• agent007

Grannen vill vi tar bort våra träd!

Grannen kom igår och sa att hon typ hatar våra björkar och vill vi tar bort dem. Först sa hon hon tror de är sjuka för att de tappar någon gren när det blåser.., men sen kom det fram att hon tycker det blir för mörkt. Det är friska gröna träd men iofs är de stora och ger ungefär lite mindre än halva hennes tomt skugga på eftermiddagen. Blev så paff då hon bott där i 3 år och aldrig sagt ett ord om träden förut! Mest tror jag hon blev upprörd för att vi satte upp ett staket mellan våra tomter (på VÅR mark, och ett vanligt lågt staket så att dottern inte ska springa iväg) Vad är det som gäller i sånt här? Jag vill inte ta bort alla träd men inte vara ovän med grannen heller... Det är stora träd alltså, inget vi fixar att ta ned själva utan då måste väl brandkåren hit hur dyrt blir inte det!? Blää...

• Svar på tråden Grannen vill vi tar bort våra träd!
  • Michisen

Hittade följande:

Det finns ingen tvingande lag, utan de enda bestämmelser som finns är av grannelagsrättslig natur. De finns i jordabalkens (JB) stadgandet i 3 kap 1 § där det står att man i nyttjande av sin eller annans fasta egendom skall ta skälig hänsyn till omgivningen.

I stadgandet i 3 kap 2 § står det att om en rot eller gren tränger in på en grannes fastighet, får denne ta bort den. Dock skall ägaren först ges tillfälle att göra detta, om åtgärden kan medföra skada av betydelse för honom.

Så du får ta hänsyn till grannen så att ditt träd inte hamnar på grannens sida till någon del, även i framtiden, om inte grannen ger sitt medgivande. För att medgivandet ska gälla även i framtiden, om grannen säljer sitt hus, ska det vara skriftligt och fastställt!

--------------------------

Så om inte era träd står så att rot eller gren tränger in till er granne så kan hon inte kräva att ni tar bort era björkar...
    Däremot kan du kanske föreslå att de står för kostnaden för att ta bort era björkar om ni inte störs av björkarna, men grannen gör det och ni kan tänka er att bli av med era björkar?

Alltså - grannen får betala för att ta ned dem och frakta bort dem? ;)

• MiaP

Kan ni inte kompromissa? Inte kul att ta bort träd om man inte vill. Inte kul att ha skugga i sin trädgård heller. Kan ni avvara något träd kanske? I så fall får också grannen betala anser jag. Det är inte brandkåren som gör utan privatperoner som har just detta som yrke.

Så länge träden är på er sida och inte hänger över till grannens tomt får ni behålla träden så länge ni vill. De grenar som hänger över till grannens tomt har de rätt att såga bort. Rätta mig om jag har fel men så här är jag nästan säker på att det är.

• MiaP

Oj, här skrev vi samtidigt och nästan samma sak...

• Michisen

Asch, för mycket information av det slaget är ju inte fel, väl? ;)

• MiaP

Nix, man kan aldrig få för mycket av det goda

• Hoppentoss

du behöver ej ta ner trädet...
    Gannen har rätt att ta bort grenar som hänger över deras tomt men annars är trädet helt ert ansvar och beslut.

Jag skulle inte ta mer trädet om jag själv tyckte om det.
    Jag skulle heller inte kräva att en granne skulle ta bort ett träd bara för att den skuggade oss.
    Fråga kan man göra men ej kräva.

Lycka till

agent007 skrev 2008-06-08 16:39:32 följande:
    Grannen kom igår och sa att hon typ hatar våra björkar och vill vi tar bort dem. Först sa hon hon tror de är sjuka för att de tappar någon gren när det blåser.., men sen kom det fram att hon tycker det blir för mörkt. Det är friska gröna träd men iofs är de stora och ger ungefär lite mindre än halva hennes tomt skugga på eftermiddagen. Blev så paff då hon bott där i 3 år och aldrig sagt ett ord om träden förut! Mest tror jag hon blev upprörd för att vi satte upp ett staket mellan våra tomter (på VÅR mark, och ett vanligt lågt staket så att dottern inte ska springa iväg) Vad är det som gäller i sånt här? Jag vill inte ta bort alla träd men inte vara ovän med grannen heller... Det är stora träd alltså, inget vi fixar att ta ned själva utan då måste väl brandkåren hit hur dyrt blir inte det!? Blää...
  • agent007

Oj, snabba svar!!
    Jo jag tror oxå det är så.. Kan ju fråga henne om hon är villig att betala så kanske det inte är så mörkt åt henne längre!? Vill ju vara sjysst också, det är verkligen bamsebjörkar så klart de mörkar och ger mycket löv mm men var måttligt roligt när hon kom och var jättestött för att vi satt upp staket... (Ändå hade jag sagt till innan och frågat om det var okej tom men bara fått ett flin till svar) "Ska ni stänga mig ute nu? Och ingen grind har ni satt mellan oss heller" sa hon! Sedan gick hon över till björkarna och sa att hon, när det blåste mycket i höstas, inte vågade sova i sovrummet för hon trodde träden skulle falla utan sov i soffan istället!!! Hm.. Grannsämjan frodas!?
    Tack för svaren!!

• MiaP

Vad är det med svenskar och staket...suck...

• Michisen

Haha, det är bland annat DÄRFÖR jag inte vill flytta till hus, man vet aldrig vad man får för grannar! ;)

Lycka till med träd, grannar och att förklara att man helst inte vill att ens barn ska springa iväg! ;)

• MiaP

För övrigt förstår jag inte vad hon menar med att bli utestängd? Och ingen grind! Men det har man väl inte mellan trädgårdarna? Vad har hon hos er att göra? Vilken knepig kärring...

Svar på tråden Grannen vill vi tar bort våra träd!