• TiTi
    Äldre 11 Jun 11:02
    8743 visningar
    19 svar
    19
    8743

    adoptera ifrån Thailand?

    Hej, jag undrar om det är någon som vet om man kan adoptera ifrån Thailand fast man kan få egna barn? Är det någon som gjort det?

    Enligt ffia ska det gå, men jag har läst på många ställen att det inte ska gå? Väldigt förvirrad!

    Någon som vet?

  • Svar på tråden adoptera ifrån Thailand?
  • KimKat­t
    Äldre 11 Jun 15:14
    #1

    Hos AC och BFA krävs det barnslöshetsintyg så hos dem kan jag inte ens tänka mig att de försöker skicka ngr handlingar fast att man inte har ett sådant. Borde ju vara samma hos alla men säger FFIA att det går ändå så vet de säkert vad de pratar om.

  • KimKat­t
    Äldre 11 Jun 15:16
    #2

    Tittar man på FFIA: s hemsida så verkar det som om det bara är ett av barnhemmen som kräver intyg om barnlöshet så det kan nog stämma.

  • Thaimâ­e
    Äldre 11 Jun 17:11
    #3

    Ja man kan adoptera ifrån Thailand fast man kan få egna barn, alla som adopterar får egna barn. Thailand kräver dock ett infertilitetsintyg ifrån en gynekolog och då krävs det svårigheter att få barn dvs 6 mån försök räknas inte som det.

  • Thaimâ­e
    Äldre 11 Jun 17:16
    #4
    KimKatt skrev 2008-06-11 15:14:10 följande:
    Hos AC och BFA krävs det barnslöshetsintyg så hos dem kan jag inte ens tänka mig att de försöker skicka ngr handlingar fast att man inte har ett sådant.
    Nej, AC kräver ett "Intyg om svårigheter att få biologiska barn". Och BFA kräver "intyg om svårighet att få biologiskt barn". Inte att man är barnlös.
  • TiTi
    Äldre 12 Jun 16:22
    #5

    Är det ingen som har adopterat från Thailand, som kan få biologiska barn?

    Jag förstår inte varför ffia sa att det gick när alla här på FL säger tvärtom?

  • Äldre 12 Jun 18:47
    #6

    Man måste infoga ett intyg att man haft svårigheter. Vårt brev var inte särskilt starkt, bara att vi haft flera missfall - vi har bra anledning att tro att vi kan få biologiska barn bara vi försöker igen, men något intyg om svårigheter måste man ha. Det behöver alltså inte vara helt kört att få hemmagjorda barn - steril osv är inte ett krav, men någon svårighet måste det vara. Som ovan, räcker det med att man har försökt bli gravid i x antal månader och det har inte gått.

    Så det blev ett eget adopterat barn från Thailand istället

  • Äldre 12 Jun 18:54
    #7

    För övrigt tror jag att man kan också skriva att man t.ex., har haft en väldigt svår graviditet, osv, och avrådas ifrån att bli gravid igen, mm.

  • Thaimâ­e
    Äldre 12 Jun 21:21
    #8

    Att ha försökt få barn i mindre än 12 månader är inte = svårigheter (upprepade missfal fler än 3 är något helt annat) att bli gravid och jag kan absolut inte tänka mig att någon gynekolog skriver ett intyg då. Det skulle ju vara som att skriva fel BMI eller att förtiga diabetes osv Detta är Thailands krav och önskemål vilket man bör följa!

  • Fru hemlig
    Äldre 13 Jun 00:21
    #9
    Thaimâe skrev 2008-06-12 21:21:12 följande:
    Att ha försökt få barn i mindre än 12 månader är inte = svårigheter (upprepade missfal fler än 3 är något helt annat) att bli gravid och jag kan absolut inte tänka mig att någon gynekolog skriver ett intyg då. Det skulle ju vara som att skriva fel BMI eller att förtiga diabetes osv Detta är Thailands krav och önskemål vilket man bör följa!
    Men man uppmanas att söka hjälp efter 12 månader, sex om kvinnan är över 35.
  • Äldre 13 Jun 19:14
    #10

    FFIA förmedlar barn från två olika kontakter i Thailand. En av dessa är samma som AC och BFA har. Röda Korset är FFIA ensamma om i Sverige. Det kan vara den kontakten som inte kräver intyg om svårigheter att få biologiska barn.

  • Äldre 13 Jun 19:43
    #11

    ska lägga mig i lite :) Röda korset tror jag var väöldigt hårda. Vi ska eventuellt adoptera från dem och jag har för mig att man behövde ha ett intyg samt att en måste ha högskoleutbildning så de verkar har rätt hårda krav. Men jag vet inte jag kan ha fel :) Lycka till

  • Äldre 13 Jun 20:15
    #12

    Att de eventuellt kräver högskoleutbildning innebär ju inte att de med automatik kräver intyg om svårigheter att få barn. .

    Nu är jag inte speciellt insatt i Thailands regler eftersom jag har adopterat från en helt annan del av världen. Jag ville bara påpeka att det ibland finns flera olika kontakter inom ett och samma land och att dessa kan ha olika krav och regler.

  • Thaibe­bis
    Äldre 13 Jun 20:19
    #13

    Hej!

    Vi har adopterat från Thailand nyligen, kom hem i november 07.

    Vi har haft en dotter, och kan fortfarande få biologiska barn.

    De frågade aldrig oss om något intyg när vi höll på med adoptionen och inte heller om vi kunde få biologiska barn.

    Mvh Sandra, mamma till ängeln Alwa och Mio 1år 5månader som kom hem med oss från Thailand i november 07.

  • Äldre 13 Jun 21:00
    #14

    jag tror att det olika och jag menade inte att bara för att det krävs att en ska ha högskoleutbildning är lika med att det krävs intyg om svårigheter att få barn. Det verkade bara som om att röda korset har höga krav och kanske därför också kräver intyg om svårigheter att få barn. Men jag vet inte är rätt ny på detta med att adopter :)

  • TiTi
    Äldre 15 Jun 11:47
    #15

    Thaibebis det lät lovande! Vad glad jag blev att höra det Tack!

  • Thaimâ­e
    Äldre 16 Jun 14:12
    #16

    I så fall så måste FFIA ha andra krav än AC och BFA för de två senaste kräver infertilitetsintyg och att lura sig runt det tycker jag är att kränka Thailands önskemål om man adopterar via AC eller BFA.

  • Äldre 16 Jun 15:44
    #17

    Eftersom vi sammanställde handlingarna med FFIA i förra veckan, så krävdes det absolut ett intyg! Ev om Röda Korset inte kräver det, men detta med intyget samt flera andra krav inte är riktiga krav utan bara tolkas som det av organisationerna för Thailand är lite luddiga med sina krav. Andra länder tolkar kraven på andra sätt. Jag skulle inte ställa in mig på Thailand som adoptionsland om jag inte kunde få fram ett intyg.

  • Thaibe­bis
    Äldre 18 Jun 22:24
    #18

    Hallå!

    Pratade precis med en kompis som också adopterat från Thailand. (2007)
    De behövde inte heller intyg.
    Konstigt att det är olika.
    För oss är det iofs inga problem att få fram ett intyg.

    Vet ett par som adopterade innan oss och nu har skickat syskonansökan (2006 & 2008), de var tvugna att ha intyg båda gångerna...Skumt eller hur.

    Mvh Sandra

  • Annika b
    Äldre 14 Jul 21:46
    #19

    Jag var själv adopterad ifrån Thailand av svenska föräldrar och jag har en dotter, luk kreung (min man är engelsman, vit) som är åtta år och nu väntar jag en son men det skulle vara roligt att få ett tredje barn ifrån samma land som man själv. Undrar om det är något positivt?!

    Blev adopterad 1976, då jag var sex veckor gammal.

Svar på tråden adoptera ifrån Thailand?