• Anonym (glad)

Lön för trainee? bråttom!

Vad kan man få för lön som "trainee" i reklambranchen, ett mediaföretag. Jag har en fil.kand med marknadsföring som huvudämne, någon som vet? ska på intervju idag och måste veta innan. Dumt ställe att fråga på (FL) kanske men vill ju vara anonym.
    Tacsam för tips.

• Svar på tråden Lön för trainee? bråttom!
  • Anonym (glad)

tacksam ska det stå!

• Anonym

Jag trodde trainees jobbade gratis?
    Men jag har ingen egen erfarenhet, har bara hört rykten...

• Anonym

Runt 20-25 kkr vore vettigt för en traineetjänst...så kommer de stora pengarna när du gjort dina hundår..

Lycka till!

• Anonym (glad)

ja 20-25 låter rimligt tycker jag med, jag har 23 idag, var lite osäker då det är en traineetjänst, tack!

• Anonym

är det lärling då jobbar man grattis...

• Anonym (glad)

det beror på branch, lärling som tex hantverkare får en liten lön, men traineeprogram för akademiker är alltid betalda.

• Anonym

Tror att TS menar en sådan trainee-utbildning som många företag har för nyutexade akademiker. De brukar ofta gå ut på att man jobbar och utbildas på företaget/organisationen under något år eller sådär på heltid. För den typen av trainee-program brukar det vanligtvis utgå lön, den brukar inte vara så hög utan ligga omkring 20-25 kkr. Tanken är att man därefter jobbar vidare inom företaget på något hyfsat hög befattning.

Jobba gratis heltid under ett års tid är det väldigt få förunnat att ha möjlighet till i Sverige.

• Anonym (glad)

jag återkommer och berättar efter intervjun!

• Anonym (glad)

det visade sig vara en skum lön, på 16000 i grundlön, sedan rörlig beroende på ens resultat, snittlönen var 35.000 kr, vad det nu innebär för mig... hur ska jag veta det.
    Jobbet verkar kul men lönesättningen var skum, ska jag prova? vad skulle ni gjort i min sits?

• Kjell2

Om jobbet verkar givande och kul så tar det. Kolla också upp hur lönen beräknas och vilka resultat som det mäts på. Lite mystisk med att du ska vara trainee och samtidigt förväntas uppnå resutat. Be gärna att få pratat med någon som var trainee förra året.

Lycka till!

• Stella Stella

Tycker som Kjell. Verkar företaget seriöst och tjänsten utmanande och utvecklande för dig skall du givetvis ta den. Däremot skall du begära att få tydligt specificerat vilka resultat som du förväntas uppnå samt hur lönesystemet ser ut så att du själv kan bilda dig en vettig uppfattning om vad du tror att det kommer innebära för dig.

Stort lycka till!

• Anonym (glad)

Hej, tack för era svar, jag har tackat ja, vi får väl se vad lönen landar på tillslut, det värsta som kan hända är att jag lär mig något nytt

Svar på tråden Lön för trainee? bråttom!