• hallonpudding

16 år och planerar barn... Normalt ?

Jag och min pojkvän, båda 16 år, har varit tillsammans i några månader nu och har redan börjat prata om att skaffa barn nu. Båda vill så fruktansvärt mycket och inget skulle få oss att ändra oss.
    Problemet är bara hur andra skulle reagera på det... Hur låter det? Som att vi är konstiga?
    Dessutom... om det är någon som har fått barn i så unga ålder kan ni väl berätta om hur det är med ekonomi ect.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?
  • Borntobewild

Har flera vänner och bekanta som fått barn innan arton...Antingen så ställer föräldrarna upp eller så blir det soc.Nåt mer du undra?

• miss chilli

Jag kan bara svara för mig själv. Jag längtade också efter barn när jag var i den åldern, men det var innan jag visste vad det verkligen innebär att ha barn. Ett gott råd, ta vara på ungdomstid, den kommer aldrig igen. Jag fick min första när jag var 22. Det har gott jättebra men jag hade inte velat bli mamma en dag tidigare när jag ser tillbaka på det nu. Det är underbart att få barn, men det är såå mycket roligare och lättare om man har ett ordnat liv med jobb, stadig ekonomi, boende och annat när väl barnen kommer.

Hur hade ni tänkt lösa det ekonomiskt? Om ni båda är 16 går ni väl i skolan?

Nej, snälla vänta. Njut av att vara unga och kunna göra vad ni vill! Er tid med barn kommer.

• Sajja

låter väldigt fel, 16 år.. du har ju inte änns gått klart skolan, hur ska ni kunna försörja er? barn kostar pengar, och massa massa tid.. 16 man är ju bara barnet själv då.. vänta några år till skulle jag säga..

• Charlita

Nej ni är itne alls konstiga på något sätt. Strunta i vad alla andra tänker! De e säert bara avundsjuka! ;) men tänk över det. för det är ett beslut som är föralltid. En gång mamma så är man det resten av livet, men det låter ju såå hemskt? haha nej :) Jag tror det är underbart. men angående ekonomi. Ja detblir ju tight . har ni jobb eller jobar extra? bor ni tillsamans? sånt får an tänka på, och inte bara skaffa barn för att man vill . Det är mkt man vill . Men man måste se till att man kommer kunna ge barnet ett tryggt hem osv... :)

Kram charlotte

• Leather Cravat

Ja ni är konstiga.

Barnbidrag + föräldrapenningen (antagligen den lägsta, om du nu inte jobbat innan) är det ni får.

• miss chilli
    Charlita skrev 2008-06-08 02:43:55 följande:
    Nej ni är itne alls konstiga på något sätt. Strunta i vad alla andra tänker! De e säert bara avundsjuka! ;) men tänk över det. för det är ett beslut som är föralltid. En gång mamma så är man det resten av livet, men det låter ju såå hemskt? haha nej :) Jag tror det är underbart. men angående ekonomi. Ja detblir ju tight . har ni jobb eller jobar extra? bor ni tillsamans? sånt får an tänka på, och inte bara skaffa barn för att man vill . Det är mkt man vill . Men man måste se till att man kommer kunna ge barnet ett tryggt hem osv... :) Kram charlotte
    Avundsjuka, för vad?
  • Charlita

Jag tycker inte att det är fel. Men man måste verkligen se till att man KAN ta hand om ett barn. Det är liksom inte så att man kan strunta i det sen när det blir jobbigt. Barn e för alltid. Men vet ni med säkerhet att ni kommer klara det och ha det bra så varför inte ? men jag håller även med miss chillie man är bara ung en gång . Men jag tycker inte ni är konstiga.

• Charlita
    Svar på #6
    för att de har barn?? liksom folk som kollar snett på unga föräldrar gör fel. Unga föräldrar kan vara lika bra som "tillräckligt mogna i åldern"-föräldrar :)
    Jag tycker inte att man ska tänka på vad alla andra tycker. bara onödigt.
  • miss chilli
    Charlita skrev 2008-06-08 02:48:38 följande:
    Svar på #6för att de har barn?? liksom folk som kollar snett på unga föräldrar gör fel. Unga föräldrar kan vara lika bra som "tillräckligt mogna i åldern"-föräldrar :) Jag tycker inte att man ska tänka på vad alla andra tycker. bara onödigt.
    Jag skulle aldrig kolla snett på en ung förälder. Men det är en sak att av misstag bli gravid väldigt ung och att sitta och planera barn som 16-åring då man varken har blivit vuxen, fått en inkomst eller eget  boende. Varför vill man inte försöka ge sitt barn mer än så? Det är det jag inte fattar. Och de flesta som brukar svara i sådana här trådar är folk som redan har barn och som vet vad det VERKLIGEN innebär att bli förälder.
  • Charlita
    Svar på #9
    Ja men min mamma fick mig som 18 åring och jag var planerad. Hon har lyckats jätte bra ensamstående och allt. Nej men det sa jag att man får se till att man har inkomst och boende innan man "skaffar" barn. Det tycker jag absolut att man borde för att göra det så bra som möjligt för familjen. men jag tycker ändå att om man är ung är säker på vad man vill och tt det kommer gå bra så varför inte? :)
Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?