• Alexandra88

Kjejsarsnitt? vem pratar man med?

Jag vill göra kjejsarsnitt är rädd att födda vaginalt eller ja jätte rädd att födda vaginalt. Vem ska man prata med om detta? Är det barnmorskan som gör Ultraljudet eller Barnmorskan man går till och mätter magen och hör på hjärtljudet och pratar med? Jag är inne i vecka 21 nu så kanske är lägge att börja snacka med någon?

• Svar på tråden Kjejsarsnitt? vem pratar man med?
  • Alexandra88
    ludenben skrev 2008-06-10 20:20:21 följande:
    jag försöker inte heller få dig att ändra dig men att få magen uppskuren är en större grej än att föda vaginalt. Om du spricker under vaginala gör det ont till det är läkt men ett snitt tar mycket längre tid innan. Du är helt avskuren i magmusklerna och risken för infektioner i snittet finns med och att det inte läker som det ska. Det finns bra med smärtlindring, EDA tex för en vaginal förlossning. Det är ingen liten operation, ett snitt. Jag har aldrig upplevt nåt som vart i närheten av den smärtan som jag upplevde när bedövningen släppte. Det finns personal i vården som är jätteduktiga på att hjälpa förlossningsrädda. Hjälper det inte och du tror att snitt är det enda rätta, självklart ska du ha det. Men vill bara förbereda dig på att smärtan kommer med besked efter barnet är fött.
    Jo det vet jag men man får väl bedövnig eller sånt smärtstillande efter snittet med??
    Jag ska snacka med min BM och se vad det finns och snacka igenom det.
  • siamusen
    Alexandra88 skrev 2008-06-10 20:24:16 följande:
    Jo det vet jag men man får väl bedövnig eller sånt smärtstillande efter snittet med??Jag ska snacka med min BM och se vad det finns och snacka igenom det.
    Ja, det far du. Jag har gjort 2 snitt, ska göra tredje i september. Smärtan efterat är individuell.

Prata med din bm som kommer skicka vidare dig till spec-bm eller en lâkare
  • ludenben

ja men den tar bara bort det värsta. Det är sprutor med tex ketogan, det får man några dagar efter snittet och det gör svinont i allafall. När du åker hem (blev utskriven på 3:e dagen men sonen var inskriven på neo) så får du med dig smärtan och då har du panodil att ta. Jag kunde inte vända mig i sängen på flera veckor och tiden efter snittet kunde jag endast ligga på rygg. När jag skulle på toa fick jag "ramla" ner på toastolen som hästar gör när de lägger sig när jag skulle resa mig fick jag ta tag i nåt och dra mig upp. Musklerna är ju avskurna så du kan inte ens krysta när du ska skita. Det är inge roligt alls. Men har man sån rädsla man inte kan arbeta bort är det bättre för barnets säkerhet att välja snitt, självklart. Inget fel i det. Jag ska ta det nästa gång men man får vara beredd på att det är besvärligt efteråt. Prata med din bm tycker jag. Berätta hur du känner och är du helt säker på din sak, du vill ha snitt så ska du stå upp för det naturligtvis och kämpa för att få det.

Alexandra88 skrev 2008-06-10 20:24:16 följande:
    Jo det vet jag men man får väl bedövnig eller sånt smärtstillande efter snittet med??Jag ska snacka med min BM och se vad det finns och snacka igenom det.
  • Milia L

Du ska prata med din BM. Det gjorde jag och hon skickade en remiss vidare till en annan BM så vi fick komma på förlossningssamtal. Nu ska hon prata med läkaren så får vi se vad han sagt nästa gång vi kommer dit.

• Alexandra88
    ludenben skrev 2008-06-10 20:31:16 följande:
    ja men den tar bara bort det värsta. Det är sprutor med tex ketogan, det får man några dagar efter snittet och det gör svinont i allafall. När du åker hem (blev utskriven på 3:e dagen men sonen var inskriven på neo) så får du med dig smärtan och då har du panodil att ta. Jag kunde inte vända mig i sängen på flera veckor och tiden efter snittet kunde jag endast ligga på rygg. När jag skulle på toa fick jag "ramla" ner på toastolen som hästar gör när de lägger sig när jag skulle resa mig fick jag ta tag i nåt och dra mig upp. Musklerna är ju avskurna så du kan inte ens krysta när du ska skita. Det är inge roligt alls. Men har man sån rädsla man inte kan arbeta bort är det bättre för barnets säkerhet att välja snitt, självklart. Inget fel i det. Jag ska ta det nästa gång men man får vara beredd på att det är besvärligt efteråt. Prata med din bm tycker jag. Berätta hur du känner och är du helt säker på din sak, du vill ha snitt så ska du stå upp för det naturligtvis och kämpa för att få det.
    jag känner ju verkligen för ett snitt och vill det. Men ska snacke med min BM och se
  • Alexandra88

Milia L skrev 2008-06-10 20:33:29 följande:

Du ska prata med din BM. Det gjorde jag och hon skickade en remiss vidare till en annan BM så vi fick komma på förlossningssamtal. Nu ska hon prata med läkaren så får vi se vad han sagt nästa gång vi kommer dit.
    Okej men vill du göra KS eller?
  • ludenben

ja självklart ska du då välja det lycka till och hoppas att du får en fin förlossning hur du än föder

Alexandra88 skrev 2008-06-10 20:33:39 följande:
    jag känner ju verkligen för ett snitt och vill det. Men ska snacke med min BM och se
  • Alexandra88
    ludenben skrev 2008-06-10 20:37:44 följande:
    ja självklart ska du då välja det lycka till och hoppas att du får en fin förlossning hur du än föder
    hehe :) man får ju någon bedövning i vart får man den någonstans? också ska man ha kateter :S det känns också lite läskigt men om man sätter in katetern efter bedövningen känns det då?
Svar på tråden Kjejsarsnitt? vem pratar man med?