• Dame72

Operera ljumskbråck en gång till?

Hej!
    Förra året opades min son (då 6 år) för ett ljumskbråck. Allt gick bra. Idag kommer han: Mamma, jag tror bråcket har kommit tillbaka...
    När han står avslappnad så känns inget, när han krystar så kommer det fram en liten bula.
    Så det blir att ringa kirurgmott på måndag.
    Nån som varit med om detta?

• Svar på tråden Operera ljumskbråck en gång till?
  • Anna Panna

Tjena!
    Min son har opererat ljumskbråck 2 gånger, visserligen varje sida men jag vet att det inte är helt ovanligt att man får tillbaka på redan opererad sida. Hur har det gått? Har ni ringt och fått tid?

• Dame72

Hej!
    Vi har varit på kirmott och dr var ganska konfunderad. Ev är det ett ärrbråck, dvs de invändiga stygnen har släppt, eller så är det ett nytt. Barn föds ju med en försvagning "missbildning" som gör att de får bråck, därför ska de inte få det igen. Han tyckte att det satt lite för högt upp för att det skulle vara samma ställe
    Men vi har fått tid för ultraljud i agusti, dr ville vara säker på vad det är innan/om dom börjar skära i honom.
    Men är det vanligt på barn att få tillbaka, vuxna vet jag kan få det, spec om dom inte opat in nät. Men enl dr var det inte vanligt på barn. Bara nyfiken på vart du hört det?

**Jag VET vad jag pratar om**
  • Anna Panna

Jag vet bara att jag har hört det men det kanske handlar om vuxna.....
    Jag ska hålla tummarna att det inte är något farligt, hade dr misstänkt det så hade han begärt ultraljud tidigare än i augusti.
    Lycka till!

• Dame72

Nej farligt är det ju inte. Förutom att det kan bli en inklämning, men då blir det ju akuten ändå.
    Han hade en del värk tidigare, men en dag fick han jätteont så jag fick hämta honom på skolan. Troligen gick bråcksäcken upp då, för efter det har han inte haft ont.
    Tyckte det gick ganska fort att få tiden ändå, iom att det är semester och allt. Så han var nog inte akut prioriterad men ändå ganska högt. Bara det blir fixat, gick lugnt och fint förra gången förutom en mespotta på uva som var rädd att ge Ketogan....men bara han fick lite mer sånt var livet en lek sen

**Jag VET vad jag pratar om**
Svar på tråden Operera ljumskbråck en gång till?