• Rastafairy

Få ungen att låta bli hundens mat och vattenskål!

Nu är ja trött på att inte kunna ha hundarnas vattenskål nerställd på golvet för när jag minst anar det så går min 16 månaders dit och häller ut allt på golvet eller blaskar runt i vattnet så de hammnar överallt.

Suck. Har sagt nej och hon vet det är "aj aj" men såklart är de mkt mer spännande att göra som man vill än som mamma vill.

Samma med hundmaten. Ska låta de äta i fred med stängd dörr sedan när vi flyttar o har möjlighet till det men nu ska hon dit och sno matkulor o tugga på eller hälla ut allt på golvet...suck.

Nån som har nå tips?

• Svar på tråden Få ungen att låta bli hundens mat och vattenskål!
  • IaOnDaFluff

Vattenskålen

Skaffa en tung skål i någon form av sten som hon inte orkar lyfta!

Matskålen.. ja.. ingen bra plan tyvärr.. om du inte kan ha det på någon liten upphöjd som hon inte kan ta sig till!

• lövet2

Vi satte kattmaten och vattnet på en liten bricka. Den brickan fick stå på köksbänken, och så satte vi bara ner den på golvet när katten ville äta.
    Alla ungarna växte i från det där ofoget ganska fort!

• Rastafairy

mina hundar är av modell 20 cm höga så nån upphöjd skål fnkar inte.

o hon lyfter lätt en 5 kg säck hundmat haha så hur fasiken ska ja hitta en skål som är tyngre än det?

• Rastafairy

jo har också haft på bänken o ställt ner men mina hundar bjäffar o vill åt vattnet o maten jätteofta och jag blir stressad av att springa.. Nu när ja är gravid med 2 mån kvar o allt..ont i ryggenmm..skulle underlätta o kunna ha de på golvet. Har skålarna under sängen nu men de är ju drygt o kräla där under för o hämta fram skålen eller byta vatten eller torka upp de gånger dottern kommit i håg att mamma gömt den roliga plaskprylen under där..hehe.

• Uncia

har en 13mån grabb här hemma som gärna är i hundarnas vattenskål också när han kan.
    blir lite spring, har tyvärr inget råd att ge. hans storasyster var likadan i den åldern, men slutade sen.

men just matskålar kanske inte är nödvändigt att ha nere hela tiden? räcker kanske om du har fasta mattider och sen tar bort dem. så gör vi.

• Winnertaco

Jag har konstaterat att det går inte Vi ger hunden vatten ett par gånger om dagen, och han har fri tillgång till det på natten när dottern sover.

Har dessutom konstaterat att ungar inte alls mår dåligt av att knapra i sig en kula hundmat eller två

• Boviskrutt

Ja, det var med ett evigt bortlyftande och konsekvent förbud som han till slut gav upp plaskandet i vattenskålen, men det tog tid. Ställde vattenskålarna bakom hundens bur så att dom inte syntes, då verkade han liksom glömma bort att dom fanns. Maten äter hunden upp på 30 sek så då är det inga problem att hålla honom borta

PS.
    För eventuella protester kring ordet bur kan jag i förebyggande syfte förklara att vi har en transportbur som står öppen jämt så att hunden kan komma undan om det blir för livat. Den är det och har det alltid varit strikt förbjudet att störa hunden i.

• Sencha

Vi flyttade in katternas matskålar i tvätstugan/pannrummet (där även kattlådorna finns). Dit hade (har) vi grind. Katterna kunde ta sig in dit, men inte sonen.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Rastafairy

Tack för tipsen alla

En barngrind ska de ju inte va några problem kankse för hundarna att smita igenom spjälorna på då de är dvärghundar (mindre än en katt)

• Majsan70

Vi hade en grind in till köket eftersom det ändå inte är en lämplig lekplats för ett litet barn. Hunden sa själv ifrån när hon ville in där för att dricka.

• ami
    lövet2 skrev 2008-06-07 15:27:34 följande:
    Vi satte kattmaten och vattnet på en liten bricka. Den brickan fick stå på köksbänken, och så satte vi bara ner den på golvet när katten ville äta.Alla ungarna växte i från det där ofoget ganska fort!
    Så har vi det med, eller tanken är så. Och så hoppas vi våran Mini kommer att utvecla en något mera förfinad smak med tiden..
    Glömmer ju förstås ofta brickan nere på golvet. Mini äter säkert 1/2 dl hundkulor varje dag. Minst. Smaskar på och verkar tycka det är supergott, nästan så man får lust att smaka.. Inte.
    Fast vi gör inte så mycket väsen av det, låter honom faktiskt äta det. Det är nog bara nyttigt, väldigt proteinrikt iaf Äckligare är att han dricker hundvattnet..
  • syrra

Jag har också en som gillar hundmat och vatten, har satt lås på skåpet där hundmaten finns.  Hundmaten låter hon för det mesta bli om hon inte ska flytta den från matskålen till vattenskålen Vi har nästan alltid golvmoppen framme då voffsingen inte är rumsren än.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
Svar på tråden Få ungen att låta bli hundens mat och vattenskål!