• HEH

Hjälp mig! vad ska jag kräva att de tar för prover på mig?!

Har nu fått mitt 3:e mf.
    Har barn sen tidigare, blev gravid fort och allt gick smärtfritt.
    Värre denna gång! försökt i 2½ år (samma karl), nu ska vi utredas ordentligt i höst. Har "bara" får pergo utskrivet, men den läkaren kollade bara med vul, inga blodprover alltså. (vädigt oseriöst kan jag tycka, men visste inte bättre då och frågasatte ej)

Men nu vill jag veta! Tycker allt går så himla segt till i sjukvården, händer inget alls. Allt tas så himla lätt "eftersom jag redan har 1 barn, så funkar det"

Har fått remiss så jag ska gå o kolla prolaktin.
    Men vad ska jag kräva för prover mer av läkarna? vad ska de ta? vad har ni haft för "fel"? både ni som har svårt att bli gravid samt ständigt får mf/ma?

Nu måste jag engagera mig mera i detta (mer än i sänghalmen=) )
    Hjälp mig ni som kan!

• Svar på tråden Hjälp mig! vad ska jag kräva att de tar för prover på mig?!
  • Ladycocos

Jag kan inte svara på din fråga direkt. Men tassa förbi ett bibliotek och hitta hyllan med faktaböcker om gynekologi.

Det finns en uppsjö bra rätt lättlästa böcker! Och då kan man sitta där och bläddra och läsa i lugn och ro.. En av mina favoriter är:

Förbättra din fertilitet av Porsman, Camilla , Tseng, Dr Paul S. L.

Den handlar inte bara om att förbättra fertiliteten som titaln kan antyda, den har långa kapitel om olika sjukdomar, både hos man och kvinna.. den går igenom olika behandlingsmetoder, och den har ett jättebra kapitel om vilka olika prover man kan ta, inkl normalnivåer på provsvar, samt vad ett avvikande prov kan betyda....

• StoraD

hej, jag beklagar verkligen dina mf

här är en lista på prover, dessa fick jag göra
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Du kan läsa mer på denna sida, se under fråga 7
    www.villhabarn.com/fragado6.html

sen har finesssan på fl en fantastisk blogg där hon räknar upp de prover hon har gjort. Det är mången fl-läsare som tagit med den listan på läkarbesöken.

stoort lycka till!

• Finessan

Som söta lillaD skriver: Kom in till mina bloggar. I en finns en diger lista på alla mina prover. Det är en hög från FL som tagit kopia på den och tagit med till läkaren. I just den bloggen beskriver jag vilka "fel" jag har också. 

Tyvärr ingår ofta alldeles för få prover i en mf-utredning eftersom det inte sällan kräver att man måste gräva djupare för att hitta en orsak.

Och tyvärr måste man orka kämpa för att få av sjukvården det man vill ha. Upprepade mf är läskigt lågprioriterat.

Lycka till!

Än har den feta damen inte sjungit
  • HEH

Tack ni alla underbara som svarade!

Vad skulle man göra om inte fl fanns!?

Jag kikar in på din sida finessan!

Ha det gott i värmen!

Svar på tråden Hjälp mig! vad ska jag kräva att de tar för prover på mig?!