• Anonym

Arvsrätt/äktenskapsförord

Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna fråga, men eftersom den är kopplad till juridik och barn lägger jag den här. Min sambo och jag vill gifta oss, han med 3 barn sedan tidigare och jag har inga. Vore det för hans skull hade jag aldrig funderat över äktenskapsförord eftersom pengar inte är intressant för honom, dvs han klarar sig bra själv. Däremot undrar jag om jag dör (och senare han utan att han haft en chans att använda mina pengar) och vi inte har äktenskapsförord, kan mina pengar gå till hans 3 barn? Jag har äldre släktingar som är förmögna och som inte helt orealistiskt går bort inom de närmaste åren. Jag vill inte att deras pengar ska gå till hans barn. Speciellt som hans barn inte har kontakt med sin pappa eller uppför sig bra mot honom eller mig. Han har väl rätt till en del av mina pengar och hans barn i sin tur har sin lagenliga bit av hans pengar.

Finns det någon som är insatt i hur detta med arvsrätten fungerar?

• Svar på tråden Arvsrätt/äktenskapsförord
  • Kjell2

Lite förenklat:
    Om du har pengar och sen dör utan egna barn, testamente eller äktenskapsförord kommer din man ärva pengarna.

Om sen han dör kommer de gå till hans barn.

Det här blir ofta lite krångligt och det är lätt att inte tänka på alla alternativ. Mitt råd är att ni kontaktar en jurist, t ex via er bank, för att få hjälp att reda ut allt och fixa de papper som behövs.

Lycka till!
    Kjell

• Anonym

TACK Kjell!

Detta är vad jag misstänkte, och det vill jag självklart inte ska inträffa, men det kan i värsta fall göra det.

Varför jag undrade är för att jag hade en liten aning om att mina syskon skulle kunna vara arvsberättigade. Jag vill hellre att mina syskon och deras barn ska dela på pengarna, inte hans barn. Samtidigt vill man unna sin man en liten slant och då är det testamente som gäller? Kan han ingå i mitt testamente även om vi har äktenskapsförord?

Jag har även en livförsäkring och har genom försäkringsbolaget sett till att mina anhöriga får pensionspengarna om jag försvinner. Så länge jag inte är gift går det väl till mina syskon?

Tack på förhand!

• Kjell2

TS:
    Jag är inte jurist och långt ifrån familjerättsexpert. Det här är krångligt och det är lätt att hamna fel. Prata med en riktig jurist, det kan kosta lite men vara en väl värd investering.

Du kan få många glad amatörråd, även från mig, men inte helt säker på att det blir rätt och bästa lösningen för er.

Varje familjesituation är unik och har egna önskemål. Prata med någon som verkligen kan och hjälper er att fixa riktiga papper.

/Kjell

• Hannahgbg

Jag är inte färdig jurist men ändock juriststudent som precis läst arvsrätt. Om jag inte fått totalt underkänt på förra tentan så tror jag att jag kan svara på din fråga.

förutsättningarna är alltså att du är gift och ni har inga barn, men han har "särkullsbarn" från tidigare förhållande. Du har syskon i livet.

om du inte har "bröstarvingar" (biologiska barn) är det dina föräldrar som ärver dig 50/50. Om någon av dem är död eller båda är döda går det vidare till dina syskon. Din man kommer dock att "ärva med försteg". Det betyder att han får allt du ägt och får göra vad han vill med det under sin livstid... MEN NÄR HAN DÖR kommer det som var dina pengar gå till dina syskon INTE TILL HANS BARN. Han får inte testamentera bort eller ge bort "dina" pengar till tex hans barn eller djurens vänner.

Om han skall kunna göra det krävs att ni har skrivit inbördes testamente om att han skall få äganderätt när du dör. då har han inte bara rätt att göra vad han vill under sin levnadstid utan han kan även testamentera bort dina pengar tex till sina egna barn och göra dina syskon arvlösa... så det rekomenderas inte.

Om däremot din man skulle dö först skulle hans "särkullsbarn" från tidigare förhållande ha rätt att ta ut sin del av arvet och du ärver inte med "försteg". lite elakt om tex han ägde huset ni bodde i och du mäste lösa ut barnen eller sälja huset.

Ett äktenskapsförord har en betydelse när det kommer till arv men den är olika stor om det är du eller din man som går bort först.

Jaja... jag försökte förklara... hoppas att det gav lite klarhet, om du undrar ngt mer är det bara att fråga. Svarar gärna på basics så slipper du iaf slänga de pengarna efter en jurist.

• Anonym

Tack för svar!!

Jag har faktiskt ett par frågor till om du orkar och har tid att svara.

Kan man på något vis ordna så att även jag ärver honom med försteg, eller kan "rädda" min del av ägodelarna vi har tillsammans från hans barn om HAN går bort. Det skulle svida så oerhört om vi byggt upp ett liv tillsammans och hans barn (som inte ordnar upp en minsta sak i sina liv) kommer och tar vårt/mitt hus.

Eller kan man göra en "blockering" så att inte någon av oss kan ärva den andra med försteg?

Hoppas du förstår vad jag menar.

• Hannahgbg

det finns två möjligheter:
    1. hans barn kan göra ett "arvsavstående". De kan alltså FRIVILLIGT säga att "självklart ska du inte behöva ge oss vårt arv nu kära styvmor utan vi tar vår del när även du har dött". de väntar alltså på sin arvrätt tills du dött och då blir det likadant som om barnen var era gemensamma-du ärver med försteg.

2. bröstarvingar har en sk laglott som är halva arvslotten. vi tar ett exempel. maken har 100 000. detta ska delas på 2 barn. 50 000 var (arvslott). Barnen har rätt till sin laglott dvs 25 000 är de garanterade var, men resterande 50 000 kan han testamentera till dig rakt av utan att barnen kan göra anspråk.
    så maximalt kan han testamentera bort hälften av vad han äger till dig, och resten får barnen dela på.

Jag förstod inte vad du menade med blockering så att ingen kan ärva med försteg... förklara är du snäll

• annbom

Du har fått ganska bra svar men man kan också testamentera till den andre att den får ha egendommen tills han dör och sedan ska någon annan ta efterarv när han i sin tur dör.
    Det finns en väldigt bra bok om just arv som Margareta Brattström och Anna Singer har skrivit. Den heter rätt arv och är utgiven på iustus förlag. Jag råder dig att låna den och läsa på hur du vill ha det, boken är väldigt pedagogisk. Sedan tycker jag att du ska kontakta en jurist och skriva ett testamente så att ni får det som ni vill ha det. Det är viktigt att ett testamente är skrivet på rätt sätt, annars kan det bli ogiltigt helt eller till vissa delar. Bankerna brukar hjälpa till med det och kostar ca 1000kr.

• Hannahgbg
    annbom skrev 2008-06-11 11:47:35 följande:
    Du har fått ganska bra svar men man kan också testamentera till den andre att den får ha egendommen tills han dör och sedan ska någon annan ta efterarv när han i sin tur dör.
    om inte något testamenta är upprättat kan särkullsbarnet ta ut hela sitt arv (arvslott) direkt

Om man har testamenterat bort hälften av sina tillgångar har särkullsbarnen rätt att dela resten och därmed få ut sin laglott direkt.

om man skulle testamentera bort allt, eller mer än hälften blir testamentet ogiltigt i den delen då särkullsbarnet har RÄTT till sin laglott och den går före testamente... man får inte testamentera bort mer än att laglotterna täcks.

så det är omöjligt att testamentera bort särkullbarnens laglotter till sin fru. detta är bara möjligt med genensamma barn genom förstegsregeln
  • Kjell2

TS:
    Ett sätt, inget jag rekomenderar dock, är att din man, genom ett äktenskapsförord, skriver över alla sina tillgångar på dig. Det finns då ingeting hans barn kan ärva då han inte äger någonting.

Vid en eventuell skiljsmässa kommer du då ta allt och han ingeting. Kul för dig men.....

Det finns kanske någon juridsikt problem med det här jag inte känner till så jag kan inte garantera att allt stämmer till 100%.

Mitt råd kvarstår, framförallt då ni har säkullsbarn och företag, prata med en jurist.

/Kjell

• annbom

Jag är redan färdig jurist och vet redan detta. Jag fyllde bara i det du hade skrivit och naturligtvis kan hennes man inte testamentera mer än hälften av sin del, men den delen kan har testamentera med fri förfoganderätt till henne så barnen får ut resterande del när hon dör. Hon kan däremot testamentera hela sin del till honom med fri förfoganderätt och sedan får hennes syskon/syskonbarn ta efterarv.

TS: Ett bra tips på hur man kan gå runt lagstiftningen just vid arv är att du äger det mesta vid äktenskapet och att du ser till att det du ärver ska vara villkorat "enskild egendom". Vid ett eventuellt frånfälle av din man så har du rätt att behålla din egendom och hans egendom ärvs av barnen. Det är endast den efterlevande som har rätt att välja det. Ärver du mer villkoret att egendomen ska vara din enskilda så är den det både vid separation och dödsfall. Även om du äger egendomen under ert äktenskap så ska det delas vid en eventuell separation så din man behöver inte känna att han kan bli blåst.

Hannahgbg skrev 2008-06-11 12:48:23 följande:
    om inte något testamenta är upprättat kan särkullsbarnet ta ut hela sitt arv (arvslott) direktOm man har testamenterat bort hälften av sina tillgångar har särkullsbarnen rätt att dela resten och därmed få ut sin laglott direkt.om man skulle testamentera bort allt, eller mer än hälften blir testamentet ogiltigt i den delen då särkullsbarnet har RÄTT till sin laglott och den går före testamente... man får inte testamentera bort mer än att laglotterna täcks.så det är omöjligt att testamentera bort särkullbarnens laglotter till sin fru. detta är bara möjligt med genensamma barn genom förstegsregeln
  • Hannahgbg

Ja men då menade vi samma, missupptattade och trodde du menade även laglotten. :)

annbom skrev 2008-06-11 14:32:59 följande:
    Jag fyllde bara i det du hade skrivit och naturligtvis kan hennes man inte testamentera mer än hälften av sin del, men den delen kan har testamentera med fri förfoganderätt till henne så barnen får ut resterande del när hon dör. Hon kan däremot testamentera hela sin del till honom med fri förfoganderätt och sedan får hennes syskon/syskonbarn ta efterarv.
Svar på tråden Arvsrätt/äktenskapsförord