• Elipse

Fruktdrycker för 4-månaders- bra eller dåligt?

Någon som har testat fruktdryckerna som finns för fyramånaders? Har sett att Semper, Nestlé och Hipp har olika varianter. Även morotsdryck. De innehåller inget tillsatt socker men jag vet inte om det gör att de senare får svårare att äta grönsaker.

Vi ska börja med smakisar nästa vecka och tänkte kanske testa dryck också. Vatten får hon redan.

Mamma till Elise född 080217 - valeriasbabyblogg.blogspot.com
  • Svar på tråden Fruktdrycker för 4-månaders- bra eller dåligt?
  • Solskensmor

Men varför skulle hon få svårare att äta grönsaker om hon har druckit fruktdryck?...

• Elipse

Nä, jag tänker att man brukar säga att man ska börja med grönsaker för om de har smakat på frukt kanske de bara vill ha det sedan.

• Sarachen

Fruktdryckerna för barn är inte lika söta som vanlig saft...

Blir nog inga större problem att börja med grönsaker sen om hon redan dricker vatten. Min dotter vägrar vatten och grönsaker men dricker fruktdryck och äter lite fruktpuréer. Det mesta spyr hon upp ändå men jag vill att hon ska smaka på så mycket som möjligt....

Bröstmjölk och ersättning är huvudfödan så jag tycker inte det gör så mycket att hon har svårt för grönsaker, hon är ju bara 4 mån och en vecka. Det kan man ta lite senare anser jag......

• Snorkis
    Elipse skrev 2008-06-08 16:10:29 följande:
    Nä, jag tänker att man brukar säga att man ska börja med grönsaker för om de har smakat på frukt kanske de bara vill ha det sedan.
    Du har helt rätt, många barn reagerar så.. men inte alla..

Håll dig till vatten om hon är nöjd, jag gav min son saft första gången på hans 1 års kalas
  • Elipse

Jag tänker att vatten och grönsaker +  ersättning och gröt (ammar inte längre) är det bästa om det går. Men sedan går man och snokar i barnmatshyllan och blir såklart nyfiken och vill testa i princip allt. Tänker dock att morotsdrycken kan vara bra. Mycket vitaminer i morötter.

• Tjollabolla

Jag har aldrig förstått vitsen med att ge så små barn sån dryck. Självklart finns det där, företagen vill ju sälja. Men om barnet är nöjd med vatten så varför ge dom ngt annat? Då kanske dom inte vill ha vattnet sen för det andra är godare.

Min son fick först vid ettårsåldern smaka annan dricka än vatten, semper & nestlés drickor från 12 mån utan socker. Han gillade det, men älskar fortfarande vatten. Det är så skönt att han är nöjd med vatten. Jag tror att det är mkt för att han alltid bara fått vatten innan.

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Blå Flygare

Poängen med babysafterna är att man har något att lura i dem när de är sjuka (magsjuka/hög feber) och man inte får i dem varken vatten eller bröstmjölk/ersättning/välling), inte att ge istället för vatten till maten när de är friska.

Sen när de blivit ett år (eller kanske lite tidgare om man har brottom) är de super att ge istället för saft vid kalas, eller frysa egen glass av istället för t.ex. piggelin som är så söt. Här är morotsglassen en klar favorit (Dottern är 2 år)

• Elipse

Bra tips!

Blå Flygare skrev 2008-06-08 21:49:03 följande:
    Poängen med babysafterna är att man har något att lura i dem när de är sjuka (magsjuka/hög feber) och man inte får i dem varken vatten eller bröstmjölk/ersättning/välling), inte att ge istället för vatten till maten när de är friska.Sen när de blivit ett år (eller kanske lite tidgare om man har brottom) är de super att ge istället för saft vid kalas, eller frysa egen glass av istället för t.ex. piggelin som är så söt. Här är morotsglassen en klar favorit (Dottern är 2 år)
  • Fröken N

Min dotter är superhård i magen och vägrar katrinplommon. Pärondrycken är toppen ibland för den sätter sprutt på magen Naturligtvis är vatten huvuddrycken...

• Glamrockare

förstår inte heller varför fruktdrycker skulle hindra henne ifrån att äta grönsaker...min son dricker massa olika saker o äter frukt o grönt så att de sprutar ur öronen på honom.

• Glamrockare

en varrierad kost leder till ett öppet sinne för mat. det är när man begränsar barn att de inte får äta eller dricka vissa saker eller tror att de inte tycker om vissa saker som gör att de begränsas inte annars.

• Elipse

Vi har nu testat Sempers morotsdryck utspädd med vatten. Väldigt populär! Spär man inte ut den är den ju nästan som en puré...

• helenajoanna

Bara lite dumt att vänja dom små redan vid fyra månaders ålder att dricka "saft". Tids nog kommer dom ju ändå vilja ha juice o sånt. Men det är ju min åsikt och vad jag tycker personligen

Vi kommer vänta med den drycken tills han blir äldre. Men vår lilla kotte älskar fortfarande vatten, så vi är glada för det än så länge!

• mapo51

Enligt vår dietist så är detta det enda onödiga i barnmatshyllan, dock är de bra att ge istället för saft och festis när barnen börjar fråga efter sånt eftersom det inte är något tillsatt socker.
    Eller att ge i nödfall om man inte får i dem vatten, men man ska helst inte ge annat än vatten att dricka alls.

Vi kör på vatten, fruktpuréer och väntar med dryckerna tills att sonen blir äldre och ger dem då istället för festis eller saft.

Svar på tråden Fruktdrycker för 4-månaders- bra eller dåligt?