Atina skrev 2008-06-08 21:21:57 följande:
Vi cyklar med vår 2 månaders bebis i Chariots cykelbarnvagn. Hon ligger i en hängmatta och är fastspänd med säkerhetsbälte, inget problem med skak alltså, tror faktiskt det skakar mindre än i den vanliga vagnen. Det är sant att hon inte kan ha hjälm men så länge man cyklar försiktigt och på cykelbanor har jag faktiskt svårt att se att hon skulle kunna skada sig. Vagnen är verkligen rejäl. Kan rekommendera det, för det är kanonkul att ge sig ut på cykeltur med barnen. Vår son som är 3 stormtrivs också i vagnen, han har hjälm på sig men det är mer för att han ska lära sig att man har det när man cyklar än för att det känns helt nödvändigt.
Med risk för att låta som en moraltant... har du tänkt på att det kan komma någon som kör in i vagnen? Tex en moped, inlineåkare, annan cyklist?
Har själv fått erfara att olyckor kan inträffa trots att man själv är jätteförsiktig. En mötande bil med berusad förare gjorde en plötslig vänstersväng på 70-väg och jag hann inte väja... brakade rakt in i sidan på hennes bil. Jag och mina barn klarade oss tack och lov utan större skador, men bara tanken på hur det kunde gått... *ryser*