• Danne123

Köpråd: V50 vs. 9-5 ~05

Funderar lite på att skaffa ny kärra nu när familjen växer. Att det blir kombi är redan klart men sedan blir det svårare.
    Har lite svårt att bestämma mig för vilket bränsle som vi ska köra på. Är personligen inte helt övertygad om etanolens fördelar, men politikerna verkar dock vara det.
    Så jag har väl kommit fram till att Saab 9-5 biopower kan vara ett alternativ, då den kan förse en med hyffsade fartresurser. Nackdelen tycker jag är att inredningen är väldigt spartansk och har sällan skinn.
    Volvo V50 tycker jag personligen är vackrare att kolla på och skulle gärna välja en T5 men inser att driften blir lite väl hög och det finns annat att lägga pengarna på. Så då litar jag väl mellan 2.4an (140 eller 170hk) alt. 1.8F etanolmotorn. Nackdelen med den etanolmotorn är att den verkar väldigt slö.

Hur är utrymmet i de båda bilarna? Ni som äger någon av dessa bilar vad tycker ni? Finns det något alternativ jag helt missat?

Pristaket är väl 150-160k och ser gärna att bilen är så ny som möjligt 05-.

• Svar på tråden Köpråd: V50 vs. 9-5 ~05
  • Majsan70

Vi har en V50 1,8 F Summum. Jag upplever inte alls motorn som slö,den svarar gott och går utmärkt att köra på våra svenska vägar med där våra hastighetsbegränsningar gäller. Å andra sidan vet jag ju inte hur de lite äldre modellerna svarar, men gissar på att det inte skett nån jätteförändring på det hållet.

Nu kör vi en 08 som är nyligen uthämtad o komforten i den är grym, visserligen lyxpaketet, men även standard paketen är bra.

Vi har kört V50 i 3 år totalt och tycker att platsen duger gott. Varför köra en megabil när man inte måste? Vi är fem personer med hund och när minsta barnet var liten hade vi även med en vagn i bilen.

SAAB kan jag tyvärr inte råda om däför att jag aldrig ägt en eller inte kommer att äga någon.

• Danne123
    Majsan70 skrev 2008-06-05 14:36:09 följande:
    Vi har en V50 1,8 F Summum. Jag upplever inte alls motorn som slö,den svarar gott och går utmärkt att köra på våra svenska vägar med där våra hastighetsbegränsningar gäller. Å andra sidan vet jag ju inte hur de lite äldre modellerna svarar, men gissar på att det inte skett nån jätteförändring på det hållet.Nu kör vi en 08 som är nyligen uthämtad o komforten i den är grym, visserligen lyxpaketet, men även standard paketen är bra.Vi har kört V50 i 3 år totalt och tycker att platsen duger gott. Varför köra en megabil när man inte måste? Vi är fem personer med hund och när minsta barnet var liten hade vi även med en vagn i bilen.SAAB kan jag tyvärr inte råda om däför att jag aldrig ägt en eller inte kommer att äga någon.
    Tack för ditt svar.
    Hur ser bränsleekonomin ut med etanolmotorn? Hur mycket drar den vid blandad körning?
  • Majsan70
    Danne123 skrev 2008-06-05 14:57:43 följande:
    Tack för ditt svar. Hur ser bränsleekonomin ut med etanolmotorn? Hur mycket drar den vid blandad körning?
    Nu är vår bil nyligen uthämtad och inte riktigt inkörd ännu, men den ligger på runt litern milen i stadskörning och lite blandat. När vi körde en lånebil av samma modell i vintras så var förbrukningen på den ca 1,1-1,2 l per mil. Med priset på Etanol i dag så blir det ningens billigare än bensin om man väljer att köra påenbart E bränsle då.

Vår gamla V50 med bensinmotor låg på ca 0,82 l milen i blandad körning.
  • Danne123
    Majsan70 skrev 2008-06-05 15:01:19 följande:
    Danne123 skrev 2008-06-05 14:57:43 följande:
    Tack för ditt svar. Hur ser bränsleekonomin ut med etanolmotorn? Hur mycket drar den vid blandad körning?Nu är vår bil nyligen uthämtad och inte riktigt inkörd ännu, men den ligger på runt litern milen i stadskörning och lite blandat. När vi körde en lånebil av samma modell i vintras så var förbrukningen på den ca 1,1-1,2 l per mil. Med priset på Etanol i dag så blir det ningens billigare än bensin om man väljer att köra påenbart E bränsle då.Vår gamla V50 med bensinmotor låg på ca 0,82 l milen i blandad körning.
    Vad hade ni för bensinmotor i er gamla v50 och hur upplever du skillnaden mellan de två?
  • Majsan70
    Danne123 skrev 2008-06-05 15:09:37 följande:
    Vad hade ni för bensinmotor i er gamla v50 och hur upplever du skillnaden mellan de två?
    Jag hade 1,8 i den gamla med o det är ingen törre skillnad...kanske är tom flexin något piggare, men det är marginellt o kanske nybilskänslan. *S*

Vi har alltid resonerat som så att vi inte haft större motor än vi behöver. På så vis skonar vi miljön samt vår bränslekassa. *S*
  • Gorban

Hade en 9-5 2.3t Sportcombi -04 tidigare som jag var väldigt nöjd med. Saabs turbomotorer är pigga och kul att köra. Priserna på 9-5 faller då många begagnade tjänstebilar har kommit ut på privatmarknaden och modellen börjar bli lite gammal och inte så het längre. Här kan man göra fynd med mycket utrustning. Titta på vector-paketet som en del bilar har. Lite fräckare kjolar och spoilers och sportstolar i halvskinn. En del har även helskinn.

Bagaget i 9-5 är inte så stort för att vara en bil i storbilsklassen. Den tillhör ju samma klass som V70 medan V50 är en mellanklassbil. V50 och andra sidan har ju haft många fel och var väl en av bilprovningens sämsta bilar härom året.

• MrsC

Vi har en Saab 9-5 Biopower 2.3t (med skinnklädsel, så det finns)sedan ca 1 år tillbaka och jag kan lugnt konstatera 2 saker:

1. Den är törstig som tusan. Nu vet jag inte exakt förbrukningen, det är huvudsakligen min man som kör (tjänstebil), mn förbrukningen vid blandad körning då man kör på etanol ligger på 1.6-1.7 l/mil.

2. Den är liten, eller i alla fall känns utrymmet väsentligen mindre än det gjorde i den V70 som vi hade innan. Vi har en bakåtvänd bilbarnstol bakom främre passagerarsätet (en Maxi Cosi) och då kan en vuxen med nöd och näppe sitta fram, plus att det redan nu är trångt för vår tvååring. Bagageutrymmet är inte heller mycket att hurra för; det känns också trångt.

Vi har också tidigare haft en V50 T5 och den var naturligtvis helt fantastisk att köra (jag älskade den bilen ) men personligen tror jag att den kan kännas lite trång om man har flera barn som ska få plats. Jag har inget minne av att den skulle vara våldsamt törstig heller förresten, kanske runt litern per mil vid blandad körning, vilket inte känns jättemycket jämfört med det etanolslukarmonster vi har idag, men det kan vara minnet som sviker.

Om jag fick välja skulle jag nog ha valt en V70 Classic, i alla fall om man bortser från miljöaspekten. Just det senaste gör ju valt mycket svårare; det är inte alltid möjligt att kombinera det som är mest praktiskt (i vårt fall V70 enligt mig) med det som är, eller i alla fall verkar vara, mst miljövänligt. I vårt fall fick miljön styra och därför blev det en Saab (V70s nya modell fanns inte i etanolutförande ännu när vi skulle beställa).

• Danne123

Tack för era svar.
    Jag tycker inte riktigt om den äldre 9-5an då den ser väldigt tråkig ut. Dock tycker jag att faceliften som kom 06 är mycket bättre. Skulle gärna ta en vector men är rädd att priset blir lite väl högt då. Tar isf hellre en linnear 06 än en vector 05.
    Skulle gärna valt en V50 T5 men försäkringen tenderar att gå upp en del då samt att förbrukningen blir lite väl hög. 9-5an är den enda etanolbilen som har skapliga fartresurser. Jag har tänkt mig 2.0t om det blir en biopower.
    Det som spelar stor roll är givetvis kostnaden för bränslet. Kommer etanolen inte stiga i samma takt som bensinen så kommer det löna sig med en etanolbil, men det är ju svårt att sia om.

• Mollymajs

Precis en sån Saab 9-5 har vi 04 2.3t sportcombi vector vi är mer en nöjda. Snygg är den oxå

Gorban skrev 2008-06-09 13:17:50 följande:
    Hade en 9-5 2.3t Sportcombi -04 tidigare som jag var väldigt nöjd med. Saabs turbomotorer är pigga och kul att köra. Priserna på 9-5 faller då många begagnade tjänstebilar har kommit ut på privatmarknaden och modellen börjar bli lite gammal och inte så het längre. Här kan man göra fynd med mycket utrustning. Titta på vector-paketet som en del bilar har. Lite fräckare kjolar och spoilers och sportstolar i halvskinn. En del har även helskinn. Bagaget i 9-5 är inte så stort för att vara en bil i storbilsklassen. Den tillhör ju samma klass som V70 medan V50 är en mellanklassbil. V50 och andra sidan har ju haft många fel och var väl en av bilprovningens sämsta bilar härom året.
Svar på tråden Köpråd: V50 vs. 9-5 ~05