• mamarazzi

Upprepade missfall - vad ska jag fråga läkaren om?

Har mitt 3:e missfall sen i december
    * vecka 5
    * vecka 9 (MA)
    * vecka 5

Har en dotter på 2,5 år och innan henne hade jag ett ma
    * vecka 12 (MA)

Nu har jag fått tid till en läkare på måndag. Vad ska jag fråga efter? Ultraljud? Prover? Hjälp mig!!

• Svar på tråden Upprepade missfall - vad ska jag fråga läkaren om?
  • Me o Mike

är du nu gravid igen då eller?? Eller ska du påbörja en utredning?

• Habaladabala

Jag och flera andra som haft upprepade mf har fått progesteron och trombyl som behandling mot mf.
    Inte alla läkare som använder det men du kan ju fråga.

Jag fick 3 mf, fjärde gången jag blev gravid fick jag progetseron och trombyl och nu har jag en liten tjej på 2,5 månad.

Lycka till!!

Elisas stolta mamma!
  • mamarazzi

MulleNuh: Nä jag är inte gravid nu igen utan ska på återbesök efter missfall.

Tjejjjen: I vilka veckor hade du dina missfall? Kan tänka mig att eftersom 2 av mina missfall varit så tidiga så kommer de säga "de räknas inte som missfall" "tidiga missfall är ju sååå vanliga" "ja men du har ju fått ett friskt barn då är ju allt som det ska"

• Habaladabala
    mamarazzi skrev 2008-06-10 15:07:17 följande:
    MulleNuh: Nä jag är inte gravid nu igen utan ska på återbesök efter missfall.Tjejjjen: I vilka veckor hade du dina missfall? Kan tänka mig att eftersom 2 av mina missfall varit så tidiga så kommer de säga "de räknas inte som missfall" "tidiga missfall är ju sååå vanliga" "ja men du har ju fått ett friskt barn då är ju allt som det ska"
    Mina var oxå tidiga. v5-7 ungefär.
    Jag gick hos en privat gyn. Jag står i kö för mf-utredning inom landstinget men det verkar inte bli nån undersökning. har stått i kö nu i 1,5 år ungefär, inte ens hört nåt från dem. Blir privat gyn i fortsättningen oxå!
    Elisas stolta mamma!
  • mamarazzi

Tjejjjen: okej jag borde kanske ringa någon privat också... Får väl vänta vad de säger på måndag kanske.

• Görling

Tjejjen; Tycker det verkar märkligt att du har stått i kö för MF utredning så länge - var bor du? Efter 3 MF ska man ju ha rätt till utredning. Vårdgarantin säger att man inte ska behöva vänta i mer än högst 3 mån. Jag fick en tid två månader efter mitt senast MF (jag bor i Göteborg) men orsaken var att de ville att det skulle gå två mensperioder(för att kunna kolla om felet är i livmodern, med koksaltlösning och då måste man vara läkt). Svaren på proverna kan däremot dra ut på tiden, främst kromosomanalysen tar tydligen tid. Jag har väntat i åtta veckor snart, det känns som en hel evighet.

Mamarazzi; Många har lagt in sina MF -utredningar på detta forumet - så kolla runt så hittar du båda i privat regi och landstingets. Vad jag förstår så gör de inte någon särskilt omfattande utredning inom landstinget, men det är kanske en början. Många får inget svar alls, bara att man har haft otur, så kan det ju kanske vara i ditt fall som har barn sedan tidigare. Lycka till!

Svar på tråden Upprepade missfall - vad ska jag fråga läkaren om?