Hur länge håller sig vin i en tetra?
Jag och en kompis håller på och diskuterar hur länge håller sig vin i en tetraförpackning utan att bli dåligt hon säger 1 månad??Vad tror du?
Jag och en kompis håller på och diskuterar hur länge håller sig vin i en tetraförpackning utan att bli dåligt hon säger 1 månad??Vad tror du?
inte kan det väll hålla 1 månad?
Jag har hört sex veckor.
Det brukar väl stå på dom? Har för mig att det är 6 veckor som gäller för öppnade..
Men annars så får man väl provsmaka sig fram, vin smakar ju illa om det är gammalt.
Alltså då tänker jag på bag in box. Menar du tetra som i frp som mjölktetrorna?
Ja som mjölkförpackning
jaha jamen då skulle jag nog inte ge det så länge som en månad. Jag menar vin i flaska skulle jag inte dricka efter så länge o där kan man ju "korka" igen...Max en vecka kanske.
Tetraviner ska helst drickas upp på en gång.
Det är bättre hållbarhet på bag in box, då håller de 3-6 veckor. (oöppnad 6-8 månader)
Någon dag ska det tydligen gå bra att spara ...
"Tetra är en tålig förpackning. Oöppnad kan den förvaras i rumstemperatur men lämpar sig inte för längre tids lagring. Öppnad förpackning ska förvaras i kylskåp och vinet är då hållbart i minst två, tre dagar"
wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9906/04/tetra.html
någon mer?
Eftersom det är luften som oxiderar vinet och gör det odrickbart så är det som Atamon säger (hon har till och med en länk till "experterna", läst den?)- tetror har ungefär samma hållbarhet som en vanlig flaska när den väl är öppnad 1-3 dagar beroende hur petig man är med smaken. Bag inthe Boxens uppbyggnad är däremot annorlunda: Öppnar man och använder man den i tavsett läge så reglerar Kranen att det inte kommer in någon luft när man tappar ur den... Därför kan den hålla mellan 3-6 veckor...