• Anonym (Bebis 08!)

När skaffar man grav kläder? När börja köpa barnkläder?

Är så glad över att vi äntligen har blivit med barn!
    Är i vecka 14 nu och vill att tiden ska gå fortare Glad Är vårt första barn.

Är lite småmullig sen innan men nu tycker jag att magen har börjat blivit hårdare, när bör man skaffa grav kläder?
    Kanske bara är jag som tycker att det har börjat tagit plats i magen...

Sen går man ju förbi alla dessa URGULLIGA små bebiskläder! När är det vanligt att börja införskaffa dom?

Oj oj oj vad jag längtar!
  • Svar på tråden När skaffar man grav kläder? När börja köpa barnkläder?
  • Anonym (,,,)

gravkläder när du inte kan ha dina egna..
    bebis individuellt.. själv köpte jag inget förens barnet var 1 månad ungefär.. fick låna så mycket och så fick man ju i present så de kändes meningslöst att slänga pengar på sånt.. de behövdes pengar till annat å sen till kläder vid 3-4 månaders ålder.. för då fick man inga presenter längre *s*

• Anonym (Bebis 08!)
    Anonym (,,,) skrev 2008-06-05 21:08:41 följande:
    gravkläder när du inte kan ha dina egna..bebis individuellt.. själv köpte jag inget förens barnet var 1 månad ungefär.. fick låna så mycket och så fick man ju i present så de kändes meningslöst att slänga pengar på sånt.. de behövdes pengar till annat å sen till kläder vid 3-4 månaders ålder.. för då fick man inga presenter längre *s*

Okej :)

Nej för jag har hört att väldigt många börjar använda grav kläder runt v 20?(förstföderskor)

Och så länge kommer inte jag kunna ha mina vanliga kläder.

Så du klarade av att hålla dig från att inte köpa några kläder innan den lill* va född? kommer jag nog aldrig att klara Glad

• Anonym (00)

Jag är bara i v 5 och har redan nu börjat köpa bebiskläder, behöver snart inte köpa mer av det så snart ska vi handla babyskydd barnvagn och så med. Jag tycker att du kan börja handla bebiskläder redan nu om du vill. mammakläder kan vara bra att vänta med så att du får rätt stl på kläderna. jag kommer vänta tills jag får en stor mage och inte kan ha mina kläder längre.

• Anonym

Oftast kommer inte den riktiga bebis magen förrän runt v 20. Och då först brukar andra börja se. Däremot börjar man ofta känna att byxorna börjar bli trånga betydligt tidigare än det syns. Jag tror jag köpte mina första mammabyxor v 16 men då hade jag gått omkring och lidit ett par veckor innan med gummiband i byxorna...

Ett tips är att köpa Belly belt, då kan man använda sina vanliga byxor längre...och det är faktiskt skönare än många mammabyxor som kan krama åt magen, vilket kan kännas obehagligt.

Mammakläder köper du i den storlek du har nu. Alltså har du storlek 38 normalt så köper du samma nu. Om du däremot tänkte köpa vanliga kläder, tunikor och dylikt och använda som mammakläder så rekommendera jag dig att vänta tills magen blivit större. Jag köpte själv lite vanliga kläder som jag tänkt att använda men det är stor skillnad på hur stor magen är tex v 19 och v 28

• Anonym

jag köpte mammabyxor redan i v 15 typ, inte för jag var så stor utan mer för att det var så skönt å behagligt! bebiskläder vågade jag inte handla förrän efter rutin ultraljudet då jag visste att allt såg bra ut!

• Anonym (också)

Är oxå i vecka 14 och gjorde min första investering idag, kunde inte låta bli Blev 2 frölunda nappar hehe

• Buttelina

i vecka 15 köpte jag mammakläder för då började magen puta rejält.

bebiskläder shoppade jag redan innan jag blev gravid jag köpte mitt första bebisplagg när jag var 15år och fick mitt första barn när jag var 23, och det plagget användes såå roligt ju Ut och shoppa lite kläder till ditt lilla hjärta och ha det så skoj

• Cecese

Det är väl individuellt när man köper mammakläder.
    När jag väntade första barnet hade jag inte mammakläder alls och det gick jättebra.
    När jag väntade andra barnet köpte jag ett par mammabyxor (använde dom tills dom var sönderslitna).
    Med trean köpte jag ett par mammabyxor, 3 mammalinnen och 2 mammatröjor. Byxorna använde jag även efter så dom var sönderslitna när jag blev gravid med fyran.
    Nu med 4an har jag köpt 2 par mammabyxor och 2 linnen.

Med första barnet kunde jag ha mina vanliga jeans till v. 22 ungefär. Med andra, tredje och fjärde barnet har jag vuxit ur byxorna mer eller mindre direkt.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • T x 3

Det är så olika när du behöver köpa mammakläder. Idag är modet så att du upptill inte behöver köpa mammatröjor. Det finns så många olika tunikor och tröjor som är skurna så att det är vida nertill. Byxorna jag använde hade jag under magen för jag tyckte det var skönast. Så jag handlade främst större trosor och mjukar byxor att gå i. Det var för mig stor skillnad i mängd av inköp av mammakläder jämfört med första och de kommande graviditeterna. Blev större gång nr 2 och 3.

Att köpa barnkläder ska du göra när du vill. Jag köpte nog mina första plagg i v 16. Bara för att längtan var så stor köpte bla en så söt dress till en tjej. Det har varit mitt favoritplagg och användes jämt. Du kan ju vara smart och köpa i färger och kläder som passar till både flickor och pojkar. Köp ett startpaket kanske. Tvätta upp och förbered för väskan du ska ha packad och klar innan förlossningen. Små gosefiltar är bra att ha. Då de går att vira in bebisen med och ha som kräkskydd osv.

Grattis till bebisen och lycka till med allt.

• Tant Green

Jag behövde större byxor ganska tidigt, men först köpte jag ett par vanliga byxor i en större storlek (skönt att ha även direkt efter förlossningen innan man kommer i de gamla!). Också hade jag mina vanliga byxor med en gummisnodd i knappen ett tag Mammabyxor köpte jag efter vecka 20 någon gång. Tröjor och sånt hade jag vanliga hela tiden (vidare modeller och kanske en storlek större).

De första barnkläderna köpte jag runt vecka 18-20.

• Limja

Ett tips om mammakläder, är att inte köpa för mycket för tidigt. Man kan behöva en större storlek senare i graviditeten.
    För mig var mammabyxor ett måste i ca v 8, i denna min andra graviditet, i första klarade jag mig längre på vanliga byxor i lite rymligare modeller. Hade sett fram emot att ha mina jättesköna linnebyxor från förra grav, även denna sommar, men ICKE, de går inte över låren ens en gång! Anledningen är väl att jag inför denna gravidsommar sommar har cirka två månader kvar till bebis, medan det förra gången snarare var ett halvår. En viktskillnad på tio kilo gör säkert också sitt till ...
    Det där med att köpa sin vanliga storlek även på mammakläder funkar bara om man hör till de som bara får en stor kula mitt på magen och inte om man går upp lite mer i vikt. Och det vet man aldrig i förväg!

• Anonym (Lo)

Jag köpte mammakläder runt vecka 15 förra graviditeten. Hade ingen direkt mage men byxorna satt för tajt.

Barnkläder hade jag inte börjat köpa förrän efter stora ultraljudet.

• Eisa

Köpte inga mammakläder utan hade mina egna hela vägen. Det går ju med mysbyxor osv. Bara onödiga utgifter att köpa mammakläder ju.

Bebiskläder köpte jag i v 35 kanske. Men du kan ju självklart börja nu.

• Anonym

Efter att ha förlorat två barn sent så hade jag väntat in i det sista med att köpa bebiskläder. Man vet aldrig vad som händer och det kan faktiskt gå fel.

Kan säga att det var jävligt jobbigt att komma hem och se allt det man har köpt men ingen bebis. Trodde jag lärde mig första gången men gjorde om det fatala misstaget. Så mitt råd: vänta, sakerna finns kvar!

• Anonym (Lo)
    Anonym skrev 2008-06-07 18:25:09 följande:
    Efter att ha förlorat två barn sent så hade jag väntat in i det sista med att köpa bebiskläder. Man vet aldrig vad som händer och det kan faktiskt gå fel.Kan säga att det var jävligt jobbigt att komma hem och se allt det man har köpt men ingen bebis. Trodde jag lärde mig första gången men gjorde om det fatala misstaget. Så mitt råd: vänta, sakerna finns kvar!
    Skriver under på det!
  • Anonym (MAMMA)

Mammakläder när det inte känns bekvämt att ha sina vanliga.
    Lite bebiskläder innan, men inte för mycket, man får så mycket av familj o vänner och bebben hinner knappt använda allt.

Svar på tråden När skaffar man grav kläder? När börja köpa barnkläder?