• Elpida

Va, får han inte sitta i bilstol???

Frågar här på FL för Grekland är ju inte direkt känt för sin trafiksäkerhet.......
    När vi hämtade vår son från Neo vägde han 2200 gr, de sa till oss att ha honom i insatsen i bilen och inte i bilstolen, nåväl han var ju jätteliten..
    Nu var vi hos barnläkaren och hon sa till oss att han är alldeles för liten för bilstol, han måste bli 2 månader först.
    Han är nu 51cm och väger 2800gr.

När vi åkte hem från BB med dottern var det ingen som sa ngt och hon var ngt mindre är vad lillebror är nu.

Är det verkligen så här?? Har det ngt att göra med att han är förtidigt född?? Vi ska ju inte på bilsemester direkt...

• Svar på tråden Va, får han inte sitta i bilstol???
  • Finesse

nu har jag inget fakta å hade inte själv ett prematurbarn men det låter som det dummaste jag hört! jag tycker inte att en bebis ska åka på annat sätt i bilen än i ett babyskydd!

• memlis

Jag har heller ingen direkt fakta att komma med men kan berätta om vår tös iaf.
    Hon vägde nästan 2500 gram och var 47 cm lång när hon föddes och det var aldrig nåt snack om hur vi skulle ta oss hem från bb. Hon satt självklart i bilstolen och inget annat.

• Nyfiken gul

här får man INTE ha bebis i insats.. absolut livsfarligt.... dom här näten som fanns förut som man hade över insatserna är borttaget.

Nu är det babyskydd som gäller.

Min älsta son vägde 2200 g när han föddes prematur och givetvis satt han i babyskydd.

En kompis ur samma bvc-grupp blev förlöst med akut snitt pga njurproblem och hennes dotter vägde 1900 g och det var givetvis babyskydd även där...

Så använd babyskyd ni o var glad över att ni tänker på säkerheten.

• Sarah84

Dummaste ja hört. Dock ska d eju inte sitta alls länge då de e så små. Men klart de kan sitta i babyskydd..

• Mosaik

vår son som vägde 1520 g när han föddes åkte hem från neo när han vägde 2180 g ca, och han åkte i babyskyddet och de va inte snack om annat..
    konstigt

• Finesse

hittade det här på: www.ntf.se/konsument/barnibil/default22267.asp

Observera att babybäddar och skyddsnät för barnvagnsinsatser ger ett betydligt sämre skydd än bakåtvänt åkande. De bör därför endast användas om funktionshinder eller andra särskilda behov föreligger. Rådgör i så fall med läkare.

• lilla sandra

Vår dotter vägde 2400 gr o var 47 cm lång när vi åkte hem från BB, inget snack om att hon var förliten för babyskyddet.
    När hon föddes så vägde hon 2600 gr men tappade vikkten ganska mkt då hon inte ville komma på hur hon skulle äta.
    På återkontrollen en vecka senare vägde hon bara 2445 gr men vi hade babyskyddet iaf.

• Elpida

Ha ha, jag misstänkte att det var så, jag fortsätter med bilstolen..
    Det känns inte så säkert att ha lillen i insatsen, HU!!

Det är så mkt okunnighet i detta ämne här så det är skrämmande, våra kompisar tycker att jag är urfånig som har stora tjejen, 3,5 år, i bilstol. De har sina barn sittande i baksäte med vanligt bälte (över halsen förstås), och tycker att dom är SÅ duktiga som har sina barnså säkert i bilen. Min mans moster tyckte att vi skulle ha lillen i knät, om vi krockar då? undrade jag, svaret "men du håller ju fast honom"... SUCK!!

• oOmejaOo

När vi skulle åka hem på våran första permis från neo så funderade jag lite på detta. Våran flicka vägde 2020 gram vid födelse och när vi satte ner henne i bilstolen så fick vi "palla upp" runt om hennes lilla kropp så atthon satt lite stadigare.

När vi kom hem så läste jag i bruksanvisningen på bilstolen att bilstolen inte var gjord för prematurer och kunde därför inte ta något ansvar om något skulle hända och att man skulle rådgöra med läkare innan bilstolen användes. Stod kanske inte exakt så men något liknande.

När jag nämde det när vi kom tillbaka till neo så tittade de konstigt på mig och hade aldrig hört något sånt.....fast å andra sidan så kanske man inte tänker på om man "får" använda bilstolen när man ÄNTLIGEN får åka hem.

Men oavsett om de är för små eller inte, så är det ju absolut säkrare att låta de sitta i den än att de skulle vara utan!!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Meja ♥¸.?°´¯) ♥
  • eeisor

När vi åkte mellan Danderyds sjukhus och Astrid Lindgren med lilleman så lånade jag en rock-a-tot från neo, så att man inte skulle kunna använda babyskydd, det verkar helkonstigt. Vad kan han ha vägt då, 2200g kanske?
    Sen när han fick "sitt eget" skydd, då gick det åt någon halsduk och handduk för att palla upp honom i svanken, han satt som en ostbåge innan han blev stor nog.

Svar på tråden Va, får han inte sitta i bilstol???