Värdelös på barnkalas!
Ett tips är att ringa runt till alla föräldrar först. Det är alltid trevligt när ens barns kompis förälder ringer hem till en.
Här är några viktiga frågor du ska ställa:
* Vilket är ditt barns favoritmat? (Sedan kan du göra det flest barn tycker om, så slipper du fundera ut något själv).
* Är ditt barn allerigskt mot något? Finns det någon mat/dricka han eller hon inte får äta?
* Tycker ditt barn om något speciellt djur/leksak? (Så du vet vilka miniatyrer du ska stoppa i fiskedammen, roligt, personligt och håller bra mycket längre än godis.).
Var inte rädd för att fråga efter tips om lekar från människor i din närhet: förskolepersonal, bästisens mamma etc... Oftast blir andra bara glada öer att de får dela med sig av sina tips och ideer.
En sak jag undrar över är hur många vuxna du hade tänkt bjuda in? Tänk på att det kan tramsas och flamsas en hel del på kalaset och då om något kan det kännas svårt att styra upp allt utan bli den elaka tanten. Dessutom känns det tryggare för mig om fler vuxna deltar (man går ju oftast iväg in till köket för att hämta grejer, ska servera alla etc...). Om inte dín man/fru vill/kan hjälpa till, kan det vara bra att fråga en av föräldrarna till de inbjudna. Jag har aldrig varit med om att alla tackat nej (trots allt är ju de flesta lika intresserade av sitt barns umgänge som jag är med mitt barn).