• Ole Brum

Bebis i cykelkärra

Hej!
    Har en 3 åring och en 2 månaders. Vill så väldigt gärna ut och cykla i det härliga vädret! ELdsta tjejen har jag i stol bak på min cykel, men hur kan jag göra med bebisen?
    Någon som har haft sin bebis i en cykelkärra/vagn? Kan den ligga ned? Skakar det för mycket?

• Svar på tråden Bebis i cykelkärra
  • Lola2barnsmamma

Jag vet en kompis som hade sina barn i cykelkärra, den lille i babyskyddet fastspännt

Ser varje dag som om den vore den sista!!
  • mikalala

har hört om folk som monterat in babyskyddet... funderar på om vi kan göra det i vår senare...

• Lola2barnsmamma

Alltså fast både i babyskyddet och i kärran...

Ser varje dag som om den vore den sista!!
  • 03och05

Det ska finnas en babyvariant så babyn kan ligga ner i kärran. Kan dock inte komma på märke eller vart jag sett det.

• Maroé

Kanske kan ha bebisen i sjal? känns ju smidigast :)

• krio

Finns lite cykelkärror med babyinsats (tex Chariots vagnar) men tillverkaren rekommenderar inte att man anänder dessa vid cykling när barnet är under 1 år. Istället bara när dessa vagnar används som gå- eller joggingvagnar. Anses inte vara riktigt säkert med mindre barn när man cyklar.

• solfrost

kommer moraltanten hur har ni tänkt med hjälm?

• Ole Brum

Tack för snabba svar!
    Hmm..hjälm har jag faktisk inte tänkt på. Fy på mig!
    Tror absolut inte det är rekomenderad att ha bebisen i sjal, kan gå riktigt illa om jag välter..
    Får titta efter kärran som är gjord specielt för bebisar.

• krost

Vi har våra tvillingar i mjukliftarna från barnvagnen. De ställer vi sedan ner i cykelkärran. Inga problem med skakningar eller så.

• Ole Brum

Nej. Har nog bestämt mig för att inte cykla med minsten. Tyvärr.. Men säkerheten är ju alltid viktigast! Sen har jag tänkt att det kanske blir väldigt skakigt där bak också, inte så bra för det lilla huvudet.

• Ole Brum

Hmm...Vart har ni köpt eran kärra krost? Är lite "velig" här... Skulle vara sååå skönt att kunna cykla till stranden nu i sommar i stället för att sätta sig i en väldigt varm bil uten ac.

• Atina

Vi cyklar med vår 2 månaders bebis i Chariots cykelbarnvagn. Hon ligger i en hängmatta och är fastspänd med säkerhetsbälte, inget problem med skak alltså, tror faktiskt det skakar mindre än i den vanliga vagnen. Det är sant att hon inte kan ha hjälm men så länge man cyklar försiktigt och på cykelbanor har jag faktiskt svårt att se att hon skulle kunna skada sig. Vagnen är verkligen rejäl. Kan rekommendera det, för det är kanonkul att ge sig ut på cykeltur med barnen. Vår son som är 3 stormtrivs också i vagnen, han har hjälm på sig men det är mer för att han ska lära sig att man har det när man cyklar än för att det känns helt nödvändigt.

• Head to Toe
    Atina skrev 2008-06-08 21:21:57 följande:
    Vi cyklar med vår 2 månaders bebis i Chariots cykelbarnvagn. Hon ligger i en hängmatta och är fastspänd med säkerhetsbälte, inget problem med skak alltså, tror faktiskt det skakar mindre än i den vanliga vagnen. Det är sant att hon inte kan ha hjälm men så länge man cyklar försiktigt och på cykelbanor har jag faktiskt svårt att se att hon skulle kunna skada sig. Vagnen är verkligen rejäl. Kan rekommendera det, för det är kanonkul att ge sig ut på cykeltur med barnen. Vår son som är 3 stormtrivs också i vagnen, han har hjälm på sig men det är mer för att han ska lära sig att man har det när man cyklar än för att det känns helt nödvändigt.
    Med risk för att låta som en moraltant... har du tänkt på att det kan komma någon som kör in i vagnen? Tex en moped, inlineåkare, annan cyklist?

Har själv fått erfara att olyckor kan inträffa trots att man själv är jätteförsiktig. En mötande bil med berusad förare gjorde en plötslig vänstersväng på 70-väg och jag hann inte väja... brakade rakt in i sidan på hennes bil. Jag och mina barn klarade oss tack och lov utan större skador, men bara tanken på hur det kunde gått... *ryser*
  • Atina

Jo, jag vet...men sånt kan ju hända även om man är ute och promenerar, eller hur. Vi ger oss såklart inte ut på hårt trafikerade vägar och cyklar heller inte särskilt snabbt. Dessutom sitter barnen faktiskt väldigt skyddade inne i vagnen, betydligt bättre skyddade än i en vanlig cykelstol.

• krost

Om man ska skydda barnen från allt som är farligt kan man inte göra nåt - man kan knappt vara hemma. Jag menar tänk om de kvävs av nån liten knapp som man glömt framme eller nåt?

Vi har köpt vår cykelkärra på Sportex. Kostade ca 1200 kr tror jag.

Svar på tråden Bebis i cykelkärra