• Mamma S

Vätskeersättning - hur mycket?

Min dotter behöver periodvis vätskeersättning, har köpt Resorb på apoteket eftersom hon gillar den (apelsinsmak). Men nu undrar jag hur mycket hon kan få per dag, finns det någon gräns? Eller kan man ge hur mycket som helst? Sökte på Fass men får inga träffar på Resorb... Någon som vet??

• Svar på tråden Vätskeersättning - hur mycket?
  • Mamma S

Resorb är från 3 år. Vi har inte fått detta ordinerat av läkare, utan från vår tarmterapimottagning. Borde såklart fråga dom hur mycket min dotter ska ha ungefär, men jag glömmer bort det varje gång jag pratar med dom...
    Nu har hon fått två brustabletter per dag utblandat i juice, varje tablett löses upp i 120 ml vatten. Det jag tänkte mest på var om hon kan få i sej för mycket salt genom vätskeersättningen, men då ska man nog dricka rätt mycket sådan.

Tack för svaret i alla fall!

• Mamma S

Har du provat att göra vätskeersättning själv? Det gör jag ibland, och blandar några matskedar i en mugg juice eller saft. Funkar bra!

• Mamma S

Nej, inte matskedar salt...!

Jag menar att jag blandar några matskedar vätskeersättning i juice eller annan dricka, så märker hon inte att det smakar annorlunda. Förstår att din dotter inte bör få i sej så mycket sött, men kan du inte blanda det i sockerfri saft då?

Jag tar 1 liter vatten, 2 msk socker och 1/2 tsk salt, kokar upp, låter det svalna, ställer i kylen. Bra att kunna om man plötsligt behöver vätskeersättning och den köpta är slut eller så.

• Mamma S
    Knosan skrev 2008-06-08 22:40:58 följande:
    Nej det är klart att du inte menar matskedar salt!Hur dum i huvudet får man bli!!! Vi har fått v-ers på recept, så vi har rätt många askar hemma. Har nog aldrig hänt att jag har fått blanda, men det är ju bra att ha ett recept ändå.
    Haha, ja att få i sej några matskedar salt på en gång är nog inte så hälsosamt...
Svar på tråden Vätskeersättning - hur mycket?