• EmmyLinn

Valfri klädsel på begravning, vad innebär det? (snabbt svar)

Hej!
    Jag ska på begravning och det står valfri klädsel.
    Vad innebär det egentligen??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-10 13:13
    Hej alla och tack för en del bra svar

Det var min farfar som begravdes och jag kände att då har jag rätt att ta på mig vad jag vill eftersom han stod mig så nära.
    Jag hade en kjol som slutade precis ovanför knäna och en grå topp med vita mönstrade fjärilar på. Hade även sandaletter där tårna syntes mycket och inga strumpbyxor.

Mitt kusinbarn som är 14 och sjöng i kyrkan hade ett svart linne på sig, hon visade alltså axlarna.

Jag tycker att det var en sorglig och respektfull begravning vad alla än hade på sig.

• Svar på tråden Valfri klädsel på begravning, vad innebär det? (snabbt svar)
  • Nyfiken gul

valfri lämplig klädsel helt enkelt..

Man måste inte vara svartklädd - men det krävs att man ändå tänker sig för..

kortkort, djupa urringningar o bara axlar är aldrig okej i en kyrka o framförallt inte på en begravning.

Blåjeans hör ine heller hemma på en begravning.

Sen annars är det bara att välja fritt

• Krabbolina

varför skulle inte bara axlar vara okej? Kanske om det är en katolskkyrka men annars anser jag att bara axlar är okej.

• Krabbolina
    EmmyLinn skrev 2008-06-05 09:51:55 följande:
    Hej!Jag ska på begravning och det står valfri klädsel.Vad innebär det egentligen??
    Neutrala kläder skulle jag valt.
  • Minerad

Senaste begravningen jag var på kom alla kvinnor i svart, halvlång kjol och vit blus eller skjorta. Vi såg ut som medlemmar i samma damkör och det såg faktiskt lite lustigt ut.

Det viktigaste på begravningen är att man klär sig diskret och nedtonat. Svart är den traditionella sorgfärgen, men om det enda svarta du har en festklänning, så är det lämpligare att ta ett par grå byxor och en diskret skjorta, eller något i den stilen.

• Leos och Vincents mamma

Det var valfri klädsel på min morfars begravning för en månad sen o jag hade inte så mycket kläder som jag kunde ha eftersom jag fick barn för två månader sen, så jag hade ett par gråa fin byxor o en grå svart tröja.

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o Vincent 080325
  • Piri

Ska på begravning om 2 veckor och jag kommer att ha en mörkbrun kostym på mig. Är det alltför varmt kommer jag nog att ta en mörkbrun linneklänning och kavaj istället.

• angelica81

Man ska ju absolut inte ha nåt rött på sig, för rött är ju en "glad" färg.

• Suzycreamcheese

Jag antar att när man skriver "Valfri klädsel" så menar man att man inte måste klä sig svart/mörkt/grått som är den traditionella klädseln vid begravning, men samtidigt blir ju folk osäkra och klär sig ändå traditionellt för att inte sticka ut.

(Vi ville inte ha traditionellt mörk klädsel på min mammas begravning, och då fick vi rådet att skriva "ljus klädsel" av begravningsbyrån. Då klädde sig folk i "vanliga" finkläder. Jag hade t ex en blommig kjol och turkos topp, förvisso med svart kavaj men det är mest för att jag gärna klär mig i svart även om jag inte bär sorg).

Om du är osäker, ring begravingsbyrån och fråga. De ställer gärna upp och svarar på frågor!

• Vinbärssaft

Det betyder att du inte behöver vara svartklädd. Men det betyder INTE att du ska gå dit i en urringad, kortkort, signalröd klänning heller..!

Ta något vårdat, som täcker knän, axlar och bröst. Inga glansiga eller skinande tyger, utan helst bomull, lin etc.. I någon dov färg, t.ex. beige, äggskal, brunt, grått, jägargrönt, mörkt blått... Och gärna någon svart accent.

Glöm inte strumpbyxorna trots att det är varmt idag! Absolut inte några bara tår som sticker ut ur sandaletterna där fram!

Svar på tråden Valfri klädsel på begravning, vad innebär det? (snabbt svar)