• Beckah82

Åt/äter ditt barn efter kvällstandborstningen

Hur gör ni hema med vällingen eller vad ditt barn får/fick förrut?

Tycker det verkar vanligt att vällingflaskan ges i sängen efter tandborstningen?

Varför har jag skilt ut amningen? Jo av den enkla anledningen att det inte alls är så som BVC och folktandvården vill hitta på att bröstmjölk fräter på tänderna. Det finns ingen som helst fortskning som tyder på det. Tvärt om finns det forskning som visar att bröstmjölk skyddar till viss del mot karies så amning efter tandborstning är verkligen inte jämförbart med en flaska välling.

Men nu handlade det ju inte om amning hehe ville bara förklara varför jag delat upp det

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Åt/äter ditt barn efter kvällstandborstningen
  • Mitt Hjärta i magen

Oftast får han inget efter borstningen, men har hänt att han fått välling om han inte kan somna eller om han blir övertrött. Men de kanske är 1 gång av 15..

• Beckah82

Victor borstade alltid EFTER sista flaskan på sin tid. Alvin har ammats efter tandborstningen fram tills för 1-2 veckor sedan då han valde bort insomningsamning så nu är det inget efter tandborstningen för Alvin heller.

• grodanboll85

borstar tänderna på tösen efter hon fått sin kvällsvälling men ibland då kan hon somna när hon sitter i knät å äter välling å då uteblir tandborstningen men nästan jämnt efter vällingen

• snillis

Välling först - tandborste sedan.
    Men idag somnade sonen i soffan innan vi hann upp i sängen
    Och då väckte jag honom inte för att borsta tänderna

• Cia o krabaten

Visste inte vilken ålder det handlade om.
    När jag ammade så borstade vi inga tänder...
    Ev var det en period med amning om kvällen/natten efter tandborstning, men när det blev kvällsgröt (Toog aldrig välling) så borstade vi alltid tänderna efetr och gör fortfarande.
    3 år nu.

• Karpet

Nu dricker inte min dotter välling på kvällen så ofta längre men det händer ibland att hon dricker välling efter tandborstningen. Oftast så äter hon en smörgås eller banan innan hon somnar och då borstar vi alltid efter.

• Mya1

Oftast så blir det ingen mat efter borstningen.
    När det blir "mat" efter borstningen så är det en välling.

• Beckah82
    Cia o krabaten skrev 2008-06-08 22:14:33 följande:
    Visste inte vilken ålder det handlade om.När jag ammade så borstade vi inga tänder...Ev var det en period med amning om kvällen/natten efter tandborstning, men när det blev kvällsgröt (Toog aldrig välling) så borstade vi alltid tänderna efetr och gör fortfarande.3 år nu.
    Från de fått tänder gäller omröstningen och frågan är om barnet äter eller någonsin ätit efter tandborstningen.

Så någon speciell ålder är det inte, bara att de fått tänder.
  • Beckah82
    Karpet skrev 2008-06-08 22:19:36 följande:
    Nu dricker inte min dotter välling på kvällen så ofta längre men det händer ibland att hon dricker välling efter tandborstningen. Oftast så äter hon en smörgås eller banan innan hon somnar och då borstar vi alltid efter.
    men när hon drack välling regelbundet så blev det efter bortningen? då ska du rösta efter hur det var då inte nu
  • hewa

Mina har aldrig druckit välling - äldsta var inte intresserad och yngsta hade vi flyttat utomlands med när vällingåldern började. Däremot har de båda ammat nattetid långt efter första tanden och även kvällsslurken kom efter tandborstning för båda två. Äldsta fick första tanden vid lite drygt 5 månader och ammades ytterligare 5 månader varje natt, efter han slutade amma har han inte fått något efter tandborstning utom vatten. I undantagsfall lite mjölk på natten om han varit sjuk tex.

Svar på tråden Åt/äter ditt barn efter kvällstandborstningen