• ROGG

supertips till er med löss och annat elände i trädgården

Hej: Ta kontakt med alla rökare som ni känner till. Be dem att samla ihop alla fimparna som de har.Lägg dem i en spann eller något annat större kärl och slå på vatten så att det är en rinnig gägga. Sila bort fimparna eventuellt i kaffefilter om ni ska spruta det med typ blomspruta. Häll i lite flytande grönsåpa och rör runt sen får ni spraya detta på trädet. Har man bladlöss på rosor eller andra blommor o buskar så är det bara att spraya dem med denna DUNDERKUR Växtligheten dör inte men det gör löss och annat elände LYCKA TILL Hälsningar ROGG

• Svar på tråden supertips till er med löss och annat elände i trädgården
  • jezzie

känner knappt någon som röker men är detta allvar skulle mn nästan kunna gå och samla lite fimpar

• ROGG
    Svar på #1
    Det är allvar och inget skämt
  • Freiya

annars funkar det ju med bara såpvatten? om man inte vill spraya gammal fimpgegga över växterna menar jag :)

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • MariaN

ja vanlig såpa och vatten funkar utmärkt, har själv provat!

• jenn06

såpa vatten fungera inte för mig,hur mycket såpa respektive vatten hadde ni??

• Rigmor Mortis

Nikotin är förbjudet för yrkesodlare pga sin giftighet. Bara såpa och vatten räckte här, ev. kan man ha i lite t-röd också.

• Freiya
    jenn06 skrev 2008-06-15 21:24:49 följande:
    såpa vatten fungera inte för mig,hur mycket såpa respektive vatten hadde ni??
    1dl  såpa till 1 liter vatten ska man tydligen ha.
    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • jackrusselltok

Jag tog köksrent på mina ;)) det verkar fungera!

• Luddvar

Tänkte också som många andra här att såpvatten utan fimprester går precis lika bra.

• Love4cats

Hmm får samla lite burkar . Men såpa funkar rätt bra också. Dock har vi fått häggspinnmal i vår blodhägg men den är inte så intressant. De väver bara tussar i den.

• ROGG
    Svar på #11
    Ibland räcker det inte med bara såpa och vatten Det vill inte knäcka det riktigt så det kommer tillbaka om och om igen. Vill man inte använda fimpvätskan så är det ju upp till var och en Men detta är i alla fall mitt tips till er som önskar ett rejält effektivt medel mot ohyran. Någon yrkesodlare är jag inte.De använder ännu starkare grejer De måste även gå kurser och få licenser för sina gifter för de är klassificerade i olika grader och är oerhört giftiga.Vi har ett företag här i närheten som säljer giftsprutsmaskiner för större yrkesodlingar Har man sett dem så tänker man sig för extra noga och sköljer både frukt och grönsaker mer än 1 gång Det ska jag lova. Läste att våra goda svenska jordgubbar sprutades i genomsnitt 6,2 gånger inför varje skörd Så det är bäst och ligga i med sköljandet!
  • Love4cats

Rogg, Jag har sett hur sprutor öser ut en massa "gott" på potatisodlingar. Jösse, de dräller ut det så jorden blir mättad. Vet inte om jag vågar mig på fimpar för det luktar så hemskt.

• ROGG
    Svar på #13
    ja det luktar värre än pesten det gör det!
  • alla signaturer upptagna

ROGG

Tack för tipset!!

Svar på tråden supertips till er med löss och annat elände i trädgården