• Anubisa

Studera och föräldraledig?

Vad gäller i den frågan?

Får man studera UTAN att ta några som helst pengar från csn (varken bidrag eller lån) när man har FP?

Får man studera OCH ta lån från csn samtidigt som man har FP (i det fallet skulle man ju få dubbel inkomst).

Får man studera och bara ta bidragsdelen från csn och samtidigt som man har FP?

Spelar det roll om man studerar på distans eller inte?

Någon som vet hur byråkratin i landet fungerar på den här punkten? :)

• Svar på tråden Studera och föräldraledig?
  • Carisma95

Om jag inte missminner mig (eller de har ändrat?) så kan man, om man studerar på distans, ta ut både FP och ersättning från CSN. Men kolla upp det för säkerhets skull.

För övrigt, tror jag inte att någon hindrar dig från att ta ut BARA FP under tiden du pluggar. (Istället för CSN). Men däremot kan det ju vara svårt att hinna studera heltid om du ska ha hand om barnet hela tiden..?

A stumble may prevent a fall....
  • Krabbolina

jag har för mej att man bara får studera på distans om du tar ut fp. Eftersom med fp är man hemma för att ta hand om barnet och inte springa på en massa föreläsningar/lektioner.

Men jag kan ha fel....

• Fröken J

Det här funderar jag också på så jag puffar lite!

Någon annan som vet eller som vet vart man kan vända sig för att få veta?

• NathalieAndersson

Ring försäkringskassan och prata med dom om det, de har nog koll på sånt

*¨`·» Liam 060228 *¨`·» Liten på väg BF 080801
  • ardonna

jag har studerat på distans med csn, du kan inte ta ut FP samtidigt. första året behöver du ju inte ta ut FP alls om du inte vill.

• afrobaby

Jag har pratat med FK precis. Man behöver inte ta ut föräldrarpenning i heller efter barnet fyllt 1 år om man tar studiemedel!!! Kravet är att man studerar med studiemedel!!

• Fröken J

Jag är mest intresserad av om jag får plugga UTAN studiemedel när jag lyfter FP. Jag har redan en utbildning som jag vill passa på att komplettera under min föräldraledighet och jag vill inte dra på mig mer lån.

Är det någon som vet om jag får ta högskolepoäng samtidigt som jag lyfter FP eller kommer jag bli återbetalningsskyldig då?

(Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite TS, fick uppfttningen att du också undrar över det här..)

• mrskensington

Det kanske beror på vilken handläggare du frågar men jag har läst tidigare här på fl om någon som fick svaret att FK inte lägger sig i vad du gör medan barnet sover. Vill du plugga då så är det helt ok.

• Izou

Så fort du slutar ta csn börjar man betala tillbaka, kanske efter några månader. Men om du söker csn bidrag så oki eller låg inkomst (fast vet ej gränsen).
    Jag undrar åxå om jag kan ta ut hel FP och plugga halvtid distans och då få halv csn?
    Vill läsa några kurser som kan vara bra att visa arbetsgivaren sen utöver mitt examen .

Fröken J skrev 2008-06-17 09:45:32 följande:

Jag är mest intresserad av om jag får plugga UTAN studiemedel när jag lyfter FP. Jag har redan en utbildning som jag vill passa på att komplettera under min föräldraledighet och jag vill inte dra på mig mer lån.Är det någon som vet om jag får ta högskolepoäng samtidigt som jag lyfter FP eller kommer jag bli återbetalningsskyldig då?(Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite TS, fick uppfttningen att du också undrar över det här..)
Svar på tråden Studera och föräldraledig?