Som säljare har du ofta en lägre grundlön, meningen är att du ska komma upp i högre summor via provision. Därför är det väldigt viktigt att du kollar upp hur hög provisionen är, vad dom andra mediasäljarna har i snittlön (då ser du hur lättsålt det är).
Jag har tidigare jobbat som mediasäljare, men det företaget var oseriöst och var inte heller anslutet till facket.
Men jag tog det enbart för att kunna säga upp mig från en tillsvidare anställning som jag hade och tänkte att jag kan ändå leta andra jobb sedan..märkte direkt att dom var lite skumma men tänkte skit samma, jag ville sluta från min tills vidare anställning och ville inte bli avstängd från a-kassan för att jag sagt upp mig utan att ha ett nytt jobb.
Jag frågade vad dom andra säljarna hade i snittlön och han undvek genast frågan och började prata om vad man kan tjäna och att det inte finns några gränser (visst, om man hade sålt för flera nummer i rad fanns det inga gränser, men ingen av säljarna gjorde det)..men det visade sig att dom andra säljarna hade i princip ingen provision pga att det var en värdelös tidning som ingen kände igen och som verkligen var jätte tråkig.
Nu jobbar jag som säljare för ett annat företag (inte mediasäljarre utan säljer andra saker) och jag trivs jätte bra.
En kvinna från ett av mina tidigare arbeten hade rekomenderat mig.
Nu har jag ca 16 000kr i grundlön men på det här stället kan man tjäna flera tusentals kronor i provision..så allt beror på hur lättsålt det är det du ska sälja och för vilket företag det är.
Jag har dessutom inte löneförhandlat utan dom sa att vi börjar med en lägre grundlön och går det bra så kommer vi höja den, och det har gått väldigt bra så grundlönen kommer höjas nu vid nästa löneförhandling.
Tidigare jobbade jag för ett företag som knappt någon kände igen och nu jobbar jag för ett företag som väldigt många känner igen.
Jobbar man som säljare har man alltid press på sig att sälja, om du inte säljer är du inte lönsam för företaget och då tjänar dom mer på att sparka någon än att ha kvar en person som aldrig säljer = kostar mer än vad dom drar in.
Så du måste vara stresstålig och inte stressa upp dig för sådana saker.
Det som är positivt på mitt jobb är att jag har jätte bra kunder, min arbetsgivare vill att man ska skaffa en personlig kontakt med kunderna så jag kan sitta och prata om väder och vind med kunden = jag tycker det är roligare att jobba och kunden kommer lättare fortsätta köpa av en person som dom har en personligare kontakt med..väldigt många av kunderna blir glada när jag kontaktar dom och det känns mer som att jag får betalt för att prata med mina kompisar.
Jag har även jätte bra jobbarkompisar vilket också gör jobbet jätte roligt och en arbetsgivare som är väldigt generös.
Det är sådana saker som också underlättar i arbetet för då trivs man bättre, trivs man bättre låter man även gladare när man tar kontakt med kunder.
Allt beror egentligen på vilken arbetsgivare du hamnar hos om det blir bra eller dåligt.
Ställ många frågor och visa att du är självsäker och tror på dig själv utan att vara skrytsam, var även observant om arbetsgivaren försöker undvika vissa frågor eller svarar på dom på ett annat sätt så att svaret blir lite luddigt.
Är dom seriösa ska dom kunna säga på ett ungefär vad snittsäljaren ligger på.
Dom som har bra produkter/tjänster talar oftast gärna om att i snitt ligger lönerna på ex 30 000kr, jämfört med någon som vill dölja att snittlönen kanske ligger på 15 000kr.
Fördelen med säljjobb är att säljer du bra kan du också kräva högre lön, för då kan du påpeka hur mycket pengar du drar in till företaget (förutsatt att du gör det).
Nackdelen är ju som sagt om man inte säljer och dom märker att den personen kommer kosta mer än vad dom drar in..då spelar det ingen roll hur bra du än kommer överens med jobbarkompisar eller annat..då blir man bara en börda för företaget.
Du ska även se till att inte ha en för låg grundlön, oavsett hur bra du än är på att sälja så kommer du alltid förr eller senare få en svacka, och då måste man kunna betala räkningar och annat.
Man får ju inte sparken om man har en svacka om man visat att man kan sälja bra, det skulle ju i så fall vara om man har en svacka som är i flera, flera månaders tid och du i princip inte säljer någonting..men då skulle dom flesta seriösa företag försöka lösa problemet och försöka hjälpa dig att börja sälja bra.
Skulle dom däremot se att någon från börjar knappt säljer och att det aldrig går direkt bra, då ligger man betydligt lösare till.
Ta inte jobb med enbart provision, dvs säljer du inget så tjänar du inget.
Jag trivs jätte bra med mitt säljjobb, kan inte hitta en enda nackdel med det faktiskt, och det gäller att leta jobb till man hittar något man verkligen tycker om.
Men dom vet också att det är viktigt att personalen trivs, som dom sa i början när jag började "Är den anställda inte nöjd med lönen kommer vi ha personal som sitter och surfar på aftonbladets hemsida i stället".
Sist hade jag en lön på ca 24 000kr och det tycker jag är helt ok eftersom jag slutade plugga efter gymnasiet och började arbeta i stället, och det går att få ännu mer i lön eftersom jag har ett bra bonussystem.
Jag har dagtid vilket också är något jag tycker är väldigt viktigt då jag har barn och vill kunna äta middag med min familj.
Vill man göra något så ska man absolut prova på det, det kan gå jätte dåligt men det kan också gå jätte bra.
Det vet du aldrig förrän du provar på det, jag har haft olika säljjobb men aldrig trivs så bra så som jag gör nu