• Aurora

fråga angående "dresscode" på bröllop!

fick inbjudan idag till bröllop där det står klädsel:valfri...hur klär man sig då???klänning,kjol,byxor???vilka färger är "tillåtna"??

• Svar på tråden fråga angående "dresscode" på bröllop!
  • Nyfiken gul

åh... det där är det värsta som finns.. folk som inte kan skriva ordentlig klädkod...

valfri klädsel innebär i praktiken att du får komma i blåställ likaväl som långklänning o frack...

så valfritt betyder just valfritt....

jag skulle nog klä mig fint men inte överdrivet.. kanske som till en midsommarfest.

• Butterscotch

Det finns brudpar som tror att de är snälla mot sina gäster när de skriver "valfri klädsel", men så är det förstås inte. Det blir om möjligt ännu svårare att veta vad man ska ta på sig.

Du får välja något du känner dig lagom fin i, helt enkelt. Jag gissar att ingen kommer att komma i jeans och sneakers men kanske heller inte i riktiga festblåsor, så om man vill vara lite lagom ska man nog ligga nånstans mittemellan. Klänning, kjol eller byxor spelar ingen roll när klädseln är "valfri".

Helt vitt är förbehållet bruden, helt svart kanske inte heller passar. Men om man har accessoarer (t ex en scarf över axlarna) i en gladare färg kan man komma undan med det, särskilt på en "valfri klädsel"-fest. Envisa rykten hävdar att röd klänning betyder att man har haft sex med brudgummen, men så är det förstås inte Rött går fint.

• Jazmina

Vi hade valfri klädsel på vårt bröllop och med frit menade vi verklinge fritt, byxor, klänning maskeraddräkt jag U name it Men om du är osäker så kan du ju alltid fråga brudparet.

• Aurora

tack för svar...oj så svårt..har bokat in syrran en dag för shopping...bröllopet är nämligen på midsommarafton...!

• azofia
    Jazmina skrev 2008-06-09 12:52:24 följande:
    Vi hade valfri klädsel på vårt bröllop och med frit menade vi verklinge fritt, byxor, klänning maskeraddräkt jag U name it Men om du är osäker så kan du ju alltid fråga brudparet.
    Det hade vi också, och menade det verkligen. Ville folk komma i toga eller nakna så hade det varit OK.

Det handlade inte om att "vara snäll mot vår gäster" utan var bara en markering om att det inte var någon formell fest utan bara som vilken vanlig fest som helst och att man fick ha på sig precis vad man ville.
  • Jazmina

I vår fall var det mkt pga att vi ville vara "snälla mot gästerna" och dessutom var det inte alls vikigt för mej vad dom andra hade på sej. Och fler av gästerna tyckte det var skönt att dom kunde ha "vanliga" finkläder ist för att behöva ge sej ut och shoppa festblåsor. Inte alla som har det hängandes i garderoben.

azofia skrev 2008-06-10 13:25:15 följande:
    Det hade vi också, och menade det verkligen. Ville folk komma i toga eller nakna så hade det varit OK. Det handlade inte om att "vara snäll mot vår gäster" utan var bara en markering om att det inte var någon formell fest utan bara som vilken vanlig fest som helst och att man fick ha på sig precis vad man ville.
  • Erkens mamma

Jag skulle ha klätt mig i sommarklänning. Lätt och fin men ingen festblåsa/långklänning.
    Undvik rent vitt och rent svart. Vit klänning med tex blommönster funkar...

Gärna göra något extra med håret och smyckena..

Kul med bröllop på midsommar!

• LadyWillow

Valfri betyder ju valfri. Oftast brukar det väl signalerna att man inte tycker att klädseln är det viktigaste.

• Asala

Betyder väl att du kan komma naken, eller aftonklänning eller vad du vill... Tycker personligen att det är lite dumt att skriva så, bättre att skriva typ ledig klädsel/kavaj eller vad man nu menar. Om det står så blir man ju helt fundersam.

Svar på tråden fråga angående "dresscode" på bröllop!