• originalgutegirldenförsta

ska du till gotland i sommar? resguide med gutegirl!

HÄr får du i så fall lite tips.

Ställen värda att besöka:

1. Visby Fornsal. Mycket trevligt ganska litet museum med en fin museibutik. De säljer b la kopior på gamla vikingasmycken.

2. Vikingabyn i Tofta. Det är ganska dyrt att gå in, men de har en trevlig marknad med hantverk och barnen kan prova på att baka bröd på vikingavis, skjuta pil och göra lerkrukor.

3. Roma Kungsgård. Stor gammal gård med hantverksförsäljning (här snackar vi brutal kvalité på grejerna. De har även ett fik/restaurang och otroligt fina omgivningar.

4. Kuten på Fårö. Det ser ut som ett skrotlager  eftersom ägaren Tomas samlar på gamla bilar och kylskåp. Kuten har ett kafe och övernattningsmöjligheter.

5. Katthammarsvik.ett gammalt fiskeläge med restaurang och fiskrökeri.

6. Gothems Hammar. En lång stenstrand och en massa tallar. Otroligt vackert!!

Undvik:
    1. Cykelsemester. På Gotland är det alltid lite lite motvind och lite lite uppförsbacke
     oavsett i vilken riktning man cyklar.

2.Alla säsongsrestauranger i stil med "DAllas" och "La Fontana" inne I visby. *ryser*

3. Visby. Det är fullt med brats som går runt och spelar allan.

4. Slite. En liten bruksort vars skyline domineras av en cementfabrik. Ånges ångest ångest.

5. Kneippbyn. Hysteriskt.

Har du frågor besvarar jag gärna!

• Svar på tråden ska du till gotland i sommar? resguide med gutegirl!
  • Gröt

Åker till Gotland för tredje året i sommar (femte gången totalt), så tack för tips. Roma är givet, har inte varit där förut. Badar gör vi helst i Ekeviken, Fårö. Kommer också åka till St Karlsö, underbart vackert.
    Kneippbyn slipper vi nog inte tyvärr - Pippi drar starkt för vissa i familjen, men vi gör pinan kort med bara en dags besök.

• danitra

Det där med ständig uppförsbacke är intressant. När jag var där för 10 år sedan så gick vi ett varv runt Visby och som jag minns det så var det en ständig uppförsbacke tills vi var tillbaka där vi började - vilket borde vara en omöjlighet!

• Bissim

Tack för dina tips ska dit under medeltidsveckan ska försöka hinna med ett besök hos Kuten då sambon är lite skrottokig

Jag måste säga att klart mysigast är att hyra stuga.
    campingplatser bör undvikas p ga mycket fylla.

J W skrev 2008-06-06 17:56:01 följande:
    Var ska man bo?

Om ni ska äta snabbmat föreslår jag att ni skippar McDonalds, och istället går till MarsPlanet på Östercentrum i Visby (om ni nu åker dit ). I folkmun heter stället Alis efter grundaren. Underbar kebabrulle!

• Qurren

Ah vilket bra inlägg, detta hamnar i mina favoriter!
    Vi åker till Gotland 14 dagar i juli, har husvagn med så vi ska bo på Visby strandby camping, vet du nåt om det stället?

Vi gillar museer och slott och historia ( i alla fall 3 av de 4 barnen + mamma o pappa ) , finns det nån guidad visning i Visby, ringmuren och så, som är värd att gå?

• annie29

Qurren:det finns ett tåg (litet) som man kan åka runt inne i Visby,som är som en liten guiding för Visby,ungarna brukar gilla den!

Sen rekommenderar jag att man bara tar bilen och kör ut till havet,vart,spelar ingen roll,det är så mysigt runt hela kusten,man kan hitta sin egen mysiga plats,helt för sig själv,och njuta av en picknick, Ekstakusten brukar vi åka till,så vackert o mysigt!

Sen är ju Hornsborgsgubben(längst ner) jättefint!!
    Ungarna brukar gilla att plocka stenar där,sen äta god mat på resturangen,och sen ta kustvägen hem,jättefint!

MVH:Annie,ej gotlänning,men är på Gotland varje sommar!

Hoburg heter det. Detfinns en rauk där som ser ut som profil av en gubbe, en första april målade någon hans näsa röd och sa att han var förkyld. Personligen tycker jag att hoburg är något överskattat. 

Ett annat vackert ställe är Tjaukle i Lojsta.

annie29 skrev 2008-06-07 10:22:14 följande:
    Qurren:det finns ett tåg (litet) som man kan åka runt inne i Visby,som är som en liten guiding för Visby,ungarna brukar gilla den!Sen rekommenderar jag att man bara tar bilen och kör ut till havet,vart,spelar ingen roll,det är så mysigt runt hela kusten,man kan hitta sin egen mysiga plats,helt för sig själv,och njuta av en picknick, Ekstakusten brukar vi åka till,så vackert o mysigt!Sen är ju Hornsborgsgubben(längst ner) jättefint!!Ungarna brukar gilla att plocka stenar där,sen äta god mat på resturangen,och sen ta kustvägen hem,jättefint!MVH:Annie,ej gotlänning,men är på Gotland varje sommar!
Svar på tråden ska du till gotland i sommar? resguide med gutegirl!