Inlägg från: lunkentuss |Visa alla inlägg
  • lunkentuss

Tycker du det är ok att ha shorts på jobbet?

Sålänge arbetet kan utföras så ja!

• lunkentuss

På vilka arbeten skulle man inte kunna ha shorts o. linne?

• lunkentuss
    ThisBabyHasATemper skrev 2008-06-05 12:57:38 följande:
    På industrin är det inte så poppis.
    av vilken anledning? Säkerhet? För om det är en utseendegrej elr lämplighetsfåga vad man få ha och inte ha på sig så är det idiotiskt i alla former tkr jag!
  • lunkentuss
    MalinI skrev 2008-06-05 13:04:04 följande:
    Säkerhet. Maskiner,värme osv. Finns många brancher där det inte passar med shorts.
    Sålänge det är säkerhetsfråga och inte utseendefråga så är dte helt okej.
  • lunkentuss
    pennylane82 skrev 2008-06-05 13:14:24 följande:
    På mitt jobb (SJ AB)vi inte ha det, då är det kjol som gäller för tjejerna. Killarna får endast ha långbyxor även fast det är stekhett ute.
    sjukt!
  • lunkentuss
    moonweb skrev 2008-06-05 13:23:39 följande:
    Det beror ju på var man jobbar och vilken typ av shorts det är frågan om. För några år sedan jobbade jag som städerska på en industri, 98% av arbetstagarna på industrin var män över 40. Vi städerskor fick inte klä oss i shorts eller linne, eller urringade toppar, eftersom det enligt ledningsgruppen kunde leda till arbetsolyckor bland männen vid maskinerna, då de blev distraherade av lättklädda kvinnor. Sjukt.
    men herregud?! Det är ju en kränkning mot både kvinnor OCH män? Att kvinnorna skulle vara nåt slags sexobjekt och männen vilda djur?! Ja, sjukt är rätt ord...
  • lunkentuss
    Göteborg skrev 2008-06-05 13:26:15 följande:
    Vi måste bära uniform (spårvagn) och shorts ingår i uniformen, likaväl som kjol och långbyxor. Fast man måste bära företagets shorts och kjol då såklart.
    okej om man måste ha företagets färger elr logga på klädena, men då skall linne o. shorts ingå i kollektionen! Bra att det gör de hos er :)
  • lunkentuss
    Göteborg skrev 2008-06-05 13:30:03 följande:
    Absolut, och "våra" shorts och kjolar är dessutom rätt snygga
  • lunkentuss
    Atamon skrev 2008-06-05 14:16:53 följande:
    I arbeten med myndighetsutövning, tex socialtjänst, olika rättsinstanser, polis osvI mer korrekta yrken som tex på banker eller för receptionisterInom vården
    jo,men frågan är ju närman inte skulle KUNNA ha dessa kläder. Man KAN INTE på grund av nån anledning och av vilken anledning isf..
  • lunkentuss
    Atamon skrev 2008-06-06 02:16:37 följande:
    För poliser kan jag tänka mig att det är säkrare rent fysiskt att ha kläder på sig som kan skydda mot vassa föremål tex när någon person ska omhändertas. De har ju så mycket grejer att ha på sig också, så det skulle inte fungera rent praktiskt att ha linne utan fickor. Inom socialtjänsten skulle jag också kunna tänka mig att det är en säkerhetsfråga. Jag har själv jobbat inom socialtjänsten och valde kläder efter hur mycket klientkontakter jag skulle ha, och arbetsuppgifter i övrigt (tex om jag skulle till rätten). När jag jobbade inom hemtjänsten var samma där, att tänka på att inte ha för korta kjolar och shorts, då av respekt för de äldre och som var uppfostrade i en annan kultur då det ens var otänkbart att vara barbent - dvs utan strumpbyxor. Man har en viss roll inom en del yrken, och ska inte sticka ut för mycket, det är bra om man är relativt neutral i sitt utseende. Det handlar ju också om att kunder/klienter ska känna sig väl behandlade och respektfullt bemötta, och då tillhör utseendet första intrycket. Sedan naturligtvis handlar det om tycke och smak, för en del spelar det ingen roll om försäkringstjänstekvinnan sitter med jätteurringning och kortkort, andra finner det som stressande och lite väl laid back, och en del kommer aldrig att förstå varför man inte får se ut som man vill, att klädsel inte spelar roll överhuvudtaget.
    Jag kan helt enkelt inte tycka att det är okej att inte få klä sig som man vill, om det inte har med säkerhet att göra. Så länge man kan utföra sina arbetsuppgifter så borde man få ha vilka kläder man vill.
    Det här med äldreboende, så om 50 år så kommer man få ha vad man vill på sig då? Eftersom modet idag är mer vågat än för 50 år sedan? Känns fakttiskt som att det är de äldre som får anpassa sig till dagens samhälle, inte att vi ska behöva dra oss bakåt i tiden. Sålänge man är vänlig och gör sitt jobb så spelar väl inte kjolens längd så stor roll?
  • lunkentuss
    margaritha skrev 2008-06-06 19:45:59 följande:
    Jamen en del av mina arbetsuppgifter är att representera företaget gentemot kunder samt representera vår del av företaget gentemot vår utländska företagsledning. I det ingår att behandla dem med respekt och en del av det är att klä mig någorlunda formellt. Hur jag klär mig är bara en liten del av det, men inte en oviktig del-
    Men din vilja skall inte respekteras? Din egna vilja att klä dig hur du vill? (menar då inte bar överkropp o. string utan vanliga kläder) Korta shorts elr kort kjol och uringning är inte = orespekt! Hela resonemanget är löjligt! Sålänge man inte gnider sig mot folk så ska dom inte ha o. göra med vad jag har på mig.
  • lunkentuss
    margaritha skrev 2008-06-06 20:30:13 följande:
    Min vilja är att göra ett bra jobb och en del av det är att göra ett bra intryck. Att komma i schorts och linne när jag träffar de utländska cheferna eller kunderna skulle inte göra ett bra intryck.
    bestämmer vem? Det är ju inte klokt att man ska bedömmas efter hur man är klädd och inte efter hur man utför sitt jobb!
  • lunkentuss
    Atamon skrev 2008-06-07 00:53:08 följande:
    Jag ser inte problemet i att ha kläder så att tex vårdtagare känner sig tillfreds. Nu är det några år sedan jag jobbade på äldreboende så det har kanske ändrats. I sammanhanget kan nämnas att min mamma jobbade på sjukhus hela sitt yrkesverksamma liv. På 60- och början av 70-talet var det ju modernt med riktigt mus-i-kant längd på kjolar och klänningar. På jobbet hade hon (och de andra) även sina sjukhusrockar så korta. Trettio år senare så förstod hon inte att det hade accepterats att ha det så. Men de manliga patienterna hade tyckt att det var trevligt Jag ser inget problem överhuvudtaget med att ha klädkod på jobbet, jag har en annan roll på jobbet än hemma och det är rätt skönt att ha det hela åtskiljt.
    Grejjen är inte att man inte tillåts ha sina egna kläder, utan att man inte får ha vanliga shorts elr ett vanligt linne. Jag menar inte att man nödvändigtvis måste få ha kortkort och jätteuringning (även om jag själv inte ser nåt problem med detta) Men i en sådan värme som det är idag så är det ju tortyr att inte få ha shorts elr kjol och linne på sig!

Hade man tyckt att det var lika acceptabelt om man om vintern inte tilläts ha tjockare tröjor på sig och långbyxor? Skulle inte tro de....
Svar på tråden Tycker du det är ok att ha shorts på jobbet?