• bubblan123

*Halloj! Undrar om det finns ngn

Halloj!
    Undrar om det finns ngn kunnig som kan hjälpa mig med detta problem?? jag har ett matbord och sex stolar som faktiskt är riktigt snygga. Problemet är bara att de är målade i grått (ser inte snyggt ut) och jag skulle vilja ta bort all gammal färg och betsa allt i mörkbrunt. Hur gör man det på bästa sätt? Jag har betsat en tv-bänk tidigare men blev inte nöjd eftersom det blev alldeles flammigt o ojämnt i betsningen efter penseldragen. Och det är ju inte särskilt snyggt! Hur ska man göra för att få det bra utan en massa flammiga områden efter penseln? Snälla kom med tips!

• Svar på tråden *Halloj! Undrar om det finns ngn
  • frulan

Vi har betsat en massa här hemma (ljusbrunt och mörkbrunt).
    Dock oftast på obehandlat trä.
    Har inte blivit flammigt alls. Visst, lite mörkare här och där, men det beror ju på hur träet ser ut (ådror mm).

Det blir ju inte "jämn" färg direkt när man betsar, hur menar du egentligen?

Du kan ju prova att slipa allt innan och sen betsa. Slipa så att du får fram originalfärgen.

Lycka till

• bubblan123

hej Frulan
    När jag betsade min tv-bänk så blev det alldeles ojämnt i färgen. tex vid kanterna blev det mkt mörkare eftersom jag kom åt med penseln där jag redan betsat (så det blev målat på två ggr). Det blev inte snyggt. Såg VERKLIGEN "hemmamålat" ut! Tänkte att om jag ska slita med hela möblemanget så vill jag ju att det ska bli jämnt i fägen. Kanske kan det bli bättre om man använder svamp? Någon?

• Karisma

När vi betsade trappen så använde så blev det inte alls flammigt, jag hade kanske tur vet inte... Penslade på m pensel och sedan så torkade jag bort det som inte dragit in i träet efter 30min med en trasa...

Före betsningen så slipade vi bara, iof så använde vi till största del en planslip, så den tog bort all lim som var på trappen (innan låg det en brun heltäckningsmatta på hela trappen...usch...) sedan slipade vi bara till m ett vanligt sandpapper....Kram K.

• Karisma

Du kan väl ta lite i taget och ta maskeringstejp så att det inte blir målat 2ggr på samma ställe......vi maskerar det vi betsat nu för att vi målar resten vitt, vill ju inte behöva göra om betsningen för at det far vitfärg på trappstegen...Kram K......Lycka till!

• Storm07

Använd en svamp i stället för en pensel, då blir det mindre flammigt. Och stryk långa tag över hela ytan och var nogranna att inte måla över samma yta flera gånger.

• bubblan123

TACK för alla svar!
    Så svamp är bättre alltså? Men det är ju SUPERSVÅRT att inte komma åt alla målade områden speciellt när det är stolar med alla kanter som det innebär.. *grubblar* Önskar man inte var en sån pedant. Jag vill ju att det ska se helt superproffsigt ut. Typ fabriksnytt! *S*

• frulan

Jag hade koll på sidorna hela tiden, råkade jag måla där, så strök jag bort färgen så mycket det gick. Ha inte så mycket färg på penseln när du målar vid kanterna.
    Jag brukar nog måla sidorna först, sen när jag målar vid sidan stryker jag längs med sidan oxå, då blir det inte "dubbelt" eller "rinnigt".

Så här målar jag... Om det är en lång bräda t ex så målar jag lååånga drag, alltså inte halva brädan i taget utan på längden, är du med? Alltså från vänster till höger och sen från vänster till höger igen. Man följer träets riktning hela tiden.

Har aldrig provat med svamp. Blir precis jättebra med pensel för mig. Men det är klart, övning ger färdighet... vi har som sagt betsat massor här hemma...

• bubblan123

Såg på roomservice en gång (det är ett tag sen) och där betsade dom garderobsdörrar i ek från ikea i mörkbrunt o det blev ju sjukt snyggt! Sen- när jag betsade blev det bara flammigt. Men nu är jag taggad! Här ska fixas o betsas så jag får snygga matsalsmöbler. Blir det fult så får jag väl göra mig av med dom o köpa nytt! Fråga är väl bara om det blir för mkt jobb med att få bort den gamla färgen???

Svar på tråden *Halloj! Undrar om det finns ngn