• Haraaz

Blir man mer solbränd om man smörjer in sig med olja?

Blir man mer solbränd om man smörjer in sig med något, t.ex solrosolja? Eller skyddar det huden eftersom då huden inte blir träffad "direkt" av solen?

• Svar på tråden Blir man mer solbränd om man smörjer in sig med olja?
  • Flippiliflopp

Vilken fråga.
    Sätter du olja på huden och går ut i solen så börjar ju huden att koka om du har otur, om du har mindre otur så bränner du dig. Visst du blir fortare brun om du har lätt för att bli brun men det ökar också risken för hudcancer.
    Solkräm, alltid och inget annat!

• Calylite

hehe man kan bara le ju

SoR skrev 2008-06-05 10:20:34 följande:
    typiskt FL!
  • Cissi81

Hur funkar det solskyddsffaktor då? Blir man brun men inte bränd eller blir man inte brun heller?

• mrs Elliott

Min morfar gick till sjöss när han var ung,men inte tusan gick han då ner i sjön baki huset..ha,ha.

• mrs Elliott

Cissi81 .Solskyddsfaktor skyddar mot uv-strålningen.Det gör att du blir visserligen mindre brun ,men du bränner dig inte.
    Hr kan du inte veta detta ? eh..

• Flippiliflopp
    Cissi81 skrev 2008-06-05 10:28:24 följande:
    Hur funkar det solskyddsffaktor då? Blir man brun men inte bränd eller blir man inte brun heller?
    Solskyddsfaktorn anger den tid du kan vara i solen innan du blir röd i förhållande till om du inte alls smörjt in dig. Om du solar utan solskydd alls så låt säga att du blir röd efter 4 minuter. Om du istället använder ett solskydd med faktor 6 blir du röd efter 6x4 minuter i solen. Detta gäller hudreaktioner på UVB, det är bara för UVB dessa faktorer gäller. Det har också stor betydelse hur tjockt man lägger på sin solksyddskräm, oftast är det alldeles för tunt lager. Betydelse har också om man badar, ingen skydd är vattenfast. Du kan inte summera olika faktorer. Faktor 6 samt faktor 4 blir ej faktor 10 på huden.
    Solskyddet är lika oavsett om man solat men om du solat 6 timmar har du sannolikt totalt bränt upp dig och har ingen glädje av någon solskyddsfaktor alls.
  • Mallan76

Min moster drabbades av hudcancer 2002. Tyvärr spred sig cancern och hon dog 2004.

Hon var bara 46 år och 5-barnsmamma. Hon hade inte speciellt ljus hud, mörkt hår och blåa ögon. 
    Efter denna erfarenhet är jag numera mkt mer noggrann med att smörja in mig med solkräm. Innan dess gjorde jag vad jag kunde för att steka mig i solen...
    Men huden "minns!" Om du brände dig på Mallis för 5 år sedan kommer din hud garanterat minnas det i form av solskador i huden. I värsta fall drabbas du av hudcancer. Vill inte skrämma någon, men var försiktiga i solen snälla ni!!
  • Flippiliflopp
    Mallan76 skrev 2008-06-05 10:32:31 följande:
    Min moster drabbades av hudcancer 2002. Tyvärr spred sig cancern och hon dog 2004.
    Hon var bara 46 år och 5-barnsmamma. Hon hade inte speciellt ljus hud, mörkt hår och blåa ögon. 

Efter denna erfarenhet är jag numera mkt mer noggrann med att smörja in mig med solkräm. Innan dess gjorde jag vad jag kunde för att steka mig i solen...
    Men huden "minns!" Om du brände dig på Mallis för 5 år sedan kommer din hud garanterat minnas det i form av solskador i huden. I värsta fall drabbas du av hudcancer. Vill inte skrämma någon, men var försiktiga i solen snälla ni!!
    Jag säger samma sak, en väns mamma fick hudcancer, både mamman och dotter var solfantaster, under sommarhalvåret var det solen som gällde och resterande av året så var det solarie. Mammans cancer spred sig också och hon dog. Jag har fått en enorm respekt för solen. Brände själv sönder mitt ansikte när jag var 18 och är extra försiktig med det i solen nu eftersom risken för cancer är så stor nu tyvärr. Sola med vett, hellre blek och vacker än söndersolad och rynkig vid 35...
  • Calylite

sen är de hudtyper också.
    Förut kunde ja steka rätt bra i solen i timmar. Men ja har aldrig bränt mig någonsin, inte ens blivit röd. Ja blir bara brun.
    Nu skiter man i vilket, ja har bättre sker för mig än att ligga och dega men de är inte alla som bränner sig och långt ifrån alla som blir röda.

Svar på tråden Blir man mer solbränd om man smörjer in sig med olja?