• Anonym (hjälp)

enskild vårdnad

Jag har efter mycke om och men bestämt mig för att inte skriva på papper om genemsam vårdnad när barnet är fött, många orsaker, som jag inte orkar ta upp här, men det va inte det frågan handlade om, utan,
    vad händer när jag vägrar skriva på pappret om gemensam vårdnad?
    Kan kan stämma mig då? Och vad händer då?
    Kan jag förlora på det?
    Hur går allt till?

Misstänker att han kommer göra ALLT för att få vårdnaden om barnet, eller, hans mamma kommer....

Kostar det nått för mig? (domstol, advokat?)

Vore jätte bra att få reda på redan nu vad det är jag ger mig in på så jag inte ångrar mig sen...
    Tack :)

• Svar på tråden enskild vårdnad
  • Anonym

Hejsan. Är ev. snart inne i den vevan också. Han kan stämma dig och då är det Tingsrätten som gäller. Först ser de att man gärna går på samarbetssamtal hos Famr. Kolla upp om du har rättsskydd genom din hemförsäkring. Om ja, så betalar du 300kr/h av arvodet. Men vad du än gör så sabotera inte umgänget med barnet och fadern. Lycka till.

• Anonym (hjälp)

med sabotera inte umgänget, menar du då att jag inte ska säga att han inte får träffa barnet?

För självklart kommer han få göra det,
    det är bara vissa saker jag vill ska klaras upp innan vi har genensam vårdnad (typ att han söker hjälp för sitt spelberoende och sina aggrissionsproblem)

Jag kommer aldrig säga att han inte får träffa sitt barn, jag vill bara inte att han ska kunna använda barnet imot mig, för han är väldigt ego, allt handlar bara om honom honom honom,
    aldrig får man höra att barnet kommer i första hand..

• Anonym

Det känner jag väl igen, med kontrollen. Ja, han hade kunnat använda det mot dig i rätten. Att du hindrar honom från att träffa sitt barn. Du kan vara tillsammans med barnet, men visa dig från en samarbetsvillig sida och förklara för din advokat/rätten varför du vill ha ensam vårdnad.

• Anonym (carpe diem)
    Svar på #3
    Vårdnaden avgörs inte i domstol innan en utredning om barnets bästa gjorts och där kan du (och pappan) framföra alla skäl ni har till att ha det som nu eller ändra....
Svar på tråden enskild vårdnad