• MiaP

Värdelös på barnkalas!

Lilltjejen fyller fyra år och har bjudit hem alla flickorna från dagis. De blir 9 stycken i åldrarna 3-5 år om alla kommer.

Men jag är så kass! Vet inte hur man gör när man har barnkalas! Har haft miljoner vuxenfester men det är ju inte samma sak.

Ska man börja med mat? Tårta? Glass? Brukar man ha kakor eller bara tårta? HAr man chips och godis eller bara skicka med godispåsen hem?

Jag vet det är upp till var och en hur man vill ha det. Kan ni inte bara berätta hur ni gör så kanske jag får lite tips till mitt tomma huvud

Vi har hus med trädgård så vi hoppas väl på vänliga vädergudar så vi kan vara ute. Får försöka komma på någon lek kanske.

Tack snälla på förhand!

• Svar på tråden Värdelös på barnkalas!
  • Begga

Akta det där med godispåsen.... jag blir gladast när det finns a) lite i den, b) nyttigt om möjligt, c) skicka hem barnet med den så föräldrarna kan plocka bort ifrån påsen om barnet inte än börjat få stora mängder med godis. Lite svårt om alla barnen i festen sitter och mumsar från sina påsar tilsammans mitt i festandet.

• Powderpuff89

Brukar köra fiskedamm, men inte lägga mycket godis i påsen (dom får ju fika, så det är ju gotta i det). Brukar lägga i en tablettask, någon ballong, en liten leksak.. typ så.

• MiaP

Ska man strunta i godiset då? Trodde det hörde till. Kanske kan ha popcorn på kalaset så räcker det? Ja och naturligtvis tårta eller glass.

• MiaP
    Powderpuff89 skrev 2008-06-07 10:18:11 följande:
    Brukar köra fiskedamm, men inte lägga mycket godis i påsen (dom får ju fika, så det är ju gotta i det). Brukar lägga i en tablettask, någon ballong, en liten leksak.. typ så.
    Fiskdamm är ju bra!
  • aktuelle

många som inte äter godis. min systerdotter fyllde två och det var barn mellan 1-5 år på kalaset. De hade fiskedamm och i påsarna fick det russin och popcorn

MiaP skrev 2008-06-07 10:19:38 följande:
    Ska man strunta i godiset då? Trodde det hörde till. Kanske kan ha popcorn på kalaset så räcker det? Ja och naturligtvis tårta eller glass.
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • ElinOlsson

Du kan ju ha skattjakt - i stället för godispåse, om du inte vill ha, så kan de få en liten leksak eller något. Ledtrådar efter vägen som tillslut leder fram till skatten, eller att alla får leta i hela trädgården.

• MiaP
    ElinOlsson skrev 2008-06-07 10:22:20 följande:
    Du kan ju ha skattjakt - i stället för godispåse, om du inte vill ha, så kan de få en liten leksak eller något. Ledtrådar efter vägen som tillslut leder fram till skatten, eller att alla får leta i hela trädgården.
    Bara lägga ut grejjer lite var som helst och låta de små leta eller? Hoppas det fungerar för på måndag kommer hantverkare och ska bygga uterum. Får se till att de jobbar fort!
  • kate79

När sonen hade 4-årskalas så bjöd vi på hamburgare och sedan blev det tårta och sist blev det fiskedamm. Däremellan så lekte de själva med vad de ville.

Vi hade 12 barn på kalaset och varenda barn där åt godis.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • MiaP

Fungerar det att låte så många barn leka själva när man är hemma? Man ska inte styra upp med lite lekar eller så?

Jag tror att alla som kommer till oss också äter godis. Har inte bestämt hur det blir med gottepåsar än. Det är därför ni underbara FL människor får bistå med hjälp

• Spindelskratt

Är det varmt ute så låt dem bada, be föräldrarna ta med badkläder o sätt igång en vattenspridare. De kommer att ha skitskoj o du behöver inte vara orolig för mkt vatten i poolm.m.
    Spela fotboll är oxå kul i den åldern, även om det är tjejer.

Eller ta ut alla dockor o dockvagnar o duka med dockserveis o låt dem ha picknik med dockorna. Kan vara kul det med.

Fiskedamm är alltid populärt, men utan godis utan russin, äpplebitar, en clementin, popcorn, ostkrokar, mariekex. En leksak, hårsnodd, kam, armband, såpbubblor.

Till mat i värmen kan du servera grillad korv med korvbröd, glass med frukt typ banan, mandariner m.m.

Se till o att ha massor med dricka hemma de lär säkert bli törstiga så ta drickpauser då o då om de är ute.

Kanske någon förälder kan stanna kvar o hjälpa till.
    Personligen skulle jag aldrig servera godis till andras barn när inte mitt eget får äta det.

• Lequisha

Farmors baklänges spagettikalas.
    Brukar vara uppskattat bland små barn.
    Man börjar med att barnen får vända tröjorna bak och fram. Sen börjar man med efterrätten, glass kanske.
    Efter det får de tallrikar med spagetti och sen får de välja om de vill ha köttfärssås och/eller ketchup till. Ketchupen häller man ut handen på barnet så de får kleta ner spagettin själva
    Sen är det äta med händerna som gäller, smutsigast vinner. Händerna kan man torka av på tröjan, för den vänder man ändå rätt efteråt och då syns inte smutsen

Till detta poppar man barnmusik och bara har kul. Efteråt kan alla få en liten tablettask eller liknande i fiskdamm.
    Man bör dock kolla så det är ok med föräldrarna att barnen smutsar ner sig, vilket tyvärr många föräldrar idag har svårt för...Dessutom förvarna att tröjan bör vara nån gammal t-shirt som är ok att fläcka ner.

Indianskattjakt. Köp in några färgade fjädrar och låt barnen själva göra en huvudbonad ala indianstyle. Ett pannband av papper med fjäder fasthäftad på sidan räcker.

Sen lägger man ut ett spår av fjädrar ( eller innan barnen kommer ) och så får någon av de vuxna under tillverkningen av pannbanden "hitta" en skattkarta. Den talar om att det finns en skatt och att man ska följa spåret av fjädrar tex.
    Sen leder man diskret barnen i skattjakten där man låter de hitta fjädrar och till slut skatten som kan vara vad som helst, godisgömma etc.

Tycker det är så kul att fixa kalas för barn så jag längtar tills min lille plutt är tillräckligt gammal

• Lequisha
    Lequisha skrev 2008-06-07 10:59:30 följande:
    Farmors baklänges spagettikalas. Brukar vara uppskattat bland små barn.Man börjar med att barnen får vända tröjorna bak och fram. Sen börjar man med efterrätten, glass kanske. Efter det får de tallrikar med spagetti och sen får de välja om de vill ha köttfärssås och/eller ketchup till. Ketchupen häller man ut handen på barnet så de får kleta ner spagettin självaSen är det äta med händerna som gäller, smutsigast vinner. Händerna kan man torka av på tröjan, för den vänder man ändå rätt efteråt och då syns inte smutsen Till detta poppar man barnmusik och bara har kul. Efteråt kan alla få en liten tablettask eller liknande i fiskdamm. Man bör dock kolla så det är ok med föräldrarna att barnen smutsar ner sig, vilket tyvärr många föräldrar idag har svårt för...Dessutom förvarna att tröjan bör vara nån gammal t-shirt som är ok att fläcka ner.Indianskattjakt. Köp in några färgade fjädrar och låt barnen själva göra en huvudbonad ala indianstyle. Ett pannband av papper med fjäder fasthäftad på sidan räcker.Sen lägger man ut ett spår av fjädrar ( eller innan barnen kommer ) och så får någon av de vuxna under tillverkningen av pannbanden "hitta" en skattkarta. Den talar om att det finns en skatt och att man ska följa spåret av fjädrar tex. Sen leder man diskret barnen i skattjakten där man låter de hitta fjädrar och till slut skatten som kan vara vad som helst, godisgömma etc.Tycker det är så kul att fixa kalas för barn så jag längtar tills min lille plutt är tillräckligt gammal
    Farmors fest är då Bamses farmor det handlar om Om man inte vill ha bamsetema kan man ju döpa det till något annat såklart.
  • MiaP

Lequisha skrev 2008-06-07 10:59:30 följande:

Farmors baklänges spagettikalas. Brukar vara uppskattat bland små barn.Man börjar med att barnen får vända tröjorna bak och fram. Sen börjar man med efterrätten, glass kanske. Efter det får de tallrikar med spagetti och sen får de välja om de vill ha köttfärssås och/eller ketchup till. Ketchupen häller man ut handen på barnet så de får kleta ner spagettin självaSen är det äta med händerna som gäller, smutsigast vinner. Händerna kan man torka av på tröjan, för den vänder man ändå rätt efteråt och då syns inte smutsen Till detta poppar man barnmusik och bara har kul. Efteråt kan alla få en liten tablettask eller liknande i fiskdamm. Man bör dock kolla så det är ok med föräldrarna att barnen smutsar ner sig, vilket tyvärr många föräldrar idag har svårt för...Dessutom förvarna att tröjan bör vara nån gammal t-shirt som är ok att fläcka ner.Indianskattjakt. Köp in några färgade fjädrar och låt barnen själva göra en huvudbonad ala indianstyle. Ett pannband av papper med fjäder fasthäftad på sidan räcker.Sen lägger man ut ett spår av fjädrar ( eller innan barnen kommer ) och så får någon av de vuxna under tillverkningen av pannbanden "hitta" en skattkarta. Den talar om att det finns en skatt och att man ska följa spåret av fjädrar tex. Sen leder man diskret barnen i skattjakten där man låter de hitta fjädrar och till slut skatten som kan vara vad som helst, godisgömma etc.Tycker det är så kul att fixa kalas för barn så jag längtar tills min lille plutt är tillräckligt gammal
    Åhhh, du är såååå välkommen hem till oss och fixa kalas! Det är inget jag drömmer om alls. Tycker det är så himla svårt! Är kass på att planera sånt här, och likaså sambon, suck...
  • Tutilure

Kul med kalas.
    Ett tips är att du kollar med föräldrarna innan om barnen får äta godis/dricka läsk eller saft m.m.
    Alla barn får inte godis och sånt, min 3-åring får det inte.

Om man målar fan på väggen så kan det inte bli något annat än succé!
  • Norrskenet

Jag tycker om att ha barnkalas, men däremot brukar jag inte ordna några lekar o det går bra ändå... Mina barn är nu 5 o 7 år o det brukar vara 13-20 barn på kalasen o de fyller år mitt i smällkalla vintern, så det är bara att vara inne som gäller!

Jag tycker om att baka så jag brukar baka en ganska maffig tårta, brukar ha något tema, t.ex. när dottern hade princesstema så bakade jag ett prinsesslott. Jag brukar bjuda på tårta o kakor el bullar, Brukar baka lite olika sorter, men det är ju som sagt pga att jag tycker om att baka! =)

Ibland har jag sedan haft chips o grönsakstavar med dipp eller popcorn. De brukar få godispåsar eller fiska i en fiskdamm, men brukar inte ha så mycket godis i dem.

Lycka till!

• gosmamman

Vi har haft barnkalas i 2 timmar, det brukar räcka alldeles lagom (jag skrev tiden på inbjudan).

Förra året så började dom fika, med blandat fikabröd (kakor och bullar o saft) och så har min dotter fått välja om det ska vara glass eller tårta.

När dom fikat klart så hade vi fiskedamm och sen kom min syrra med sin häst och vagn så fick alla barnen åka en liten sväng.

Efter det var det fri lek en liten stund tills det var dax att gå hem.

Iår så fungerade det likadant med fikat och när det var överstökat så lekte dom på gräsmattan en stund innan vi samlade ihop barnen och gick på skattjakt (dotterns önskemål då hon tyckte det var sååå kul på kusinens kalas).

Skattjakten hade vi utformat som så att vi  ritade små lappar med döskallar på och dom satte vi upp lite här och där på vägen dit. Så hade vi ju givetvis en enkel hemma ritad skattkarta.
    Skattkistan var en liten låda som jag gjort i slöjden för 100 år sen som vi också ritade en döskalle på.
    En piratflagga hade vi också sen tidigare så den hängde vi upp vid "målet". MYCKET uppskattat av barnen.
    I skatten var det små påsar med en klubba och några chokladpengar.

Om man oroar sig över detta med godiset så kan man ju försöka lägga kalaset på en lördag.

Jag tycker kalas ska försökas hållas hyffsat billiga. Tycker det blir så överdrivet när man börjar hyra simhallar och såna lekborgar osv.

Nästa år så ska vi försöka ha lite staffett aktigt med lite hoppasäck å sånt tror jag.

• Majsansarne

Ett tips är att ringa runt till alla föräldrar först. Det är alltid trevligt när ens barns kompis förälder ringer hem till en.
    Här är några viktiga frågor du ska ställa:

* Vilket är ditt barns favoritmat? (Sedan kan du göra det flest barn tycker om, så slipper du fundera ut något själv).

* Är ditt barn allerigskt mot något? Finns det någon mat/dricka han eller hon inte får äta?

* Tycker ditt barn om något speciellt djur/leksak? (Så du vet vilka miniatyrer du ska stoppa i fiskedammen, roligt, personligt och håller bra mycket längre än godis.).

Var inte rädd för att fråga efter tips om lekar från människor i din närhet: förskolepersonal, bästisens mamma etc... Oftast blir andra bara glada öer att de får dela med sig av sina tips och ideer.

En sak jag undrar över är hur många vuxna du hade tänkt bjuda in? Tänk på att det kan tramsas och flamsas en hel del på kalaset och då om något kan det kännas svårt att styra upp allt utan bli den elaka tanten. Dessutom känns det tryggare för mig om fler vuxna deltar (man går ju oftast iväg in till köket för att hämta grejer, ska servera alla etc...). Om inte dín man/fru vill/kan hjälpa till, kan det vara bra att fråga en av föräldrarna till de inbjudna. Jag har aldrig varit med om att alla tackat nej (trots allt är ju de flesta lika intresserade av sitt barns umgänge som jag är med mitt barn).

• Millans hustru

Vi har just haft fyra barnkalas för vår dotter. delade upp dem i olika, ett med kompsiar o deras föräldrar, ett med släkten, ett med förskolekompsiar o ett specialkalas för en bra kompis sominte kunde annat datum.
    vi gjorde olika. Ett kalas då vädret inte höll avslutades med filmvisning o popcorn. Var toppen att ta fram det då de lekt o fikat ett par timmar o börjadebli lite trötta. Risken finsn ofta att det spårar ur där annars...
    Övriga tre kalas slutade ute, såpbubblor o twistband delades ut, vatten hinkar, kannor o sandleksaker och sandlådelekar samt picknickfiltar o festis på gräset.

vi hade föräldrarna kvar till flertalet av barnen men lät dem roa sig i angränsande rum tillsammasn o tog hand om själva fikandet o koll på barnen själva tills dess att vi gick ut. tror det var lite skönt för föräldrarna att få sitta o umgås med varann men ändå vara där. det passade oss perfekt också, att de itne lämnade barnen o gick.

• MiaP

Tack för massor med bra tips! Jag återkommer efter kalaset och rapporterar, om jag överlever...

Skulle ha någon som gjorde det här åt sig, åtminstone planeringen. Men att hyra in sig på "lekstugor" och betala hur mycket som helst vill vi inte. Semestern börjar efter midsommar, vi ska ha råd med den också

Tack igen, har sugit åt mig massor

Svar på tråden Värdelös på barnkalas!