• Hundkär

Hur länge håller sig vin i en tetra?

Jag och en kompis håller på och diskuterar hur länge håller sig vin i en tetraförpackning utan att bli dåligt hon säger 1 månad??Vad tror du?

• Svar på tråden Hur länge håller sig vin i en tetra?
  • Hundkär

inte kan det väll hålla 1 månad?

• jummie

Det brukar väl stå på dom? Har för mig att det är 6 veckor som gäller för öppnade..

Men annars så får man väl provsmaka sig fram, vin smakar ju illa om det är gammalt.

• jummie

Alltså då tänker jag på bag in box. Menar du tetra som i frp som mjölktetrorna?

• Hundkär

Ja som mjölkförpackning

• jummie

jaha jamen då skulle jag nog inte ge det så länge som en månad. Jag menar vin i flaska skulle jag inte dricka efter så länge o där kan man ju "korka" igen...Max en vecka kanske.

• Atamon

Tetraviner ska helst drickas upp på en gång.
    Det är bättre hållbarhet på bag in box, då håller de 3-6 veckor. (oöppnad 6-8 månader)

• Atamon

Någon dag ska det tydligen gå bra att spara ...
    "Tetra är en tålig förpackning. Oöppnad kan den förvaras i rumstemperatur men lämpar sig inte för längre tids lagring. Öppnad förpackning ska förvaras i kylskåp och vinet är då hållbart i minst två, tre dagar"
    wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9906/04/tetra.html

• Tecken
    Hundkär skrev 2008-06-08 20:46:51 följande:
    Ja som mjölkförpackning
    Jaha, jag tänkte på bag-in-box... I så fall har jag ingen aning.
  • SVejsan

Eftersom det är luften som oxiderar vinet och gör det odrickbart så är det som Atamon säger (hon har till och med en länk till "experterna", läst den?)- tetror har ungefär samma hållbarhet som en vanlig flaska när den väl är öppnad 1-3 dagar beroende hur petig man är med smaken. Bag inthe Boxens uppbyggnad är däremot annorlunda: Öppnar man och använder man den i tavsett läge så reglerar Kranen att det inte kommer in någon luft när man tappar ur den... Därför kan den hålla mellan 3-6 veckor...

Svar på tråden Hur länge håller sig vin i en tetra?