cellprov när man är gravid?
hej
jag har en tid för att göra cellprov nästa vecka men fick den tid innan jag viste att jag var gravid.Brukar man göra det när man är gravid,är i v.5.
hej
jag har en tid för att göra cellprov nästa vecka men fick den tid innan jag viste att jag var gravid.Brukar man göra det när man är gravid,är i v.5.
Min bm sa att man kunde göra cellprov fram till v 14/15 efter det kunde det bli fel.
Cellprov är ingen fara att göra när man är gravid. Bara man gör det innan v.12. Min bm. gjorde det på mig när jag var gravid men lyckades ej. mina slemhinnor var för känsliga då. Det blir till att göra på efterkontrollen när barnet kommit.
Jag fick inte göra mitt cellprov utan kommer att göra det på efterkontrollen. Tror att det var någonstans i mitten av grav som jag egentligen skulle göra cellprovet.
Kan göras fram till v15 utan att få "fel" svar.
Fast min läkare sa att dte var bättre att vänta till efterkontrollen så det valde jag.
ja, jag ringde imorse och läkaren tyckte att jag borde vänta efter graviditeten pga.jag fick tidigt mf i april.
Ingen fara att göra cellprov alls under graviditeten.Jag skulle verkligen inte hoppa över en tid om jag hade fått en för har du cellförändringar är det ra om de upptäcks i tid.Jag gjrde i v.9 som visade förändringar och har fått gjor en hel del sen dess och även operationer.Mitt senaste cellprov visade bra och det var sent i graviditeten,det är jag glad för.ifall jag inte gjort det hade förändringarna kanske upptäckts för sent...
Jag gjorde cellprov i v 7 och då sa hon att dom gör det innan v 12 för sen kan dom inte vara säkra på att prov svaret är rätt, om man sen som jag går var 6 månad annars så väntar dom till 3 månader efter förlossningen...
Jag gjorde cellprov båda gångerna jag var gravid, barnmorskan sa så länge man inte gått över vecka 16 så går det att göra
Lättare förändringar upptäcktes på mig innan jag var gravid, de blev ännu tydligare när man sen kollade igen då jag var gravid. Gjorde ett "nyp"/provtagn runt v.20 och det blödde jättemycket klumpvis. Blev förstås förskräckt att det var MF men risken för detta är i det närmaste obefintlig, förklarade de. Man kan vara extra känslig bara då man är gravid. Tänkte bara nämna att pga hormoner etc under graviditet så kan ev förändringar synas tydligare, utan att det behöver betyda att cellförändringarna är oroväckande. Enl läkarna kan dessa till och med försvinna helt igen efter en vaginal förlossning. Prata med dem på gyn om du är orolig, på "min" gynavdelning har de varit suveräna på att förklara.
Jag ringde gyn och frågade när jag fick kallelsen. Då sa hon jag pratade med att jag skulle säga till min BM så skriver hon upp det och gör det på efterkontrollen. Men det måste ha gått minst 12 veckor efter förlossningen innan de kan göra cellprovtagningen.
Det låter ju generellt som att anledningen till att man inte ska göra det längre in i graviditeten är att testet kan visa fel resultat, inte att det är farligt för bebisen. Så det finns ingen anledning att oroa sig för det och berättar man bara att man är gravid för den som gör provet dessutom så är det säkerligen hur lugnt som helst.