Recept på kasslerlåda m ananas?
Blev så sugen på kasslerlåda m ananas... Nån som har nåt recept? Frihand funkar inte för mig, har tummen mitt i handen när det gäller mat
Blev så sugen på kasslerlåda m ananas... Nån som har nåt recept? Frihand funkar inte för mig, har tummen mitt i handen när det gäller mat
Gör en Potatisgratäng...Klar!
Sedan lägger du Kasslerskivor,Annanasringar & sist Champinjonstuvning & in i ugnen igen..Mmm góttit!
Sist jag gjorde en så hackade jag purjo o lade i botten på en form. Lade lite färska champinjoner längs kanterna.
Lade på Kassler och annanas om vartannat mitt på formen.
Blandade 4% grädde med lite ketchup o hällde över alltihop. På med lite riven ost och in i ugnen.
Kasslergratäng med ananas
500 g kassler
250 g mjukost eller creme fraiche
3 dl vispgrädde
2 st gul lök
3 röda paprikor
Tomater
Ananasringar
2 tsk curry
salt
2 msk margarin
3 dl färdigkokt ris
Blanda paprika och det färdiga riset. Lägg i form. Fräs lök med margarinet. Skär kassler, tomat och ananas i bitar. Lägg detta ovanpå riset. Vispa ihop grädde och mjukost/creme fraiche. Krydda med curry och salt. Häll såsen över. Grädda i 20-30 min i 225 grader.
Kassler Hawaii
Ca 500 g kassler
1 purjolök
1 paprika
1 burk ananas
1 msk olja
1 msk curry
1 msk soya
Till såsen
2 dl grädde
1 dl chilisås
(2 tsk tabasco)
riven ost
Skölj och strimla purjolöken och skölj, kärna ur och strimla paprikan. Skär ananasen i små bitar och fräs dem snabbt i olja och curry. Blanda i soyan och lägg grönsaksröran i en smord form. Skär kasslern i stavar och lägg den ovanpå grönsakerna. Vispa grädden och blanda den med chilisåsen (och tabasco). Bred såsen över kasslern, strö över riven ost och gratinera i ugn, 200 grader, 20-25 min. Tills såsen smält ner och fått en fin färg. Servera med ris.
Jag kör en enkel variant,
Varva tärnad kassler och ananasbitar i en form. Slå över Keldas färdiga ostsås, skjuts in i ugnen 200 grader 15-20 min.
På currysås förpackningen står det ett bra recept på kassler och ananasgryta/gratäng med currysås.
Kommer dock inte ihåg om det var Knorr eller blå band.
Kassler i skivor läggs i en ugnsform.
Skiva en lök. Öppna en stor burk champinjoner. Fräs lök o svamp. Häll sedan det på kasslern. Öppna en burk ananasringar och lägg uppe på. Häll på 3-5dl matgrädde. Strö på riven ost. Gratinera i ugnen tills osten fått färg.
Ugn: 200grader.
Servera med ris o sallad.
Lycka till!
Strimla kassler och lägg i en form tillsammans med purjolök, röd paprika, ananas, sen bearnesås över, in i ugnen, servera med ris. *mums*