• Birsen

Magnolia träd...

Fick en magnolia träd av mamma och vet inte var jag ska ha den. Min man vill plantera den på en liten kulle som jag har i trädgården. Det kommer nog bli snyggt men grejen är den att väldigt nära denna lilla kulle så har vi ett plommonträd...Tror ni det kommer va för tätt mellan träden?

Nu är ju plantan så liten men om några år????

• Svar på tråden Magnolia träd...
  • Stellata

Jätte svårt att säga om det blir för tätt, magnolior kan variera mkt i storlek allt från mindre buskar till stora träd. Kolla upp vad det är för sort och googla det ....

• Birsen

Tack för ditt svar Stellata. Den heter magnolia soulangiana och den blir ju inte så liten. Har bild i min blogg på den   http://birsen.blogg.se/. Min man har redan planterat den men kanske ska byta plats nu när den är liten...

• sanna77

Jag kikade i din blogg. Jag tror att ni ska flytta den, men det är lite svårt att se avstånd på bilden. Plommonträd blir olika stora. Vårt Opalträd är gigantiskt (8m i diameter efter 50 år), medan Viktoriaplommonet är lite mindre. Försök att sätta magnolian på det mest vindskyddade, och varmaste stället du har i trädgården. Bladen tål inte blåst så bra, och blommorna kan ta skada av frosten om man har otur. Om du får magnolian att trivas så kommer den att växa bra och vara till stor glädje i många, många år, och då lär den bli stor.

• Birsen

Sanna77...Tack snälla för svaren...Man är ju nybörjare när det gäller trådgården. har bott i huset bara nån månad. Har inte haft hus innan.
    Den ska vi byta plats på med det samma. Ska lägga in nya bilder sen när det är klart.

Svar på tråden Magnolia träd...