Inlägg från: Ummi07 |Visa alla inlägg
  • Ummi07

Muslimska pojk och flicknamn, internationella?

Hejsan, ville bara tilägga att Iman är ett av de namnen som inte e rekomenderat, pga att detta är något som kan stiga och sjunka...om jag förstått det hela rätt.
    Sedan så är Abdallah och Mustafa bland de bästa namn man kan ge sin son, efter det så är det rekomenderat att man ger namn efter profeterna, Må Allahs frid vara över dem!
    Det är ett av barnets rättigheter från dess föräldrar att det skall ge honom eller henne ett bra och vackert namn.
    Mina barn heter Adem och Hadjar. Sedan tycker jag om Imran, Ishaq och Yosuf. Personligen vill jag ha namn som återfinns inom både Islam och kristendommen... Knaske skulle en Rebecca vara något om det blir en flicka till i framtiden...

• Ummi07
    Vrodim skrev 2008-06-15 15:27:21 följande:
    Ummi07* "Sedan så är Abdallah och Mustafa bland de bästa namn man kan ge sin son, efter det så är det rekomenderat att man ger namn efter profeterna, Må Allahs frid vara över dem!!"Varför är det de bästa namnen man kan ge sina söner, finns det någon historia bakom?
    Sorry jag misstog mig när det kommer till Mostafa, det skall vara Ahmed, men just nu hittar jag inte hadithen om detta, men fann denna...
    It was narrated from Naafi? that Ibn ?Umar said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: ?The most beloved of your names to Allaah are ?Abd-Allaah and ?Abd al-Rahmaan.?
    Från barnets rättigheter i Islam:
    islamqa.com/en/ref/20064/naming%20a%20boy

Detta är alltså något från Profetnes sunna.
    AdbAllah betyder slav till Allah och AlRahamn är ytterligare ett av Guds namn så även detta betyder fritt översatt slav till Gud. Jag är sååå förvirrad nu men tror att AlRahamn betyder den Mest Barmhärtige... någon får rätta mig om jag har fel inshallah (om Gud vill).

Jag kan hålla med tidigare talare att jag heller inte vill ge mina barn sådana namn, passar inte här i Sverige liksom... Min svenska familj skulle nog ha lite svårt att uttala AbdelHaqq tex...
  • Ummi07

DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-06-19 10:52:27 följande:

...Rayan till en pojke, som betyder ung porten till paradiset. (tror jag, rätta mig om jag har fel)
    Min vänninas flick heter Rayan, de e kurder, kanske e det iolika hos olika folk med det namnet precis som många andra namn.
    Det finns MÅNGA portar till Paradiset, Rayan är den port där de som fastat får inträda inshallah.

Beträffande Karim så är detta ett av Allahs namn AlKarim som betyder, Den Mest Generöse, Den All-Frikostige, Den Storsinte.
    Så det korekta formen av detta nam när alltså AbdelKarim, slav till AlKarim.
    En liten påminnelse bara... :)
  • Ummi07

Hejsan åter igen en liten påminnelse... OBS jag menar inte att leka pois eller komma här och säga till alla vad ni får oxh inte får och jag hoppas verkligen inte någon tar illa upp. MIn enda avsikt är att lyfta fram vad våra lärda säger om saken.

It is makrooh to use the names of angels, or to call people after the names of soorahs in the Qur?aan, such as Ta-Ha, Yaa-Seen, etc.
    islamqa.com/en/ref/7180/Naming%20the%20child%20after%20angels

Kram på er...

• Ummi07

Jag tycker Hadjar e fint, och sedan så e ju Hagar (svenska formen) med i bibeln oxå...
    Säger UmmHadjar hehe

• Ummi07

Jag tycker AmatulHaqq låter sååå fint, men alla araber ser förbryllade ut och säger att det inte e något namn, att det inte finns sådana namn.

Svar på tråden Muslimska pojk och flicknamn, internationella?