• Mannehkunda

avklädda kvinnor...

Varför får folk panik när man säger att man inte vill klä sig efter normen utan mer påklätt?
    Måste man gå runt i hotpants och minimala linnen för att inte dra fokus till sig?

De anser att man är förtryckt för att man väljer att dölja sin kropp för andra män. Med dölja menar jag helt enkelt vanliga byxor och en lite längre och inte urringad överdel.

Vad är så himla provocerande? Att jag inte flashar boobsen på stan, eller att jag är gift och då har lovat trohet till min man? Varför ska andra män fantisera om mina behag? Är det inte mer sunt att jag väljer vem jag vill visa min kropp för?

Hade det varit annorlunda om min man varit kristen istället för muslim? Hade det varit ok då att jag vill dölja min kropp?

Jag anser det som värre att man klär av sig för at få blickar på stan, än att man klär på sig för att slippa detta.
    "öh, schyssta pattar" är ingen kommentar jag går igång på.. Men jag kanske är konstig? vad vet jag...

Jag trodde vi levde i ett fritt land där klädkoder inte var norm, och man kan spöka ut sig hur som helst utan att bli förlöjligad.

Tragiskt!!!

• Svar på tråden avklädda kvinnor...
  • lurksmulan

Det är väl även en fråga om personligt tycke och mognad.
    När jag var yngre tyckte jag att det var trevligt att ha urringad tröja och visa lite mer hud. Nu tycker jag inte alls samma.
    Men det handlar ju om att alla människor befinner sig i olika faser i livet och ingen kan säga något som inte vet vad det handlar om.

Ta t.ex en grovt överviktig person som går ner mycket i vikt, men ändå väger mer än genomsnittskvinnan. Hon kanske är jätteglad och nöjd med hur hon ser ut, och vill ha en tight tröja. Är det inte okej då?

Sen förstår jag att de som klär sig heltäckande får frågor. Men jag tror inte att det handlar om att ifrågasätta, jag tror att det handlar om nyfikenhet och en vilja att lära sig mer om bakomliggande orsaker.
    Jag såg en muslimsk familj på bussen för nån vecka sen och det dök upp massa frågor direkt. Är det varmt? Får man ha vilket mönster som helst på kläderna? Varför har vissa massa bling-bling på sina slöjor och andra inte?
    Men det handlar ju inte om att jag ifrågasätter en annan persons val, utan bara att jag är nyfiken på hur det funkar.

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Aaglars

Manneh

Jag vill inte dumförklara dig och tycker inte att du behöver visa upp dig.

Men som du säkert insett så är vi många som inte ser problemet. INgen annan av oss har ju fått höra kommenetarer för att vi inte går "avklädda".

Sen undrar jag ändå över det här med din mans påverkan...Du skriver ju att du är tillsammans md en muslim och att du valt att övergå till en mer påklädd stil...

• Mannehkunda

jo jag tror att det har med mognad att göra också. Och även att jag nu hittat den man jag vill leva med och inte har så stort bekräftelsebehov som innan.

Självklart får man undra och fråga, men man behöver ju inte vara dryg för det som vissa här. Jag kan också undra hur en kvinna i burqa står ut i den här värmen(även om det säkert är mycket varmare i hemlandet), och det är ju inget fel i att undra.

• lurksmulan
    MrsManneh skrev 2008-06-09 15:55:24 följande:
    jo jag tror att det har med mognad att göra också. Och även att jag nu hittat den man jag vill leva med och inte har så stort bekräftelsebehov som innan.Självklart får man undra och fråga, men man behöver ju inte vara dryg för det som vissa här. Jag kan också undra hur en kvinna i burqa står ut i den här värmen(även om det säkert är mycket varmare i hemlandet), och det är ju inget fel i att undra.
    Men jag måste säga att jag håller med charlotta1 här, även om det tar emot efter en del av hennes tidigare inlägg. Men du nämner din man väldigt ofta.
    Jag är också gift, men min man har inget med mina kläder att göra. Jag är en vuxen kvinna med egen vilja och väljer själv mina kläder. Självklart kan han säga "du skulle vara fin i den här tröjan" etc, men han kan ju köpa kläder som jag tycker inte är superfina och då har jag också den "rätten".
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Mannehkunda

mm... men det är möjligt att jag inte kännt så här än om jag inte träffat min man. Det är nu efter att vi gift oss som jag börjar tänka mer på hur jag vill uppfattas. Det är väl därför antar jag. Däremot så tror ju charlotta1 att det är min man som tvingar mig att gå i burqa typ, vilket inte är fallet på något sätt!
    Ingen i hans familj har slöja, inte ens mamman. De är tvärtom inte så positiva till det...

lurksmulan skrev 2008-06-09 15:58:25 följande:
    Men jag måste säga att jag håller med charlotta1 här, även om det tar emot efter en del av hennes tidigare inlägg. Men du nämner din man väldigt ofta.Jag är också gift, men min man har inget med mina kläder att göra. Jag är en vuxen kvinna med egen vilja och väljer själv mina kläder. Självklart kan han säga "du skulle vara fin i den här tröjan" etc, men han kan ju köpa kläder som jag tycker inte är superfina och då har jag också den "rätten".
  • Aaglars

Manneh!

Är det så att du går i burka???
    Vem har överhuvudtaget nämnt detta förutom du själv? INte jag iaf.

• Mannehkunda

jaså? Jag skrev en fråga till muslimska kvinnor i stockholm, ang. tips om var man kan köpa mer täckande kläder..
    det tog inte så lång tid innan du och en annan som inte har någon möjlighet att svara på frågan, började insuniera att jag var förtryckt och bara ville behaga min man.

det sista svarade jag ju precis på...

Flera av mina ex har också varit muslimer, men jag har aldrig haft detta behov innan.

Aaglars skrev 2008-06-09 15:53:35 följande:
    MannehJag vill inte dumförklara dig och tycker inte att du behöver visa upp dig. Men som du säkert insett så är vi många som inte ser problemet. INgen annan av oss har ju fått höra kommenetarer för att vi inte går "avklädda".Sen undrar jag ändå över det här med din mans påverkan...Du skriver ju att du är tillsammans md en muslim och att du valt att övergå till en mer påklädd stil...
  • Mannehkunda

haha, nej verkligen inte...
    Har för mig att det var du som i första inlägget nämnde slöja, inte jag... varken här eller i andra ts

Aaglars skrev 2008-06-09 16:05:03 följande:
    Manneh!Är det så att du går i burka???Vem har överhuvudtaget nämnt detta förutom du själv? INte jag iaf.
  • Aaglars

Ja visst har jag nämnt slöja. Men inte sagt att du går i det eller burka. Men du verkar börja tolka in både det ena och det andra nu.

• Mannehkunda

ska du tala om att tolka in saker efter dina inlägg! hahaha

Aaglars skrev 2008-06-09 16:29:44 följande:
    Ja visst har jag nämnt slöja. Men inte sagt att du går i det eller burka. Men du verkar börja tolka in både det ena och det andra nu.
Svar på tråden avklädda kvinnor...