• janne j

smslån?

Tänker inte moralpredika men det är den absolut sämsta utvägen att ta smslån med tanke på deras ockerräntor. Har ni kollat om ni kan koppla en kredit till erat lönekonto istället, det är en betydligt bättre lösning.

I övrigt så är det väl bara att du sätter dig ner och jämför priser och räntor mellan de olika smslåneföretagen för att se vem som är billigast.

• janne j

Anonym (smslån) skrev 2008-06-11 10:03:08 följande:

men hur ska vi kunna på ngn kredit?
    snacka med banken, ni har ju inget att förlora eller hur? Då en kontokredit ofta ligger på 5-10k så brukar banken vara ganska medgörlig fast det är klart har man mycket skulder så kanske de är mer restrektiv av sig.

En fråga, om ni redan nu har problem med att betala räkningarna hur ska ni då klara av att betala av smslånet nästa månad, risken är uppenbar att ni hamnar i en ond cirkel där ni tar nya smslån för att betala av gamla. Har läst om flera stycken som hamnat i den sitsen och som gått från ett smslån på 1k till 15-20k på relativt kort tid.
  • janne j

Hur ser er ekonomi ut nästa månad, är den lika ansträngd då eller är den bättre? Är den lika ansträngd som denna månad är inte smslån en lösning på era problem då ni kommer få den räkningen på halsen också och då sitter ni i ännu mer skit än ni gör idag

• janne j

Anonym (smslån) skrev 2008-06-11 10:09:38 följande:

jag behöver 2000 kr.. och jag har inget att sälja och inga sparengar eller likande.. och vi får inget lån ngnstans...
    i ert fall skulle jag nog ta smällen och låta bli att betala räkningen, då får ni en straffavgift på typ 150-300 kr och en månad till på er att betala den men det blir ändå billigare än ett smslån
  • janne j

Anonym (smslån) skrev 2008-06-11 10:16:04 följande:

men jag kan inte låta bli den pga att jag måste ha min mobil...
    Vad är det för räkning du inte kan betala är det en telefonräkning eller är det en ny telefon du ska köpa, är det det sistnämnda är det minst sagt korkat att ta smslån då är det bättre att låna nån gammal telefon tills du har råd att köpa en ny telefon. Du känner garanterat folk som har någon fungerande telefon liggandes i byrålådan.
  • janne j

de lär inte stänga ditt kort, i så fall är det för utgående samtal men du kan fortfarande ta emot samtal och det dör du inte av. Skaffa ett refilkort så slipper du få en chock varje gång du öppnar telefonräkningen. Att ringa för 1-2k är väldigt mycket, det tyder på att du har ett dåligt abonemang eller så ringer du typ betalsamtal

• janne j

Sätt dig ner och gör en budget i tex excel som sträcker sig ett år fram i tiden, där skriver du in alla inkomster samt utgifter i form av räkningar som telefon, hyra, lån, försäkringar osv samt mat m.m. Då får du bättre koll på hur mycket du har i räkningar månad för månad och kan lättare planera din ekonomi och lägga undan pengar för räkningar som kommer kvartalsvis.

I ditt fall skulle jag se över hur mycket du ringer för då du har en så pass hög telefonräkning och sedan drastiskt dra ner på ringandet.

Svar på tråden smslån?