• velicious

unga gravida, hur gör ni? (ekonmin)

1. Vilka av er är under 20 och är gravid/planerar graviditet?
    2. Har ni jobbat innan graviditet? Ni som inte har, far ni pengar av nagot? ex. soc,f-kassa mm?

Jag har läänge tänkt pa att skaffa barn =) men har aldrig jobbat= inga pengar om man blir gravid(?)Nu har jag precis fatt jobb, 3. men hur pass länge maste man arbeta för att fa bidrag,pengar mm ?

• Svar på tråden unga gravida, hur gör ni? (ekonmin)
  • LjubaviMoja

Jag fick mitt första barn när jag var 17 och soc hjälpte mig ett tag.Sedan fick min dåvarande sambo jobb. När jag blev 20 gick jag på komvux är nu klar med den utbildningen och väntar mitt andra barn som beräknas att komma augusti.

• Prettypink

Har du studielån nu då? Kommer ni att leva på din sambos lön när barnet kommer? *Nyfiken*:)

Hot Mama211 skrev 2008-06-10 23:40:00 följande:

Jag fick mitt första barn när jag var 17 och soc hjälpte mig ett tag.Sedan fick min dåvarande sambo jobb. När jag blev 20 gick jag på komvux är nu klar med den utbildningen och väntar mitt andra barn som beräknas att komma augusti.
  • LjubaviMoja
    Prettypink skrev 2008-06-10 23:47:59 följande:
    Har du studielån nu då? Kommer ni att leva på din sambos lön när barnet kommer? *Nyfiken*:)Hot Mama211 skrev 2008-06-10 23:40:00 följande:
    Min studielån tog slut i maj nu har jag soc fram till augusti sen blir det FP. Min nuvarande man börjar jobba i september.
  • NathalieAndersson

Fick mitt förat när jag var 18 och sambon jobbade så vi klarade oss fint Jag fick lägsta mammapengen
    Väntar nu andra med bf 1 aug och tar studenten på fredag och har inte jobbat, så kommer få lägsta mammapeng denna ggn också, men sambom jobbar och tjänar bra så vi kommer att klara oss med två

Har inte gått på soc eller andra bidrag(mer än barnbidraget då)

*¨`·» Liam 060228 *¨`·» Liten på väg BF 080801
  • strongenough

Jag fick min när jag var 17. Jag bodde först hemma och sedan när sonen var 10 mån flyttade jag och gick går nu på soc. Till hösten börjar jag högskola och kommer förhoppningsvis in där.

Skulle aldrig planera att gå på soc och det gjorde jag inte heller. Det är inget drömläge!

• NathalieAndersson

Man har alltid rätt till lägst beloppet om man inte har jobbat något. detta ligger på 180 kr om dagen före skatt

För att arbeta upp din SGI ska du ha jobbat 6 månader-240 dagar under ett år. Då kommer din SGI grundas på din lön och du får 80 procent av lönen

• Prettypink

SGI? Vad är det? Är ny vad gäller detta, kan inte alla förkortningar:)

• LjubaviMoja
    ilgott skrev 2008-06-10 23:57:44 följande:
    Fick mitt förat när jag var 18 och sambon jobbade så vi klarade oss fint Jag fick lägsta mammapengenVäntar nu andra med bf 1 aug och tar studenten på fredag och har inte jobbat, så kommer få lägsta mammapeng denna ggn också, men sambom jobbar och tjänar bra så vi kommer att klara oss med två Har inte gått på soc eller andra bidrag(mer än barnbidraget då)
    Du har väl tänkt att börja jobba själv oxå så småningom? Undrar bara för att jag peronligen inte hade klarat av att leva på mannen hela livet. Därför gick jag klart min utbildning och ska så snart jag kan ut och jobba.
  • NathalieAndersson

Klart jag ska ut och jobba men jag bidrar ju med pengar nu även om det inte ärmycket. ligger runt 4000
    Första barnet var inte planerat men lika välkommet. Det andra var fullt planerat och jag ska plugga till hösten, läsa  på distans och kommer få 8000 i månaden med föräldradagar fre-söndag.
    Så till nästa sommar ska jag söka jobb och sambon vara hemma

Jag går ut på fredag och eftersom jag är gravid i v 33 så är det svårt att få jobb och onödigt attsäöka nu eftersom jag ska vara hemma i ett år.

Hot Mama211 skrev 2008-06-11 00:03:44 följande:
    Du har väl tänkt att börja jobba själv oxå så småningom? Undrar bara för att jag peronligen inte hade klarat av att leva på mannen hela livet. Därför gick jag klart min utbildning och ska så snart jag kan ut och jobba.
  • NathalieAndersson

jag skulle inte palla med att bli en hemmafru, det har jag sagt till sambon redan
    Vill jobba och tjäna egna pengar också, men just nu är det ite svårt. sjukskriven för hotande förtidsbörd så det finns inte mkt att göra

Svar på tråden unga gravida, hur gör ni? (ekonmin)