• gohappy

Sonen är närsynt, ögonläkaren anser att det inte behövs glasögon!

Halloj!
    Var i dag med sonen på S:t Erik ögonsjukhus där det konstaterades att han är närsynt med -3.0 på båda ögonen, dom säger att det är gränsfall för glasögon!? Dom säger att barn inte har samma behov av att se långt så dom tyckte att jag skulle avvakta i 6 månader med galsögon, jag tacklade läkaren och fick remiss till glasögon för jag anser att han kanske lära sig saker fortare tex lär sig gå OM HAN KAN SE VART HAN GÅR....upprörd???? ...bara början!
    Nu undara jag om det är NORMALT att barn med 3.0 på dåda ögonen inte ska ha glasögon!
    Jag frågade tillochmed om ett "friskt" fullgånget barn har 3.0 eller dyl, nej fick jag till svar dom är oftast översynta!
    Blir så j......vla trött på att behöva kämpa för allt!
    Ursäkta var tvungen att vräka ur mej lite.
    Men som sagt är det någon som är mer påläst på området än jag som kan ge mej guidning om jag ska skaffa glasögon eller kan läkaren mot min förvåning ha rätt?
    //S & M

• Svar på tråden Sonen är närsynt, ögonläkaren anser att det inte behövs glasögon!
  • studentbruttan29

hur gammalt är barnet?

• NorrVimpel

Varför skulle du misstro ögonläkaren? Nu fick du remiss ändå, så då är det väl bara att skaffa glasögon, om du inte vill ta rådet att vänta i ett halvår.

• gohappy

Barnet är 2år..Jag tycker att hon sa så motsridiga saker...som att det kan bli bättre eller sämre. Och sen att normalt så är barn översynta i hans ålder.Hon sa tillochmed att det var gränsfall för glasögon..har man själv glasögon så vet man hur risigt man ser om man har ca-2.0

• studentbruttan29

då kan ögonläkaren ha rätt, har hört detta en del gånger förut då det hänt några av mina närmsta vänner och deras barn. Oroa dig inte.

• Minda

Min Anton (ds) är översynt med runt 3.0 på varje öga och han är 3 år nu. Han har heller inte fått glasögon, hans optiker tycker att det kan vänta till han kommer närmare i skolåldern. Jag har inte brytt mig om att fundera så mycket på det, eftersom han absolut inte verkar påverkad av det.

• gohappy
    studentbruttan29 skrev 2008-06-10 21:22:54 följande:
    då kan ögonläkaren ha rätt, har hört detta en del gånger förut då det hänt några av mina närmsta vänner och deras barn. Oroa dig inte.
    Har dessa barn även varit prematurer och under utredning för försenad utveckling?
  • gohappy
    Minda skrev 2008-06-10 21:23:44 följande:
    Min Anton (ds) är översynt med runt 3.0 på varje öga och han är 3 år nu. Han har heller inte fått glasögon, hans optiker tycker att det kan vänta till han kommer närmare i skolåldern. Jag har inte brytt mig om att fundera så mycket på det, eftersom han absolut inte verkar påverkad av det.
    Då innebär det att Anton ser dåligt på nära håll och bra på långt?
  • Krabbolina

får man glasögon försvagas oftast ögat och man får sämre syn. Använder man inte glasögon kan man "träna" upp synen och eftersom ditt barn växer så kommer sannerligen synen och att ändras.

Jag hade avvaktat med glasögon.

• knäppisen

Jag har av sonens ögonläkare fått lära mej att barn ser sämre än vuxna, både på långt och nära håll och därför så accepterar man en viss närsynthet o översynthet utan att korrigera. Vet inte om hon har rätt men det låter rimligt. Sonen är översynt och för barn i hans ålder (16 mån) gick gränsen att korrigera på 4 nånting om jag minns rätt.

• gohappy
    knäppisen skrev 2008-06-10 21:29:50 följande:
    Jag har av sonens ögonläkare fått lära mej att barn ser sämre än vuxna, både på långt och nära håll och därför så accepterar man en viss närsynthet o översynthet utan att korrigera. Vet inte om hon har rätt men det låter rimligt. Sonen är översynt och för barn i hans ålder (16 mån) gick gränsen att korrigera på 4 nånting om jag minns rätt.
    Jo hon sa att det var gränsfall, jag frågade om 3.0 var en säker siffra och det var det inte utan det kunde även vara +0,5 till eller 0,5- =-2.5 till -3.5.Han har även skelat när han var mindre så vi ska till en ortoptist men det skulle ta 3 månader innan vi fick tid, det protesterade jag också emot och då skulle jag få en snabbare tid!
  • studentbruttan29

Nej, det var det iofs inte..men visste inte ögonläkaren att ditt barn var event. försenad i utveckling och fötts för tidigt?

För isf har jag sett barn i 2-årsåldern med glasögon tjocka som "colabottnar" (detta var på 90-talet), dessa hade fått diagnoser som bl.a. downs syndrom

• gohappy
    studentbruttan29 skrev 2008-06-10 21:39:03 följande:
    Nej, det var det iofs inte..men visste inte ögonläkaren att ditt barn var event. försenad i utveckling och fötts för tidigt?För isf har jag sett barn i 2-årsåldern med glasögon tjocka som "colabottnar" (detta var på 90-talet), dessa hade fått diagnoser som bl.a. downs syndrom
    hon inledde samtalet med att hon såg att han var för tidigt född och att hans remiss var lite luddigt skriven!
  • studentbruttan29

jag tror du ska lita på ögonläkaren, men ändå googla runt lite på internet om detta...

• gohappy

Jag har bestämt mej för att kontakta min sons överläkare som skrev remissen och bolla med henne, hon bör veta ang övriga omständigheterna kring sonen om han ska ha glasögonen..

• studentbruttan29

det låter vettigt i mina öron..

• downismor

Min dotter Alice 3 år fick glasögon för ett tag sedan. Hon är översynt och har +5,5 och +6,5. Jag frågade i fall hon såg jätte dåligt och fick svaret att barn anpassar ögonen och just översynthet inte påverkar dem så mycket men att med glasögonen kommer hon se mer detaljer. Jag tänkte såklart först att hon ser ju super dåligt eftersom jag själv är närsynt och har -6.5 och -7,5 men det är inte riktigt samma sak då. Lite svammligt men hoppas du förstår vad jag menar. Lycka till i alla fall. 

Svar på tråden Sonen är närsynt, ögonläkaren anser att det inte behövs glasögon!