• Elpida

Va, får han inte sitta i bilstol???

Frågar här på FL för Grekland är ju inte direkt känt för sin trafiksäkerhet.......
    När vi hämtade vår son från Neo vägde han 2200 gr, de sa till oss att ha honom i insatsen i bilen och inte i bilstolen, nåväl han var ju jätteliten..
    Nu var vi hos barnläkaren och hon sa till oss att han är alldeles för liten för bilstol, han måste bli 2 månader först.
    Han är nu 51cm och väger 2800gr.

När vi åkte hem från BB med dottern var det ingen som sa ngt och hon var ngt mindre är vad lillebror är nu.

Är det verkligen så här?? Har det ngt att göra med att han är förtidigt född?? Vi ska ju inte på bilsemester direkt...

• Svar på tråden Va, får han inte sitta i bilstol???
  • Elpida

Tror det är grekiskt tänkande bara, föredrar att åka säkert....
    Jag använder bilstolen, fyller ut botten lite bara med en handduk precis som vi gjorde med tjejen.

Vår lille kille är ju som vilken nyfödd som helst nu. Problemet är att övertyga pappan....doktorn- sa- ju-syndromet...

• diz

Vår tjej som var fullgången vägde 2600g när vi åkte hem från BB, självklart satt hon i babyskydd i bilen. Skulle aldrig falla mig in att ha henne i insatsen i bilen.

• S vali s

Vår tös vägde drygt 1500gr och var 36cm lång när hon var 5v. och vi lämande neonatalen. Självklart satt hon i ett babyskydd, vi hade en liten stödkudde ( som tillhörde stolen ) samt virade en filt runt omkring henne för att stolen inte skulle vara så "stor"
    Barnläkaren var själv med och såg till att hon satt bekvämt i stolen när vi skulle lämna avd.

Den late får brått när det blir kväll
  • Elpida

Svalis
    Måste ha sett jättegulligt ut!! Själv tycker jag det ser ursött ut när lillen sitter i babyskyddet och han är 1kg tyngre än er tjej
    Hur gick det för dej den första tiden hemma, 1500 gr?!! Jag som tyckte det var ursvårt att handskas med lillen och han vägde 2200 gr och var 46 cm när han fick komma hem..

• S vali s
    Elpida skrev 2008-06-08 18:22:14 följande:
    SvalisMåste ha sett jättegulligt ut!! Själv tycker jag det ser ursött ut när lillen sitter i babyskyddet och han är 1kg tyngre än er tjej Hur gick det för dej den första tiden hemma, 1500 gr?!! Jag som tyckte det var ursvårt att handskas med lillen och han vägde 2200 gr och var 46 cm när han fick komma hem..
    Det gick alldeles utmärkt för oss, hon var ju jättestor då med tanke på att hon bara vägde 1180gr när hon föddes
    Jag vande mig rätt snabbt vid hennes litenhet, maken däremot var betydligt försiktigare o tyckte att det ibland kändes lite "läbbigt" när hon var så liten
    Som tur var åkte vi hem i oktober så overallen hjälpte till att fylla ut stolen lite, annars hade hon försvunnit
    Den late får brått när det blir kväll
  • norgesessan

I bruksanvinsnigen eller nån annan stans stod det att man inte skulle använda babyskydd til förtidigt födda barn utan att samråda med läkare, eftersom dom satt för ihopsjunkna..Men jag vet inte hur det fungerar i verkligheten..

Emil 03 och Jonathan 05
  • Hemliga 72an

Djohnny vägde 1712 gram när han föddes och lite över 1800 när vi åkte hem. Han var då 12 dagar. Fick låna en barnstol av neo så det var inga problem!

• mammajoanna

har bara läst TS. Vi fick också sat att man inte skulle ha bebisen i bilstolen i mer än tjugo minuter. Hellre i iinsatsen med godkänt nät. Köpte ett nät för hur mkt som helst och där låg hon varje gång vi körde bil mer än 20 min tills hon var 6 månader typ. Det nätet vi köpte var helt sjukt!! Och godkänt av vågverket. Man spände fast hela insatsen med järnstänger ibaksätet, plus att man spände fast den med bilbältet, sidorna som man stoppade ner i insatsen var vadderade. hade vi krockat hade bara Olivia överlevt, hon kom ingenstans.. Gick till kiroprakter med vår dotter pga kiloik och han sa att det var mycket större risk för allvarliga och livshotande skador för så små barn i bilbarnstolar än i insatsen med sånt när som vi hade.

• bumbi

vår tjej vägde 1570 g när vi åkte hem med henne och hon satt i en vanlig bilstol (ett babyskydd) men med ett stöd (som tillhör stolen) under rumpan för att komma upp lite så att man kunde sätta på bältet. Det var inga som helst problem och läkaren som skickade hem oss sa inget om att det var osäkert att åka så.

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
Svar på tråden Va, får han inte sitta i bilstol???