• Akilla

Amningsinlägg, hur länge??

Hur länge läckeer brösten under tiden man ammar?

Jag är så trött på att behöva använda amningsinlägg, de åker bara omkring i bh:n och är i vägen tycker jag..
    Längtar efter att bara kunna dra på mej en tröja utan att behöva tänka på dethär med läckande tuttar... :)

• Svar på tråden Amningsinlägg, hur länge??
  • linhol

Min dotter är 8 månader och jag delammar fortfarande och läcker fortfarande.

Freja-mammas lilla prinsessa
  • Missalibabagirl

Många månader..

Mamma till Moa
  • Akilla

men läcker de extremt eller bara litegrann? Lite kan man ju stå ut med, min son är bara 6,5 veckor så jag är ju precis i början. Vet inte hur det blir sen..

• Missalibabagirl

Jag läckte nog såpass mycket att jag fick byta inlägg om natten också..men det är ju olika..men det är ju inte kul heller att gå omkring med mjölkfläckar på tröjan

Mamma till Moa
  • Nyfiken gul
    Lotine skrev 2008-06-06 12:40:55 följande:
    men läcker de extremt eller bara litegrann? Lite kan man ju stå ut med, min son är bara 6,5 veckor så jag är ju precis i början. Vet inte hur det blir sen..
    tänk på att brösten kan leva sitt eget liv.. jag hade varit hos tandläkaren när sonen var omkring 2 månader och skulle handla lite mjölk på vägen hem och i kassakön har jag en liten flicka bakom mig på ca 1 år och hon vart gnällig i kön o började gråta... då rann mjölken till i mina bröst o amningsinlägg och tröja blev dyblöta....

så det handlar inte alltid om att brösten läcker överflödig mjölk utan kan läcka av barnskrik och för att man kanske inte ammat på länge osv....
  • Akilla
    Svar på #7
    Jo men precis, det förstår jag ju. Men jag tänkte liksom generellt när man har fått en rutin i sin amning (jag har läst att man får det när barnet blir äldre efter sisådär 6 mån) så trodde jag inte att brösten läckte på samma sätt längre. Mina tuttar beter sig iaf inte nu som de gjorde i början. De spände mer då och läckte mer!

Jaja det lär väl visa sig vad det lider :)
  • Lilli Bu

min pojke är snart 3 månader o jag läcker lika mycket nu som innan

• Lussekatten87

Jag har fortfarande inlägg ,men det läcker förstås inte lika mkt som det gjorde i början.Men ibland kan jag läcka utan anledning så jag har kvar dem.sonen är 5 mån.

~.::* Älskade lilla Gabriel 080109 *::.~
  • Maggiepuh

Amningsinläggen hjälpte inte mig..... Det räckte att jag gick ut med sonen i vagnen (med inlägg i bh`n) så var min tröja helt blöt. När han sög på ena tutten fick jag ha en flaska över den andra bröstvårtan för det forsade ut ur den också. Det minskade dock när sonen var mätt och jag pumpade ut allt som var kvar i båda brösten och då fick jag ut 100-310 ml åt gången som jag frös in. De gångerna sonen såg att jag pumpade ut blev han frustrerad och arg på mig.

• Anouschka

Hela amningsperioden, fast värst var det de första 8-10 veckorna.

Kommer ihåg en mindre lustig incident då brösten läckte som bara den, så till den grad att det gick igenom inlägg och kläder (skjorta och stickad pullover). Dottern var då 5 veckor gammal och vi satt på ett flygplan (utan extra amningsinlägg tillhands...). Precis ALLA höll på att stirra ögonen av sig :S

• Cecese

Det är ju så olika. Med första och andra barnet läckte jag hela amningsperioden och med första även efter jag slutat amma. Ammade första bara 4 veckor och pumpade sen i 2 och gav i sond sen fick jag tabletter som skulle stoppa mjölken ändå läckte jag i 3,5 år. Med sonen som är 3e barnet läckte jag bara första dagarna mjölken rann till och ibland om det gick längre mellan amningarna på natten. Med honom kunde jag tom sova utan bh och det läckte ändå inte, det enda jag fick tänka på var att när jag ammade behövde jag ha något för andra bröstet för då kunde det läcka lite.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Akilla
    Svar på #11
    Jäklar!! Shit vad mycket överskottsmjölk :D Jag läste om en kvinna som sålde sitt överskott till sjukhuset för 17 000. Vet inte exakt hur mycket de betalade per ml men 17 000 hade hon iaf tjänat på sitt överskott. Det kanske skulle vara nåt för dej? :)
  • Akilla
    Svar på #13
    Det är lite med mej som med ditt sista barn verkar det som, jag har iofs läckt en hel del första veckorna men nu verkar det lugna ner sig och läcker bara när det är tätt inpå, dags för amning, och i duschen och när de är överfulla. Kan tänka mej att det blir värre när bebisen går in i tillväxtperiod också.
  • Akilla
    Svar på #13
    Det är lite med mej som med ditt sista barn verkar det som, jag har iofs läckt en hel del första veckorna men nu verkar det lugna ner sig och läcker bara när det är tätt inpå, dags för amning, och i duschen och när de är överfulla. Kan tänka mej att det blir värre när bebisen går in i tillväxtperiod också.
  • 10000volt

Jag ammade i nästan 7 månader, men brösten slutade läcka efter 4 månader.

• Corpset

Dottern är 14 månader och numera så kan jag gå utan amningsinlägg, om jag håller för det bröst som inte ammas när dottern ammar. men då kräver det att jag ammar med jämna mellanrum, annars läcker det ändå när det blir för fullt.

Men det var värst i början, då lade jag 300kr i månaden på amningsinlägg för flergångsinlägg räckte inte till.

• Karin W

Rekommenderar tvättbara inlägg. Finns bl.a. på imsevimse. Bekvämare, miljövänligare, billigare...

Svar på tråden Amningsinlägg, hur länge??