inte SSA-antikroppar men nu har jag det tydligen.

Mina tvillingar föddes i vecka 38, men vår dotter föddes med en medfödd missbildning i mag och tarmkanalen som gjorde att vi låg länge på sjukhus. Barnen är 4 år idag och allt är bara bra.

• Fiona

Hej Nua.

Jag har sedan liten haft reumatism. Känner inget av detta längre så det är inget jag tänker på alls faktiskt. Men när jag var gravid med min andra dotter så upptäcktes det i graviditetsvecka 28 att fostret hade oregelbundna hjärtslag. Vi gjorde UL o först trodde läkarna att det bara berodde på ett ojämnt utvecklat hjärta.

Efter några veckor (vi gjorde UL varje vecka) visade det sig att det var ett AV-Block 2 som säkerligen beror på min reumatism (efter provtagning hittades antikroppar i blodet). Vi fick inga mediciner alls mot detta utan vi fortsatte att gå på UL varje vecka fram till kejsarsnittet i vecka 28.

Vid förlossning visade det sig att våran dotter hade AV-Block 3. Hon är 4 månader idag och mår kanon än så länge. Vi har ej behövt göra någon operation och dom tror inte det kommer att behövas på ett bra tag.

Min första graviditet var helt "normal" och jag gick 28 veckor.

• nipper tippan

Vet man om man har reumatism att man har ssa-antikroppar eller är det något man upptäcker i och med en graviditet?

• Nua

Hejsan!

Nipper tippan: min reumatolog tog de proverna inför mina graviditeter och jag hade inte de antikropparna första gången men har det nu andra.

Fiona: Skönt att allt gått bra! Jag måste missuppfattat tiden. I vilken vecka syntes Av-blocket för er? Det står 28 som veckan de såg det och kejsarsnittet gjordes. Startade din första förlossning naturligt redan i vecka 28?

Som de sagt nu så utvecklas AV-block under v.18-24 och jag kommer därför göra ultraljud varje vecka under dessa veckor. Det första görs på Astrid Lindgrens barnsjukhus av en kunnig läkare, vilket känns skönt. Annars hör vi hemma i Örebro. Efter lite egen vilja och hjälp med kunskap av "Nettan med William och Linnéa" så har vi nu en plan som känns bra. De säger att hittar de AV-block så kommer det troligtvis att behandlas med kortison, vilket tydligen ska funka bra.

Allt känns okej nu men en liten oro finns ju för att det ska påverka barnets hjärta.

• Fiona

Oj, jag skrev fel. Jag menar att min första förlossning startade vecka 38. Jag hade ingen aning om detta med antikroppar innan man upptäckte de oregelbundna hjärtljuden i min andra graviditet. Det känns som om BM har missat något för det hade ju fungerat att göra ett test innan.

Vi har gjort flera UL på Drottning Silvia i Gbg och de är helt underbara!! VI har blivit så oerhört väl bemötta och efter förlossningen fick skruttan ligga på övervakning i 24 timmar och även då var personalen helt suverän.

Jag har en liten fundering på om man hade upptäckt mina antikroppar de första graviditetsveckorna hade man kunnat göra något för att förebygga AV-Block på fostret??

Nua: Förstår din oro men det måste kännas bra att de har er under kontroll. Allt kommer säkert gå jättebra.

• Nua

Fiona: som jag fattade det så kan man inte förebygga ett AV-block på något sätt. Man kan bara utgå ifrån att det kan hända (5% risk) om man har SSA-antikroppar (en viss typ 52). Man kollar därför med ultraljud under de kritiska veckorna, vilka säga vara 18-24, och ser hur det ser ut.

Vad bra att ni blivit bra bemötta, det behövs i ett sånt läge!

• Nua

Fiona: glömde skriva att det var min reumatolog som tog proverna och min barnmorska hade aldrig hört talas om det så jag tror helt enkelt att din barnmorska inte hade kunskapen. Jag tror inte det är så vanligt.

Nua och Fiona:

Precis som jag skrev till dig Nua så är det ovanligt eftersom de flesta reumatiker inte har SSA-antikroppar, oftast drabbar det kvinnor som förutom RA också har Sjögrens syndrom t.ex.

Nua hoppas att allt är väl med dig och bebisen?

Kram

• Nua

Hejsan!

Jo, allt är så bra som det kan vara med oss. Var på ultraljud för en vecka sen och då var allt bra. I början på augusti blir det "stora" ultraljudet och det ska bli spännande. Sen kommer alla kontroller för att upptäcka AV-block. Men än så länge allt bra och gått dryga 15 veckor så det känns bra. Jag ska hålla er uppdaterade. :0)

Svar på tråden SSA-antikroppar reumatiker