• Angel in sight

Regler kring att bryta anställningsavtal?

Om man tackar ja till ett arbete som börjar om 2 månader och sedan under tiden hittar ett annat jobb man vill ha, hur fungerar det med det första? Om man skrivit avtal på att börja ett visst datum om 2 månader- kan man säga upp det innan man börjat och gäller då någon uppsägningstid?

Jag undrar för jag söker jobb nu till efter mammaledigheten och kanske får något nu snart som jag inte är hundra på men tar för att ha ett jobb. Jag kanske hittar ett jobb jag verkligen vill ha sedan och vill hellre ta det än det första som jag inte börjat på.

• Svar på tråden Regler kring att bryta anställningsavtal?
  • Micke

Beror på vad det är för anställningsform. Är det provanställning?Tillsvidare tjänst? Eller är det en tidsbegränsad tjänst?

• Angel in sight
    Micke skrev 2008-06-06 16:44:11 följande:
    Beror på vad det är för anställningsform. Är det provanställning?Tillsvidare tjänst? Eller är det en tidsbegränsad tjänst?
    Gäller det olika för de alternativen? Jag vet inte vilket det kommer vara. Kan du svaret på alla?
  • Tecken

Angel in sight skrev 2008-06-07 10:39:16 följande:

Gäller det olika för de alternativen? Jag vet inte vilket det kommer vara. Kan du svaret på alla?
    Men om du har skrivit på anställningspapper, så borde det rimligtvis stå på dem.
  • Angel in sight
    Tecken skrev 2008-06-07 10:59:50 följande:
    Angel in sight skrev 2008-06-07 10:39:16 följande: Men om du har skrivit på anställningspapper, så borde det rimligtvis stå på dem.
    Som jag skrev i ts så har jag inte fått ett jobb än utan undrar då jag kanske får ett jobb snart.
  • Micke

Angel in sight skrev 2008-06-07 10:39:16 följande:

Ja det är olika.

Provanställning är ju en provanställning och kan avslutas med kort varsel.

Tillsvidaretjänst brukar väl ha ngn månads uppsägning (varierar lite med avtal)

Tidsbegränsad (vikariat etc) brukar man normalt inte kunna säga upp sig ifrån utan måste jobba hela perioden.

Givetvis går det att avtala om att annat ska gälla, men detta är grunderna.
Svar på tråden Regler kring att bryta anställningsavtal?