Inlägg från: omamira |Visa alla inlägg
  • omamira

Muslimska pojk och flicknamn, internationella?

chillie skrev 2008-06-14 16:45:08 följande:
    Dem heter Jasmin, Nadia och Linawww.sudairy.com/arabic/masc.html  Här inne står faktiskt Dani med som ett manligt arabiskt namn
    Fast det finns ju massa kristna araber och jag har bara träffat syrianer och assyrer som hetat Dani, för mig är det ett typiskt kristet arabiskt namn.

Min son ska heta Moses och kommer väl även kallas Mousa som är Moses på arabiska.
  • omamira
    chillie skrev 2008-06-14 18:11:34 följande:
    Tror inte det behöver vara muslimskt. Även om Lina är det så tror jag namnen Jasmin och Nadia bara är arabiska. Gubben kommer inte hem på ett par veckor heller. Kanske är annorlunda med namn på en pojke. Har ingen aning faktiskt
    Oj läste det här inlägget nu. Mina barns pappa tycker inte heller att det behöver vara muslimskt inte ens arabiskt bara det inte är ett typiskt kristet namn eller typiskt judiskt m.m så spelar det ingen roll bara det är fint!
  • omamira
    Bobbenn skrev 2008-06-15 10:37:04 följande:
    Rebecka e fint Personligen är jag inte förtjust i abdullah, mohammed, ahmed osv.
    Instämmer
  • omamira
    chillie skrev 2008-06-15 10:54:04 följande:
    Håller också med. Därför måste jag komma på nåt bra namn innan gubben kommer hem och bara har såna namnförslag
    hehe

adam e fint vet inte om någon sagt det
  • omamira
    chillie skrev 2008-06-16 15:35:31 följande:
    Måste fråga er som vet här inne Kan det vara så att det är lite beroende på var man kommer ifrån hur pass viktigt det är med vilket namn man väljer?
    Ingen aning om det är så tror snarare att det är från person till person,men vart kommer din man från då?
  • omamira
    chillie skrev 2008-06-16 23:24:56 följande:
    Han kommer från Irak
    Mina barns farmor är irakiska men hon gillar mer moderna namn och för henne har det ingen betydelse om det är muslimskt, hennes förslag när jag var gravid med Amira var Cindy.

Så som sagt vad man vill ha för namn är från person till person inte beroende på varifrån man kommer. Mina barns pappa är halvirakier och halvpalestinier och även han gillar ju andra namn, Rico och Neo är några av de pojknamn han nämnt...
  • omamira

Lara och Solange är ju inte ens arabiska namn! men självklart kan ju araber heta det ändå. Lara är mycket fint dte namnet gillar jag.

• omamira

Mikael ska min son heta i andra namn efter min bror!

• omamira

Karim är muslimskt och håller med om att det är ett fint namn.

• omamira
    Pankakstårtan skrev 2008-06-26 14:42:07 följande:
    Nefisa tycker jag är väldigt vackert:) (Tjejnamn)
    Heter inte en askungens elaka styvsystrar det i filmen på arabiska?
  • omamira
    GashH skrev 2008-06-27 21:06:22 följande:
    Jaha... så att döpa sitt namna till Mikael ex. är makrooh??
    Inte enligt imamen i stockholms moske iaf.. jag ringde och fråga om Jibril då jag fått höra det av en tjej här på fl, eftersom det var ett av namnen vi funderade på. Våran son ska dessutom heta Michael i andra namn.
    Men det var bara ett väldigt bra namnval tyckte imamen.
    Inte för att det gör mig något då jag inte är muslim men tyckte det lät helt galet att barnens pappa inte kännde till det, det borde ju vara allmänt känt i arabländerna iså fall.
Svar på tråden Muslimska pojk och flicknamn, internationella?