• NeA 84

piercing i tungan frågor.....

jag har velat ha en piercing i tungan i mååånga år. vågade liksom aldrig, så jag gjore i läppen ist. men nu tror jag att jag har bestämt mig att äntligen göra den i tungan.
    men jag undrar lite....

vet att det gör ont, men gör de DÖ ONT????
    blir man mycket svullen efter å hur länge är man svullen?
    kan man äta vanlig mat? (hört att man bara kan äta yoghurt...)
    hur lång tid tar de för de att läka ca?

ni kan svara utifrån hur det var med er
    hoppas jag vågar göra de nu bara....hehe

Adam 02 Gabriel 05
  • Svar på tråden piercing i tungan frågor.....
  • meic

vet att det gör ont, men gör de DÖ ONT???? Det gör inte ont alls att göra den, efteråt kan man ha ont, men det är bara att ta och krossa lite is och gå och suga på.

blir man mycket svullen efter å hur länge är man svullen? Väldigt individuellt hur mkt och hur länge, men som sagt isen underlättar mycket! De flesta tycker att den känns läkt på ca 5 dagar (men det är den ju inte, men man märker inte av den på samma sätt längre.)
    kan man äta vanlig mat? (hört att man bara kan äta yoghurt...) Du kan äta vanlig mat, men inte stark mat, och så ska du vara försiktig när du tuggar så du inte råkar bita i staven. Det är viktigt att du sköljer noga efter att du ätit.

hur lång tid tar de för de att läka ca? Det kommer kännas läkt snabbt, men sen mellan 3-5 veckor innan det är läkt och du kan byta till en kortare stav.

• Lejra

Jag har inte i tungan själv så jag kan inte svara på hur ont det gör... Min man gjorde en piercing i tungan utan att berätta det för mig, han skulle överraska mig, det var bara det att jag hörde att något var fel när han ringde, för han kunde i princip inte prata! Första veckan åt han bara flytande eller barnmat eftersom det var så fin fördelat!

• NeA 84

nån mer som kan svara?

jag har defenitivt bestämt mig nu att pierca tungan! men måste vänta tills hon som gör det kommer till stan....bor i en liten stad, å det kommer en tjej till smycka då och då som piercar

Adam 02 Gabriel 05
  • mrs Elliott

Det blir det dummaste du har gjort tro mig.Dina tänder kommer att spricka.Det är ett av de värsta sakerna man kan göra.Fråga din tandläkare.De får ständigt fixa tänder på de som har haft piercing.
    "Folktandvården slår nu larm om att piercingringar, i tunga och läpp, ger allvarliga skador på tänderna. I värsta fall kan tänder ramla ut!

- Alla som har piercing får skador på framtänderna, säger tandläkare Rita Christidis som är orolig för att ungdomar kan bli tandlösa.

Nu ser tandvården konsekvenserna av att allt fler ungdomar har en piercingring i munnen. Folktandvården varnar därför att piercing ger allvarliga skador på tänderna.

- Jag ser i mitt arbete att alla med piercing har skador på framtänderna, säger Rita Christidis, tandläkare på Folktandvården. Emaljen blir skadad, men jag har också märkt att piercing kan leda till så kallad intern resorbtion, alltså att tänderna förintar sig själva från insidan, vilket kan leda till att tänder lossnar."

• mrs Elliott

Från en blogg:Hej hej! Jag piercade tungan när jag var 18 och tog ut den 4 år senare. Då hade den förstört 2 av mina tänder utan min vetskap eftersom det inte syns på utsidan av tänderna. Jag hade aldrig nånsin "lekt" med den eller slagit i den mot tänderna. Detta hade alltså hänt succesivt under 4 år. Nu betalar jag määäängder varje gång jag är hos tandläkaren eftersom jag måste gå på paradontologi-avdelningen, alltså avdelningen för tandlossning! Jag kan bara säga att det är inte roligt för plånboken då eftersom det är dubbelt så dyrt som vanliga tandläkarbesök och man blir kallad oftare och det är heller inte roligt att dela väntrum med pensionärer som har tandlossning. Mitt tips, pierca någon annanstans eller inte alls. tänder är inte kul att förstöra... Tack för mig! Ps. Catya, din blogg är helt sjuk! På det fantastiska sättet! ;) Ds. /A

• Nightswimmer

mrs Elliott skrev 2008-06-11 14:09:28 följande:

Från en blogg:Hej hej! Jag piercade tungan när jag var 18 och tog ut den 4 år senare. Då hade den förstört 2 av mina tänder utan min vetskap eftersom det inte syns på utsidan av tänderna. Jag hade aldrig nånsin "lekt" med den eller slagit i den mot tänderna. Detta hade alltså hänt succesivt under 4 år. Nu betalar jag määäängder varje gång jag är hos tandläkaren eftersom jag måste gå på paradontologi-avdelningen, alltså avdelningen för tandlossning! Jag kan bara säga att det är inte roligt för plånboken då eftersom det är dubbelt så dyrt som vanliga tandläkarbesök och man blir kallad oftare och det är heller inte roligt att dela väntrum med pensionärer som har tandlossning. Mitt tips, pierca någon annanstans eller inte alls. tänder är inte kul att förstöra... Tack för mig! Ps. Catya, din blogg är helt sjuk! På det fantastiska sättet! ;) Ds. /A
    Det där är väl högst individuellt ändå! Jag har nu haft min tungpiercing i 10 år - gjorde den i mars 1998 - och inte skadat tänderna över huvud taget. (Ja, jag ber min tandläkare kolla varje gång jag är där, dvs en gång om året.) Däremot tog jag bort min labret, dvs piercing i underläppen, eftersom den "gnagde" tandköttet och blottade tandhalsarna. Samtidigt finns det folk som har sådana piercingar i flera år utan problem.

Som svar på dina frågor så kan jag säga att det inte gör överdrivet ont - jag tyckte t.ex att läppen var värre! Svullen var jag i några dagar, och vanlig mat åt jag redan samma dag. Bara man tuggar försiktigt så går det bra! (Om man inte är man - de verkar av nån anledning äta soppa hur länge som helst... )Det där med läkning... jag har för mig att man säger att man ska undvika att röka och dricka alkohol i två veckor, men det var ju ett tag sen jag gjorde min. Så lång tid borde väl läkningen ta?
  • Jennjen

Det kändes inte att ta hål i tungan, man har inte så mycket känsel där enligt min piercare...det var mer en läskig känsla!

Jag var svullen i 2dagar, sambon i 3 sedan kunde vi äta som vanligt.

Läkningstid minns jag inte det var dock 12år sedan!
    Men man fick ju inte hångla, röka, dricka alkohol eller äta stark mat på...några veckor?? tror jag

• MinaHjältar

Det gjorde inte det minsta ont på mig. Blev lite svullen i ca 2 dagar och man blev väldigt trött i tungan när man pratade men det gjorde absolut inte ont i tungan efteråt heller. Där jag gjorde min sa dom att jag bara skulle äta kall mat första dagarna som fil och yoghurt m.m så att den blev mindre svullen och varm mat och kryddor m.m kan göra att det gör ont.

Mina små troll
  • mrs Elliott

Alla tandläkare jag känner(ja jag känner ett par st) säger samma sak..de har fler och fler som kommer in för tandskador pga piercing i tungan..De säger att tänderna spricker omärkligt och drabbar nästan alla som har tungpirecing.De säger att de som inte får skador bara har tur och stark emalj,men att de flesta får problem med tiden.

• Jennjen

Apropå tandskador så ja...jag har lyckats bita små gropar i några tänder under de här 12åren, även en av framtänderna nere har tandhalsen blivit lite för synlig :( MEN min tandläkare tycker i dagsläget inte att jag behöver ta ut den och jag litar på hennes åsikt då hon är lite av en skeptiker...har en plastkula uppe nu för att inte skada tänderna mer! :)

Svar på tråden piercing i tungan frågor.....