mrs Elliott skrev 2008-06-11 14:09:28 följande:
Från en blogg:Hej hej! Jag piercade tungan när jag var 18 och tog ut den 4 år senare. Då hade den förstört 2 av mina tänder utan min vetskap eftersom det inte syns på utsidan av tänderna. Jag hade aldrig nånsin "lekt" med den eller slagit i den mot tänderna. Detta hade alltså hänt succesivt under 4 år. Nu betalar jag määäängder varje gång jag är hos tandläkaren eftersom jag måste gå på paradontologi-avdelningen, alltså avdelningen för tandlossning! Jag kan bara säga att det är inte roligt för plånboken då eftersom det är dubbelt så dyrt som vanliga tandläkarbesök och man blir kallad oftare och det är heller inte roligt att dela väntrum med pensionärer som har tandlossning. Mitt tips, pierca någon annanstans eller inte alls. tänder är inte kul att förstöra... Tack för mig! Ps. Catya, din blogg är helt sjuk! På det fantastiska sättet! ;) Ds. /A
Det där är väl högst individuellt ändå! Jag har nu haft min tungpiercing i 10 år - gjorde den i mars 1998 - och inte skadat tänderna över huvud taget. (Ja, jag ber min tandläkare kolla varje gång jag är där, dvs en gång om året.) Däremot tog jag bort min labret, dvs piercing i underläppen, eftersom den "gnagde" tandköttet och blottade tandhalsarna. Samtidigt finns det folk som har sådana piercingar i flera år utan problem.
Som svar på dina frågor så kan jag säga att det inte gör överdrivet ont - jag tyckte t.ex att läppen var värre! Svullen var jag i några dagar, och vanlig mat åt jag redan samma dag. Bara man tuggar försiktigt så går det bra! (Om man inte är man - de verkar av nån anledning äta soppa hur länge som helst...

)Det där med läkning... jag har för mig att man säger att man ska undvika att röka och dricka alkohol i två veckor, men det var ju ett tag sen jag gjorde min. Så lång tid borde väl läkningen ta?