Inlägg från: Grenadjären |Visa alla inlägg
  • Grenadjären

Vad göra med ovälkomna katter??

Nu är snart måttet rågat.. eller kanske är det det redan.
    Har åtminstone 3 olika katter som stryker omkring vårat hus. Nattetid sovs det i altanmöbler, pissas i rabatter och gräsmattan skits ner. Hittar kattskit varje morgon. En morgon hittade jag och sambon en uppspydd mus på altanmattan. Kletig och halvsmält. Skitiga kattspår utmed fönsterbläck och på bordsduken gör det hela klart att det är katter det handlar om.

Vem ligger ansvaret på? Jo kattägaren förstås. Varför i helv. skaffar man katt om man ändå bara släpper ut den?? Och låter den tillfoga skada och olägenheter för grannar och kringboende.
    Vi har en 2-åring som gillar att bada på tomten och springa om kring och leka. Ska jag stänga in henne för att en massa katter skitar ner?? Är det meningen att jag ska städa upp efter andras katter?

Jag äger min bostad och tomt. Jag anser att jag har rätt att vidta åtgärder mot dessa skadedjur som förstör min egendom genom att smutsa ner och olovligen uppehålla sig på den.
    Frågan är bara hur.
    Har provat ett antal fredliga medel men snart återstår bara den "slutgiltiga lösningen" på kattproblemet. Måhända det blir grymt men det är fortfarande kattägaren (om det finns ngn) som är ansvarig för det.
    Jag fredar min tomt från sanitär olägenhet. Och jag måste kunna släppa ut min dotter utan att hon snavar i en kattskit eller uppspydda halvsmälta råttor.
    NÅGON SOM HAR TIPS PÅ FREDLIGA AVVISNINGSMETODER?
    Det där med vatten funkar ju bara dagtid. Kan inte sitta uppe om nätterna och vakta med trädgårdsslangen.

• Svar på tråden Vad göra med ovälkomna katter??
  • Grenadjären

Visst är det ägarnas fel.
    Men jag kan ju inte knacka dörr i hela området och fråga om katter som jag knappt vet hur de ser ut.

• Grenadjären

Det är nattetid de uppehåller sig på min tomt. Vet inte om det är alla på en gång. Troligen inte.

• Grenadjären

Haha, igelkottbajs.. det var bra. Nej.. jag vet att det är kattskit. Det är inte så att alla katter alltid gräver ner sin skit. Det är en myt.

Skusan skrev 2008-06-05 23:35:41 följande:
    Sen behöver det nödvändigtvis inte vara kattbajs du hittar i gräsmattan, då katter gräver ner sin skit. Utan det är troligtvis igelkottsbajs, de skiter överallt och deras bajs påminner om kattbajs. Vi har det på altanen var och varannan morgon, men det är inte kattskit.
  • Grenadjären

Ett resonemang som bara går ut på att Vi / Jag ska anpassa mig efter katterna och deras oengagerade ägare. Det verkliga problemet (katten) måste åtgärdas

Tania skrev 2008-06-05 23:35:59 följande:
    I värsta fall får du väl hägna in din tomt så inga katter, igelkottar o dyl kommer in på din tomt.
  • Grenadjären

Som ovan...
    Jag ska inte behöva bygga in mig in ngt slags fort för att slippa djuren.

Har nu provat en del konventionella metoder men det verkar inte hjälpa.
    Snart övergår projektet i fas B. Och då kommer de okonventionella metoderna att sättas in.

rasajj skrev 2008-06-09 04:44:00 följande:
    Kastrerade hankatter kan mycket val sta och revirpinka, aven om kastrater som kastreras tidigt (runt tiden da testicklarna vandrat ner fardigt) har lagre tendens att revirmarkera. Vad galler TS problem, sa kanske staket hjalper bast?
  • Grenadjären

motsvarande

Rabelais skrev 2008-06-11 13:54:31 följande:
    Jutesäck och regntunna.
Svar på tråden Vad göra med ovälkomna katter??