• La Rose

Nej vad besviken jag blev! *jordnötssås*

Älskar, ÄLSKAR, att äta jordnötssås med klibbigt ris och bestämde mig för att prova att göra det hemma. Resultat: Riset blev inte klibbigt och jordnötssåsen smakar som en trist, blek kopia av den man äter ute Annars tycker jag det brukar gå hyfsat lätt att kopiera thaimat och göra hemma men det här blev inte alls bra.

• Svar på tråden Nej vad besviken jag blev! *jordnötssås*
  • Jessie74

Va trist Vi gjorde jordnötsås hemma som blev kanongod!! Först smakade den lite tråkigt men vi tog extra jordnössmör och mer kryddor. Prova igen och modda receptet lite

Ang riset, vad tog du för sort?

• La Rose
    Jessie74 skrev 2008-06-10 15:42:30 följande:
    Va trist Vi gjorde jordnötsås hemma som blev kanongod!! Först smakade den lite tråkigt men vi tog extra jordnössmör och mer kryddor. Prova igen och modda receptet lite Ang riset, vad tog du för sort?
    Jasminris. Trodde det var det som skulle bli klibbigt (använder fullkornsris annars) men det blev det inte...
    Ska prova att ha mer jordnötssmör och krydda, den smakade verkligen knappt någonting!
    Du har inte lust att dela med dig av det receptet ni använde?
  • M C Catta

La Rose skrev 2008-06-10 15:55:24 följande:

Jasminris. Trodde det var det som skulle bli klibbigt (använder fullkornsris annars) men det blev det inte...Ska prova att ha mer jordnötssmör och krydda, den smakade verkligen knappt någonting!Du har inte lust att dela med dig av det receptet ni använde?
    Prova basmatiris, mycket godare tycker vi.
  • HiLaL

Om du ska ha klibbigt ris så häll i lite mer vatten, har haft en kock som va asiatisk. Vi fick hela tiden göra riset :) , om man vill ha en riktigt ris som ska lukta gott och passande för asiatisk rätt så ska det vara jasminris. Lykca till...

• Andreas tjej
    Jessie74 skrev 2008-06-10 15:42:30 följande:
    Va trist Vi gjorde jordnötsås hemma som blev kanongod!! Först smakade den lite tråkigt men vi tog extra jordnössmör och mer kryddor. Prova igen och modda receptet lite Ang riset, vad tog du för sort?
    Har du receptet till din jordnötssås?
  • Jessie74

Det var sambon som fixade såsen men jag tror det var det här receptet

Ingredienser:

1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    1 msk smör- & rapsolja
    1/2 dl jordnötssmör, gärna crunchy (ta mer!!!)
    2 1/2 dl kokosmjölk
    2 msk sweet chilisås
    2 msk soja

Skala och hacka lök och vitlök. Fräs den mjuk i smör- & rapsolja i en kastrull utan att den får färg. Tillsätt jordnötssmör, kokosmjölk, sweet chilisås och soja. Låt såsen sjuda ca 3 minuter. Om du vill ha en slätare sås kör den i mixern till önskad konsistens. Tyckte först den var lite smaklös men efter att ha haft i mer chilisås så blev den kanon!

Hoppas ni får till det

• Ellasario

Jasminris _blir_ klibbigt..... Ett annat tips är att skölja det ordentligt innan men ifall man kokar det med dubbel mängd och tar av det ifrån värmen i bra tid så blir det alltid bra för mig i alla fall :)

• La Rose
    Jessie74 skrev 2008-06-11 08:01:35 följande:
    Det var sambon som fixade såsen men jag tror det var det här receptetIngredienser:1 gul lök2 vitlöksklyftor1 msk smör- & rapsolja1/2 dl jordnötssmör, gärna crunchy (ta mer!!!)2 1/2 dl kokosmjölk2 msk sweet chilisås2 msk sojaSkala och hacka lök och vitlök. Fräs den mjuk i smör- & rapsolja i en kastrull utan att den får färg. Tillsätt jordnötssmör, kokosmjölk, sweet chilisås och soja. Låt såsen sjuda ca 3 minuter. Om du vill ha en slätare sås kör den i mixern till önskad konsistens. Tyckte först den var lite smaklös men efter att ha haft i mer chilisås så blev den kanon!Hoppas ni får till det
    Tack! Det låter som att det kan bli mkt godare än mitt, det var bara kokosmjölk, jordnötssmör, soja, röd curry och farinsocker...
    Ska prova ditt recept!

Och tack för tipsen om riset! Nu när jag tänker efter så sköljde jag nog aldrig av det innan jag kokade *skäms*
  • skogstjejen19

Jag har ett bra recept

200gram jordnötter
    2 vitlöksklyftor
    halv gullök
    socker
    rödcurrypasta (gärna handlad på taibutik)
    kokosmjölk en burk hmm 2dl kanske
    olja

hacka vitlöksklyftorna fint, lika så löken
    låt dom ligga och puttra i lite olja (lite olja)
    ha i en nypa strösocker, inte mycket bara lite.
    ha i rödcurrypasta var försiktig om du köpt riktig, har du köpt på ica är det bara att ha i, låt de fräsa ihop kortstund.
    häll ner kokosmjölken, låt allt detta puttra gärna 40 min
    medans kan du hacka jordnötterna i matberedare, i den storlek du önskar,
    ha ner jordnötterna när du tröttnat på att vänta låt det puttra en liten stund, inte för länge då kommer oljan ur nötterna och det finns risk att såsen skär sig.
    vill ni ha starkare ha i mer currypasta

ät och njut.

Svar på tråden Nej vad besviken jag blev! *jordnötssås*