Inlägg från: JECJ |Visa alla inlägg
  • JECJ

Satanism

Satanismen kallas satanismen pga av att det var det dom kristna kallade religionen.
    Satanismen kommer från Luciferianerna, detta var några lärda män som hyllade lucifer för att han ansett sig lika bra som gud. Luciferianerna ansåg att man inte kan be någon om syndernas förlåtelse eller be någon om svaret på livets gåtor, dom ansåg att man är sin egna gud. Man kan bara finna styrk och förlåtelse i sig själv.

• JECJ

Det finns många "hobbie utvikningar" av satanismen. Men i den gamla som kommer från luciferianerna finns det inga böner eller magi. Mer än nån sorts meditiation och nähet till sig själv.

(jag har studerat satanismen på högskolan)

• JECJ
    NoXigen skrev 2008-06-11 14:04:55 följande:
    Tro d kan stämma att dt är taget från den....Men om jag minns rätt så förkastar dom kristendomen o gud helt...blir svårt o vara satanist eftersom satan i den tron kommer från just gud :)
    Gud och satan finns inte i satanismen. Luciferianerna använde sig av lucifer som en symbol. Alltså tanken att lucifer ar lika bra som gud. typ.. ideen att man är sin egna gud.
  • JECJ
    NoXigen skrev 2008-06-11 14:15:41 följande:
    tänka sig att man ska bli uppläxad i sin egen religon ...Varför läser du inte vad jag skriveer...Det finns minst lika många olika satanister som bibel troende....Va du läst på högskolan är inte alls vad min tro går ut på...skrev innan att jag är en kristen satanist, eller ja kan kallas för d.Dom där lucifiskianerna( ;) ) är inte vad jag tillhör
    Ja ha .. jag trodde att du ville diskutera satanismen, inte deklarera din egna tro :)
    sorry.
    ville bara dela med mig av mina kunskaper om satanismens grundande och ursprung.
  • JECJ
    Kimble skrev 2008-06-11 14:51:46 följande:
    NoXigenx-x-xFörstår inte hur du menar me om skriften anses vara helig :)Ingen aning om hur många som är satanister i sverige...jag och min sambo varje fall Gud skickar syndare till helvetet...sen är det upp till satan o bestämma vem han anser vara syndare :)Får fortsätta svara lite senare...nu är det hämta barn och handling som gäller :)x-x-xKanske blir lite tvärtom här, skulle då betyda 'given av Satan' men så kan man ju inte uttrycka det eftersom det är en person som skrivit den. Den bibeln har alltså inget att göra alls med GT och NT vad jag förstår. Har jag fel så rätta mig. Jaha 2 stycken i alla fall. Inte så många då antar jag. Ok så Gud är bara underhuggare liksom, inget att säga till om? Kan man säga så?(Jag hoppas du inte skojar med mig, för det här låter väldigt tokigt för mig, även om jag försöker att förstå. För jag diskuterar på fullaste allvar, bara så du vet det.) Ingen brådska, när man har tid så har man och annars inte.
    Det är en STOR skillnad på den grundläggande tron och dagens moderna satanism. Om du är intresserad av den gamla satanismen så kan jag berätta lite om den :) Tron har många anhängare runt hela världen, och de som tror på den gamla tron skulle aldrig få för sig att offra djur eller liknande, vet inte hur det ligger till i de moderna avarterna. den gamla tron jämnförde mkt med biblen o drog paralleller dit för att det var ett enklare sätt att förklara sin tro (då det fanns många kristna i samhället) men gud finns inte i där, inte heller satan. Allt är en kamp/förening med sig själv. Stort ego ses som bra, eftersom att man då sköter om de människorna som man tycker om och gör goda gärningar för att man själv mår bra av det. Det som är dåligt för samhället är dåligt för den enskilda människan osv..

Det finns mkt äldre skrifter som beskriver lucifianerna och deras tro (även kallad satanismen)
  • JECJ
    NoXigen skrev 2008-06-11 21:11:43 följande:
    Svar på #37"Det finns mkt äldre skrifter som beskriver lucifianerna och deras tro (även kallad satanismen)"Jag ska bara för säkerhetskull ta detta, jag är ingen lucifian utan en vanlig satanist från annan tolkning :)
    Jo men satanism är från början de kristnas namn på luciferianerna. Så det är inte så olika, jag använder de namnet då jag vill visa att jag talar om den gamla. Dessutom anser vissa satanister att det är fel att använda ett namn som de kristna använt som skällsord.. Jag vet inte vilken avart som en "kristen satanist" tillhör. Church of satan är ju vanlig, likar den din avart?
  • JECJ
    Kimble skrev 2008-06-11 18:30:34 följande:
    JeanettanOk. Vad som jag blir förvirrad av att det kallas Satanism men varken Gud eller satan finns med i läran, om jag förstår dig rätt. x-x-xStort ego ses som bra, eftersom att man då sköter om de människorna som man tycker om och gör goda gärningar för att man själv mår bra av det. Det som är dåligt för samhället är dåligt för den enskilda människan osv..x-x-xDet här får jag inte riktigt ihop. Stort ego? Det låter lite negativt för mig, som om man satsar mest på sig själv? Eller missförstår jag det? Sen är det ju bra att göra goda gärningar, men hur menar du med de människorna man tycker om? Sträcker sig inte detta längre - till att hjälpa alla, även de som man då inte känner tex? Finns det en bok som är den grundläggande för Satanismen? Typ som NT finns för kristna och Koranen för muslimer?
    Man gör goda gärningar men det är bara för att man själv vinner på det, man mår bra, samhället mår bra av det osv. Om man är riktigt trygg i sig själv så är det lättare att vara en bra människa mot andra. Om man skulle gå runt o vara otrevlig mot folk så skulle inte samhället må bra.

Man kan väl säga att en satanist gör bra saker o e trevlig mot människor på samma sätt som alla andra. Men man gör det för sin egna skull, inte för nån gud
  • JECJ
    NoXigen skrev 2008-06-12 08:14:27 följande:
    Exakt fast vi har d lite oxå för o komma på god fot me Gubben i underjorden oxå :)
    Ok. det finns ju dom som kallar sig djävulsdyrkare. Och om du tror på gubben där nere så är du mer djävulsdyrkare än satanist, eftersom att satanisterna inte tror på nån "gubbe" alls.
  • JECJ
    Tokitoj skrev 2008-06-12 16:35:38 följande:
    NOxigen:: Jag fattar inte? Alltså, är en satanist någon som tror på det onda och som vill att det onda ska segra i alla sammanhang? Eller är en satanist någon som tror att det finns ondska såväl som godhet, men ändå liksom "hejar" på det goda?Usch va fånigt detta lät, men jag är sååå novis.
    Lä hela tråden ;) jag vet inte vad noxigen tror på men jag har förklarat det en hel del :)
  • JECJ
    NoXigen skrev 2008-06-12 16:28:11 följande:
    fortfarande ingen aning :)
    MLO och order of nine angels är mer djävulsdyrkare än lavey. Church of satan är grundad på lavey, men dom dyrkar ingen djävul.

Men de "bud ord" du la fram är Laveys.

Så om du tror på Djävulen men använder LaVeys budord så har du en egen religion med en egen mix :)
  • JECJ
    NoXigen skrev 2008-06-12 17:02:23 följande:
    Hade du läst hade du sett d från början -.- dock inte jag som hittat på utan nån nisse som heller inte gilla Laveys tankar helt o hållet
    Ok. vem då nån nisse ? vore intressant att läsa lite om vad er inriktning handlar om :) Finns det nån hemsida eller så?
  • JECJ
    Kimble skrev 2008-06-12 17:24:55 följande:
    TokitojDu tar upp det som jag var inne lite på igår, men inte fick klarhet i. Flera religioner tror ju på Himmel/Paradis som det som är gott och bra och Helvetet som det som inte är bra. Därför är det svårt att få grepp om den någon omvända tankegången.
    Men noxigen har inte riktigt samma syn på satanismen som de flesta andra satanister ;)
    Andra satanister tror inte på himmel/helvete alls utan njuter till fullo av sin tid i livet.
  • JECJ
    Tokitoj skrev 2008-06-12 17:33:04 följande:
    Jeanettan:: Men jag förstår i alla fall inte skillnaden??Jag njuter också av min tid i livet! Jag går inte och funderar på livet efter döden alls knappt.
    Satanister gör saker för sin egna skull. de vill öka sin förståelse för sig själv och ser sin födelsedag som största högtiden.
    De tror inte på att göra goda gärningar i syfte att ha det bra efter döden. De maximerar sig själv nu istället.
    Satanister tror inte på någon förutom sig själv, varken gud eller satan.

Satanisterna lever så som det flesta icketroende gör idag, utgår bara från sig själv. Goda gärningar gör man för att man själv mår bra av det. Satanisterna anser inte att alla människor är lika mkt värda, de anser att man måste förtjäna sitt värde, ex pedofiler är inte lika mkt värda som läkare osv.

Djävulsdyrkare tror på satan o hela grejjen.

Men det finns lika många tolkningar här som inom kristendommen
  • JECJ
    Tokitoj skrev 2008-06-12 17:37:25 följande:
    anarkokapitalist::: Oj då? jaha, då är en satanist som typ hälften av sveriges befolkning. Eller det var väl att ta inågot, fler än så tror väl på nånting efter döden kanske...Men i alla fall, då är en satanist inte särskilt exotisk.Vill man vara det och därför kalla sig för något som folk ser som uppseendeväckande då eller?
    Satanist är från början de kristnas namn på dem.
    Jag tror på mig själv först o främst men kallar mig inget annat än egoist ;) Många kallar sig satanister och tror att det är samma som djävulsdyrkare bara för att vara coola :)
Svar på tråden Satanism