• vicsan

Handikappsridning?DS

Är det någon som har sitt S-barn på handikappsridning? Finns det speciella sadlar till dom?
    Jag har hört att ridning ska vara bra för dom? Vi har egna hästar. Kan man få handikappssadel ordinerat?

• Svar på tråden Handikappsridning?DS
  • Mamma till tre kottar
    columbine skrev 2008-06-06 20:41:53 följande:
    Vår sa aldrig före 3 år ålder, sedan är det upp till barnets utveckling.
    intressant, vet att när sonen var liten så jobbade en släkting på hab i norra skåne och där hade de handikappridning för bebisar med DS (alltså under året)...
  • norgesessan

Min brorson har en CP skada (inte DS), han är 1.5 år och har ridit för första gången. En gick med hästen, och en satt bakom honom, dom satt på en filt, med en läderrem runt där framme..(runt filten).Han kan inte sitta själv, så hon bakom höll om honom.

Emil 03 och Jonathan 05
  • bumsis mamma

Bra tråd!Bumsi skall börja testa sitt träna på häst ,på storasysters ridskola.Där finns ett par handikappade barn redan(syn och utveklingsstörda).Vi pratade med ridläraren sist hur vi skulle börja träningen.Tar tacksamt imot förslag.

• Frenna

Jag hörde en gång att ds-barn inte ska rida utan att först röntga nacken. Hade visst något med stabiliteten/överrörligheten att göra... Är det en gammal skröna, eller vet någon vad det beror på?

• Mamma till tre kottar
    Frenna skrev 2008-06-12 21:41:04 följande:
    Jag hörde en gång att ds-barn inte ska rida utan att först röntga nacken. Hade visst något med stabiliteten/överrörligheten att göra... Är det en gammal skröna, eller vet någon vad det beror på?
    DEt handlar om antlo-axio instabilitet (med reservation för stavningen). I Sverige anser man att detta inte medför någon risk, såvida man inte redan har symptom (kronisk nackvärk om jag inte missminner mig), medan det i t.ex. i USA anses att barnet knappt få röra sig utan röntgen. Forskningen har inte lyckats påvisa att röntningen kan ge svar om instabilitet verkligen föreligger, inte heller har man kunnat slå fast att det finns några risker. Enda undantaget är vid en viss form av nedsövning inför timslånga operationer då man böjer nacken onaturligt nångt bak - DÅ finns en risk om instabilitet finns.
  • Frenna

Tack för ditt svar. Men det känns som om ifall man inte kan slå fast att det finns en risk kan man inte heller slå fast att det inte finns en risk??? Eller...

• Röda

Egna hästar!? Inget att tveka på, jag slängt upp ungen direkt!

Min dotter fick rida i somras och det var en jättehit! Ursnälla shettisar som vem som helst kunde pyssla med - och sådana är väl inte alla hästar, eh.
    Jättebra för balans och att räta upp sig. Och självkänslan!
  • Röda

Fast det är först nu i fyraårsåldern som hon tycker att det är roligt - tidigare tvärvägrade hon hästar. Men då är hon ju inte uppvuxen med dem!

• Lefo

Linnéa ville rida från hon var ca 2 år men hon låg ner i sadeln med ansiktet i manen.
    Vid 4 års ålder så satt hon rakt alldeles av egen kraft för första gången (innan fick vi hålla i jackan där bak så hon satt upp).
    Linnéa har ännu bara ridet barnridning i vanlig ridsadel och den sitter hon inte bra i och hon skulle nog sitta bäst på ett schabrak med voltigegjord eller longergjord. 

Agnes sitter faktiskt ganska bra i vanlig sadel men när hon börjar rida på riktigt (lektioner alltså) måste jag nog vara långt där ifrån för hon har redan blivit arg på mig när jag säger åt henne; ihop med händerna, ner med hälarna och räta på ryggen (känner mig redan som en riktigt elak läktarmamma som jag har bestämt att jag aldrig ska bli).

• anne h
    Frenna skrev 2008-08-24 20:59:17 följande:
    Tack för ditt svar. Men det känns som om ifall man inte kan slå fast att det finns en risk kan man inte heller slå fast att det inte finns en risk??? Eller...
    Lillebror kastade sig på huvudet (när han försökte göra kullerbyttor) när han var mindre, läkaren tog omedelbart beslutet att låta röntga hans nacka. Inte tackade jag nej till det
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Frenna

Kanske skulle sänga honom i backen? Nej, skoj, så klart...
    Ja, kanske ska man röntga om man får tillfälle, eller om han en dag vill rida. Men jag har hört att det är samma med studsmattor, och jag tänkte ju köpa en till nästa sommar. Suck, vad många beslut...

• malvas mam

Malva fick också röntga nacken innan hon började rida, och när det visade sig att allt såg normalt ut, så kunde vi pusta ut lite när hon ständigt skulle göra kullerbyttor också...

Malva rider emellanåt hos bekanta till hennes resurs. De har hästar och ridlekis och där rider Malva antingen barbacka eller på vanlig sadel. Fast hon tycker att det är mycket roligare med stalltjänst... Att mocka och utfodra är toppen, rida kan man göra om man hinner...

//Anna med Malva

• Myror i brallan

Det finns "barbacka sadlar" som är som en vojlock i "fuskfårskinn" där det är lite skummgummi på väl valda delar som lite extra stöd! Supersköna att sitta i även för en som är van ryttare utan handikapp.
    Man kommer nära hästen men har lite stoppning för att förhindra skav...

Fråga efter en sån tycker jag!! Lycka till!!!

• Våran Tilde

Intressant detta med hästridning.
    För jag har redan tänkt på att de kanske kan bli Tildes hobby
    lite sen att rida då hon är lite större om hon inte är rädd för hästar som jag....hehe respekt iallfall!

har inet så långt till stallet där vi bor, tänkte man kunde fråga dem där om de ställde upp en dag i veckan sen.
    Är privatägt.

/Lotta

• anne h
    Frenna skrev 2008-09-02 17:30:21 följande:
    Kanske skulle sänga honom i backen? Nej, skoj, så klart...Ja, kanske ska man röntga om man får tillfälle, eller om han en dag vill rida. Men jag har hört att det är samma med studsmattor, och jag tänkte ju köpa en till nästa sommar. Suck, vad många beslut...
    Vi köpte ju en stor trampolin för några år sedan, skönt att veta att det inte var några problem med nacken då.. Här hoppas det både lillebror ensam samt tillsammans med storebror eller storasystrarna. han flyger rejält när de hamnar i otakt, men det övar upp balansen också

(självklart har vi nät kring trampolinen... bra även när barnens mor får för sig att hoppa.. haha)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Handikappsridning?DS