• Emmel

Kön på hund!?

Hej
    Jag skriver å min systers vägnar. De funderar på att köpa en hund, en Lagotto. Det är en ras som jag inte vet något om så om någon vet något får ni gärna berätta.

Vad min syster undrar är vad det är för skillnad mellan en hanhund och en tik? Vad ska man tänka på? Vad är "typiskt" tikbeteende respektive hanhundsbeteende?

Familjen består av två barn 8 och 6 år samt en mamma och en pappa. De vet att Lagotton kräver mycket utmaning och funderar därför på dresyr/agility etc. Vi hade hund när vi var små (som vi fick när den var vuxen och "färdigformad")men annars är familjen helt ovana med hund.

Så... vad är jobbigt/lätt med respektive kön?

• Svar på tråden Kön på hund!?
  • Bigmamajama

En tik är mer tillgiven än en hane tycker jag. En tik är trevligare att gå på promenader med eftersom de inte stanna och nosar och kissar lika ofta som en hanhund gör. En tik löper några ggr per år men om man steriliserar den så slipper man sånt.
    www.lagotto.org/

• BunnyBrown

Min hane är mer "mammig" än min tik.
    Och steriliserar man slipper man ej löp, endast vid kastrering.

• BeccaStina

jag tycker att hanar är mer gosiga, det negativa me hanar e att de lätt blir hanhundsaggresiva, att de kissar ofta är en träningssak från valpstadiet, vi har en hane som kissar i början av promenaden och sen i slutet. våra hanar är även mer träningsvilliga och försöker vara föraren till lag.

tikarna löper, blir oftast okonsentrerade och får lite äntrat beteende vid löpen, ex lägre, vill inte träna m.m. våra tikarna är mer "jag gör som jag själv vill"

vi har två belgiska vallhundar en tik och en hane samt två berger des pyrenees en tik och en hane och, tikarna e lika dana och hanarna med, eller tja den ena e mer aggresiv men ananrs e det väldigt lika till sättet.

vi tränar och tävlar i agility samt lydnad med alla, sen även bevakning och spår på hanarna och ändå är det full rulle och de är aldrig trötta!! det krävs många timmars träning samt promenader och det jag har sett av lagotto är att de kräver minst lika mycket!

• Crickelin

Min tik kissar och luktar lika ofta som en hanhund så gå inte på den myten.

• Emmel

Tack för de svar vi fått hittills... Men ni gör det ju inte lätt för syrran att välja kön. Någon säger si och någon säger så ;0)

Hmmm... jag antar att det är efter tycke och smak och dessutom beror mycket på den enskilda hunden hur de blir.

• Ayya

Föredrar hanhundar, tycker löpperioden på tikar är så jobbig. Det där med kissandet stämmer inte riktigt. Finns hanhundar som kissar mycket, finns hanhundar som kissar lite och samma sak för tikarna. Finns åt båda hållen.

Sen får man ju från ung ålder träna det där med kissande. Vill man inte ha en hund som springer och småkissar och snokar så får man helt enkelt träna bort det.

• GrönaDruvan

Har alltid haft han hundar och tycker dom är underbara!
    Har inte haft någon tik så jag har ingenting att jämföra med förståss, fast kommer nog alltid ha hanhundar

• BunnyBrown

Fördelen med hanhund är att de är mycket billigare kastrera.

• Pikaur

Jag har bara hållt mig till hanhundar då jag tycker att de är mer kärvänligare, lättare att träna och inte lika vaktiga. Har även hört på föreläsning att hanhundar leker mer än tikar, och det är jag villig att hålla med om.
    Nackdelar med hanhundar kan vara att de kan bli otroligt jobbiga under könsmognadsprocessen (2 års tid ungefär). De kan blåsa upp sig och få för sig att de äger världen, och det gäller att kunna plocka det ur dem på rätt sätt. Tror dock inte det är så himla vanligt, men har haft sådana hundar själv. Löptider kan även vara jobbiga, men tror inte de är lättare för tikarna.

• Emmel

Tack så jättemycket för alla svar. Ni får gärna komma med flera synpunkter om ni vill!

//Emmel

• Gnista

Tikar löper två gånger om året, hanar året runt...även om det kan vara jobbigt under löpen (kopplad hund och bloddroppar) så tycker jag det lätt väger upp mot min förra gamla hanhunds pipande, matvägrande och luktande på områdets alla tikar och ställen där dessa kissat. Dessutom har jag bara dåliga erfarenheter av suriga hanhundar som muckar med andra hanar.

Du säger att alla säger olika här i tråden, och det är just det som är grejen. Därför finns det ju typ lika många hundägare som har tikar som de som har hanar Smaken är som baken! Lagotton är ju en ganska mjuk ras och skillanden mellan hane och tik är inte lika utpräglad som hos andra raser.

• Emmel

Hej alla!
    Tack igen för alla svar. Syrran har nu bestämt sig för en tik, hon har fått för sig att de är lite mer lättlärda.

Jag tror att det kan ha att göra med att den hunden vi hade när vi var små var en tik och dessutom världens snällaste hund.

Så... än en gång: tack!
    //Emmel

Svar på tråden Kön på hund!?