• mamma 03 05

Utomlands ett halvår. Vart? Hur gör man? Vad kostar det?

Jag måste bort NU! Och länge. Behöver en rejäl paus från livet.

Vi är två vuxna och två barn på 3 och 5 år.

Någon som varit borta ett halvår? Vart var ni? Hur får man tag på ett hus/lgh att hyra.

Jag vill veta ALLT

• Svar på tråden Utomlands ett halvår. Vart? Hur gör man? Vad kostar det?
  • vänat

Jag har ännu inte vart bort i 6månader men har samm planer till hösten.

Först bör man väl bestäam sig vart man ska vilket land?

Sen kan man alltid kolla på blocket efter lgh eller hus att hyra?

Så långt har jag nu hunnit samt kollat vad flygbiljette kostar.

Sen måste man ju ordan med bosteden man har här hemma hyra ut eller om de ren av ska säljas? Tänker själv försöka hyra ut min lgh i andra hand.

Vart palanera ni åka? när?

• mamma 03 05

Vi skulle nog vilja åka till hösten. Helst till något billigt engelsktalande land. Men vi vill ju gärna ha varmt oxå så då får vi kanske kompromissa på språket

• vaniljvisp

mamma 03 05 skrev 2008-06-04 19:47:53 följande:

Vi skulle nog vilja åka till hösten. Helst till något billigt engelsktalande land. Men vi vill ju gärna ha varmt oxå så då får vi kanske kompromissa på språket
    Florida?? Perfekt vinterklimat + att huspriserna har sjunkigt jätte mkt den senaste tiden, förutom att dollarn e låg. Gå in på apartments.com o titta på vad de har att hyra ut där... Delray beach e ett supermysigt område, bara som ett tips=)
  • Vinbärssaft

Jag har bott utomlands i två perioder, men jag var ensam och barnlös då så det var ju helt annorlunda. Jag behövde bara ett studentrum på det ena stället och ett rum i en delad lägenhet på det andra, och det gjorde inget att det var kallt på vintern p.g.a. för dålig eldning och för tunna fönster.

Den första resan var på ett Erasmusstipendium för att studera på ett universitet i en termin. På så sätt ingick det att jag fick ett studentrum utan att behöva fixa bostad själv. Sedan stannade jag kvar över sommarlovet och sommarjobbade, och då fick jag behålla rummet.

Den andra resan fick jag också allting fixat; det var genom ett annat EU-program. Jag åkte ut som ett slags praktikant. Villkoret för det var också pågående eller nyss avslutade studier på svenskt universitet.

Men som sagt - det blir betydligt svårare när du har barn, för då behöver ni ju ett eget boende med en högre standard - du kan knappast dela kök och toa - och det kan bli väldigt dyrt också när du inte har rätt till några subventioner eller bidrag i det landet, innan du har jobbat där en tid. Likaså med barnomsorg - i de flesta länder måste man betala hela kostnaden själv.

Men om en av er eller båda har välavlönade bristyrken, så går det förstås. Annars är det kanske enklare att söka sig till ett företag här som även skickar ut folk i världen. Men då måste ni förstås visa framfötterna här hemma något år först.

• mamma 03 05
    Vinbärssaft skrev 2008-06-04 19:57:07 följande:
    Jag har bott utomlands i två perioder, men jag var ensam och barnlös då så det var ju helt annorlunda. Jag behövde bara ett studentrum på det ena stället och ett rum i en delad lägenhet på det andra, och det gjorde inget att det var kallt på vintern p.g.a. för dålig eldning och för tunna fönster. Den första resan var på ett Erasmusstipendium för att studera på ett universitet i en termin. På så sätt ingick det att jag fick ett studentrum utan att behöva fixa bostad själv. Sedan stannade jag kvar över sommarlovet och sommarjobbade, och då fick jag behålla rummet. Den andra resan fick jag också allting fixat; det var genom ett annat EU-program. Jag åkte ut som ett slags praktikant. Villkoret för det var också pågående eller nyss avslutade studier på svenskt universitet. Men som sagt - det blir betydligt svårare när du har barn, för då behöver ni ju ett eget boende med en högre standard - du kan knappast dela kök och toa - och det kan bli väldigt dyrt också när du inte har rätt till några subventioner eller bidrag i det landet, innan du har jobbat där en tid. Likaså med barnomsorg - i de flesta länder måste man betala hela kostnaden själv.Men om en av er eller båda har välavlönade bristyrken, så går det förstås. Annars är det kanske enklare att söka sig till ett företag här som även skickar ut folk i världen. Men då måste ni förstås visa framfötterna här hemma något år först.
    Ingen av oss har tänkt att jobba under tiden vi isf är borta. Vi har en del sparpengar och en del fp dagar kvar att ta ut.
  • Vinbärssaft

mamma 03 05 skrev 2008-06-04 20:14:04 följande:

Ingen av oss har tänkt att jobba under tiden vi isf är borta. Vi har en del sparpengar och en del fp dagar kvar att ta ut.
    Jaha - men då kommer ju saken i ett annat läge! Mycket enklare! :)
  • Billabong

Kolla på backpacking.se - en suverän resesajt för de som reser budget och (oftast) stannar iväg en längre tid. Dock är de flesta som hänger där i 20-års åldern och reser sin första resa till SOA (Sydostasien, ffa Thailand o dess grannländer).

Budget beror helt och hållet på vilket land ni tänkt åka till. Och självklart vilken standard ni vill ha och vilka aktiviteter ni tänker ägna er åt. Om ni ska bo på ett ställe eller resa runt med hyrbil/husbil...

Engelsktalande länder såsom Australien, Nya Zeeland och USA är dyrare än länderna i Sydostasien o Sydamerika.
    Men Australien och/eller Nya Zeeland kanske kan vara av intresse för er?

Hus/lägenhet att hyra är säkert lättast att ordna på plats genom en turistbyrå eller liknande. Bo på hotell/pensionat/vandarhem (finns ofta familjerum) första tiden o kolla runt på plats vad som känns bra för er.

Svar på tråden Utomlands ett halvår. Vart? Hur gör man? Vad kostar det?